خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

دامداران در واکسیناسیون تب برفکی همکاری کنند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به شیوع دوباره 'تب برفکی' در استان هشدار داد و خواستار همکاری دامداران برای واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری شد.
کد خبر: ۸۶۹۵۱۹۰
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در گفت وگو با بسیج اظهار کرد: مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی برای یک میلیون و یکصد راس دام سبک (یک سوم دام های سبک) و 200 هزار راس دام سنگین (یک دوم دام های سنگین) هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در سال گذشته در استان افزود: در صورت انجام نشدن به موقع واکسیناسیون احتمال شیوع دوباره این بیماری بسیار افزایش می یابد.

کنارکوهی واکسیناسیون دام های سنگین دراستان را یکی از چالش های پیش رو عنوان کرد و گفت: دامداران باید برای مقابله با این بیماری، هزینه واکسیناسیون را بپردازند این در حالی است که تاکنون دامداران حاضر به پرداخت بهای واکسن نشده اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در سال های گذشته به صورت رایگان انجام می شد اظهار کرد: امسال واکسیناسیون دام های سبک همچنان به صورت رایگان انجام می شود، اما به دلیل کمبود اعتبار، امکان واکسیناسیون دام های سنگین به صورت رایگان وجود ندارد، البته درخواست تامین اعتبار مطرح شده اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم و بیم آن می رود که زمان واکسیناسیون از دست برود.

کنارکوهی هزینه واکسیناسیون هر راس دام سنگین را 30 هزار تا 50 هزار ریال است اضافه کرد: تلف شدن دام های زیر سه ماه مبتلا به تب برفکی قطعی است و خسارت به دام های دیگر نیز با کاهش شیر و سقط جنین همراه است بنابراین هزینه واکسناسیون در مقابل قیمت هر راس دام 100 میلیون تا 150 میلیون ریالی بسیار ناچیز است.

به گفته وی در سال گذشته با شیوع تب برفکی استانداری حدود هشت میلیارد ریال اعتبار برای واکسیناسیون پرداخت کرد که به کنترل این بیماری کمک بسیاری شد.

وی با ابراز نگرانی از بازگشت دوباره تب برفکی تاکید کرد: در صورت شیوع مجدد، این بار دام های سنگین بیشتری درگیر می شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین اخبار مشاهده این بیماری در چند نقطه در استان را تکذیب کرد و گفت: از اردیبهشت تاکنون هیچ موردی از تب برفکی اتفاق نیفتاده و استان از این نظر پاک است.

به گفته وی پارسال 28 کانون بیماری تب برفکی در استان شناسایی شده بود.

بر اساس این گزارش، با وجود هشدار دامپزشکی خوزستان از مهر پارسال نسبت به تامین واکسن و خطر شیوع تب برفکی و تهدید 400 هزار راس دام سنگین خوزستان، واکسن مورد نیاز در زمان مناسب تامین نشد.

این مساله باعث شد با ورود عشایر به استان دام ها درگیر بیماری تب برفکی شوند.

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده و بسیار واگیردار است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به مایه کوبی، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن دام هاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها