گزارش نشست خبری جنبش عدالتخواه دانشجویی

سرعت زیاد فساد در سیستم حمل و نقل!/در سالن‌های بارگیری کامیون‌ها، ساز و کار شفاف وجود ندارد/وزارت راه بی‌توجه است

طبق آنچه در بارنامه آمده است پول از سوی صاحب بار پرداخت می شود، اما پس از کسر عوارض کمیسیون ها و مبلغ رشوه، مابقی به راننده پرداخت می شود!
کد خبر: ۸۶۹۴۸۰۵
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج صبح دیروز نشست خبری «بررسی فساد در سیستم حمل و نقل کشور و مبارزه با آن» به میزبانی جنبش عدالتخواه دانشجویی و با حضور جمعی از کامیون داران معترض به فساد در بخش حمل و نقل برگزار شد.

مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن انتقاد از وجود فساد در سیستم حمل و نقل کشور تصریح کرد: جنبش دانشجویی نسبت به مشکلات کشور بی تفاوت نیست و بحث مبارزه با فساد در سیستم حمل و نقل کشور و مشکلات کامیون داران به صورت جدی در این اتحادیه دانشجویی بررسی می‌شود. 

جریان انقلابی وظیفه خود می‌داند که مشکلات را بررسی و با آنها مقابله کند. جنبش عدالتخواه دانشجویی بازداشت سیدمیثم صفائیان، کامیون دار معترض به وجود فساد در شبکه حمل و نقل کشور را حتما پیگیری خواهد کرد.

در ادامه منصور صفائیان، برادر سیدمیثم صفائیان، کامیون دار دستگیر شده در مورد مشکلات این بخش از سیستم حمل و نقل کشور اظهار داشت: متاسفانه از سال های گذشته مشکلات کامیون داران بر روی هم تلنبار شده و فساد گسترده ای در سیستم حمل و نقل وجود دارد. بحث فساد مربوط به شهرهای بندرعباس و بوشهر نیست و باید بگویم قشر عظیمی از مردم درگیر این فساد هستند. خانواده کامیون داران به 500 هزار نفر می رسند که تنها به دنبال رسیدگی به موضوع فساد در سیستم حمل و نقل از دید صنفی می باشد.

وی با طرح این سوال که چه اتفاقی باعث اعتراض کامیون داران به وجود فساد شده است؟، پاسخ داد: در ابتدا باید بگویم این فساد دولتی نیست، بلکه طرفین آن شرکت های خصوصی باربری و کامیون داران هستند که با هم به مشکل برخورده اند، اما ضعف نظارتی بر روی آنها مربوط به دولت است.

 اعتصاب فروردین ماه کامیون داران در بندرعباس که هفت روز به طول کشید، بی سابقه بود و بعد از آن شهرهایی چون سیرجان، اصفهان، شیراز، بندر انزلی، بندر امام و تهران نیز شاهد اعتراض و اعتصابات کامیون داران بودند.

صفائیان با تاکید بر اینکه این اعتصابات جمع شده اما نارضایتی ها ادامه دارد، افزود: در بندر عباس 15 هزار نفر کامیون دار رفت و آمد دارند و همیشه حدود 3000 کامیون دار در سالن اعلام بار حضور دارند. اصلی ترین مشکل کامیون داران دلالی و رانت در بین شرکت های حمل کالا و شرکت های توزیع بار است. بحث رکود در کشور که باعث شده است از حجم بار کاسته شود و مستقیم بر روی سیستم حمل و نقل تاثیر گذاشته است، عامل به وجود آمدن این مشکلات شده است.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است سالن های اعلام بار در تمام استان ها ایجاد شود، تصریح کرد: باربری ها با ایجاد سالن بار در تمام استان ها مخالف هستند، زیرا باعث شفافیت می شود و اجازه رانت خواری به آنها داده نمی شود. بخش اصلی اقتصاد مقاومتی به اصلاح تولید ملی نیاز دارد و برای اصلاح تولید ملی نیاز به جلوگیری از قاچاق است. حمل و نقل و قاچاق دو بخش مرتبط با هم هستند و زمانی که شفافیت در حمل و نقل ایجاد شود قاچاق کم می شود.

این فعال صنفی افزود: دست اندرکاران قاچاق و مافیای قدرت و ثروت اجازه ایجاد و درست کار کردن سالن های اعلام بار را نمی‌دهند و به نوعی قصد پاک کردن صورت مسئله را دارند. نکته دیگر اینکه در بندرعباس یک نفر به علت گرما و ضعف بدنی فوت شد، هیچ جا صدایش درنیامد. مسجد سالن بار بندرعباس بسته است و فقط در موقع نماز باز می شود و هیچ جای رفاهی برای این رانندگان وجود ندارد، در حالی که چندین روز را باید در این شهر برای گرفتن بار صبر کنند؛ آنها چگونه باید گرمای بندرعباس را تحمل کنند.

صفائیان در مورد برادر دستگیر شده خود نیز خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم برادر دستگیر شده من انقلابی است و تمام اتفاقات رخ داده برای حل مشکلات نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد. برادر من و دیگر کامیون داران در خدمت نظام هستند. اگر هم اکنون جنگی رخ دهد سنگرسازان بی سنگر آن کامیون داران خواهند بود. bbc کیست که بخواهد برای ما دم از عدالت بزند و باید ابراز تاسف کنم که اولین ساعات این تجمع را همین bbc پوشش داد.

دردل کامیونداران

در بخشی از این نشست جواد رازی فر، کامیون دار اهل تبریز در مورد اتفاقات رخ داده برای کامیون داران، با بیان اینکه بندرعباس پایتخت بار ایران است، زیرا بار آنجا تنها به گمرک محدود نمی شود، تصریح کرد: در تاریخ 24 اسفند 94 نوبت دریافت بار گرفتیم و با خانواده عازم بندرعباس شدیم، اما تا 13 فروردین هیچ باری نصیب کامیون داران که اعلام بار کرده بودند، نشد. 

پس از آغاز به کار در سال جدید برخی از رانندگان اعلام کردند که بارهایی توسط برخی از شرکت ها خارج از مصوبه حمل و نقل جا بجا می شود لذا به انجمن صنفی مراجعه کردیم و گفتند نمی توان کاری برای بارهایی که از گمرک دریافت می شود، انجام داد؛ لذا 17 فروردین ماه به نشانه اعتراض اعلام بار را ترک کردیم. باید بگویم برخی از رانندگان چندین اعلام بار دارند و برخی اصلا هیچ کاری ندارند.

وی با تاکید بر اینکه سیدمیثم صفائیان نماینده ماست، اضافه کرد: روز دوم و سوم هم در اعتراض بودیم و سپس به سمت نماز جمعه حرکت کردیم. بالغ بر ۱۰۰۰ کامیون دار به نماز جمعه بندرعباس آمدند و بدون آنکه شعار بدهند تنها در نماز جمعه شرکت کردند. قرار شد نماینده بندرعباس در بین کامیون داران حضور یابد که بدون در نظر گرفتن این موضوع، به دیدار مسئولان رفتیم، ولی اقدامی برای ما انجام نشد. خواست کامیون داران تنها عدالت است و می خواهند با فساد مبارزه کنند و حق کشی ها را از بین ببرند.

رازی فر افزود: روز هفتم اعتصاب بود که سیدمیثم صفائیان دستگیر شد. رانندگان با بلوغ سیاسی اجازه سیاسی شدن این حرکت را ندادند و تنها به دنبال مطالبات صنفی هستند. شخصا از مسئولان ذیربط سوال می کنم آیا درست است که یک فرد عدالت طلب که شعار عدالت خواهی می دهد، در بازداشت باشد؟ برخی از کامیون داران به همراه خانواده در اعتراض حضور پیدا کرده بودند، هزینه غذا خوردن هم نداشتند و مجبور شدیم صندوقی خودجوش درست کنیم تا به مشکلات آنها رسیدگی کنیم. اگر روز اول مسئولی در جمله ای کوتاه به ما می گفت به مشکل شما رسیدگی می شود، ما تمکین می کردیم و این اعتراضات ادامه پیدا نمی کرد؛ طی این هشت روز هیچ مسئول رسانه ای نیامد که مشکل ما را جواب دهد.

 مالک نخعی، کامیون دار اهل کرمان در بخش دیگری از این نشست در مورد مشکلات صنعت حمل و نقل گفت: کاهش حجم کالاهای ورودی و تولیدی باعث رقابت کاذب بین شرکت های حمل و نقل شده است؛ در این بین اتفاقی بین متصدی ترخیص بار کالا و شرکت حمل و نقل افتاده است، یعنی شرکت به مسئول ترخیص رشوه می دهد تا بار را جذب کند که مشکلات بار حمل و نقل از همین رشوه شروع می شود. این پول نیز باید از جایی تامین شود، لذا این مبلغ را از دستمزد راننده کامیون کم می کنند. طبق آنچه در بارنامه آمده است پول از سوی صاحب بار پرداخت می شود، اما پس از کسر عوارض کمیسیون ها و مبلغ رشوه، مابقی به راننده پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: مورد دیگر نبود سالن بار و مالکیت صوری شرکت های حمل و نقل است؛ تعادل صنعت حمل و نقل به هم خورده است و صرفه اقتصادی در بحث حمل و نقل وجود ندارد. اگر بخواهیم به صورت صحیح بیان کنیم شرکت پخش فرآورده های نفتی به ازای هر یک کیلومتر ضرب در توناژ ضرب در 115 تومان، دستمزد به راننده می دهد، اما ما از بندرعباس به ازای هر یک کیلومتر 65 تومان و از شهرستان ها 43 تومان دریافت می کنیم.

 در این بین باید گفت دولت خود 115 تومان به ازای هر کیلومتر توناژ پرداخت می کند و ما حتی نیمی از آن را از شرکت های خصوصی دریافت می کنیم. این مبلغ در صنایع پستی به 150 تومان هم می رسد و این باعث نارضایتی ما شده و تا این مشکل حل نشود، نارضایتی ها ادامه دارد.


نخعی در مورد پیشنهادات خود به مسئولین بیان داشت: بهتر است پایانه ها از حالت فیزیکی خارج و به مجازی تبدیل شود. حقیقتا درست نیست یک راننده شش روز در بندرعباس بماند تا بار بگیرد. به راحتی می توان با استفاده از ساخت یک نرم افزار و همین طور اپلیکیشن موبایل، راننده در هر زمان تقاضای بار کند و برای او تاریخ و زمان بارگیری مشخص شود. با این روند مشکلات و تصادفات رانندگان و کامیون داران نیز کاهش می یابد، زیرا با توجه به دستمزد پایین برای رانندگان برخی از همکاران مسیر بندرعباس به تهران را با 28 تن بار 21 ساعته می آیند و این عین خطر است؛ در حالی که در اروپا هر روز یک راننده تنها می تواند 9 ساعت تردد کند.


وی در پایان اظهار داشت: همچنین سیستم نوبت دهی به بنادر و گمرکات واگذار شود و این مشکل با یک همت ملی برطرف خواهد شد. بسیاری از مسئولان دوست ندارند سالن اعلام بار وجود داشته باشد، زیرا احساس می کنند با تجمع کامیون داران، اعتراضات رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد. اقبال عمومی در بین رانندگان برای گرفتن بار در بندرعباس زیاد است، زیرا هزینه بار بیشتر از همه جای کشور پرداخت می شود، اما با وجود یک نرم افزار جامع می توان تمام قیمت ها را در شهرهای مختلف یکسان سازی کرد و از این طریق، جلوی فساد را گرفت.

 البته هم اکنون قیمت پرداختی در شهرستان ها یک چهارم قیمت واقعی حمل بار است. با راه‌اندازی سامانه شفافیت بار و نوبت دهی آن لاین بسیاری از مشکلات کامیون داران حل خواهد شد. چه طور ممکن است مطالبات ما کامیون داران امنیتی باشد، اما اعتراض معلمان، دانشجویان و پرستاران صنفی تلقی می شود؛ ارزش افزوده یک کامیون دار برای اقتصاد کشور بالا است.

در پایان سید منصور صفائیان با اشاره به حمایت برخی رسانه های خارج نشین و گروه ها و سازمان های ضد انقلاب اظهار داشت: ما به حمایت هیچ یک از رسانه های خارج نشین، احزاب و گروه ها و سازمان های ضد مردم و انقلاب احتیاجی نداریم و این یک اعتراض صنفی و داخلیست و ربطی به دشمنان این ملت و انقلاب ندارد.
ارسال نظرات