فلسفه حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن کریم

حجاب، اجتماعی ترین و سیاسی ترین حکم اسلام است که در دو سوره قر آن و حدود ده آیه و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۶۹۸۱۸۳
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجاب در لغت به معنای پنهان کردن و پوشاندن ،ولی در اصطلاح پنهان کردن زن از دید مرد بیگانه است. 

توصیف های حجاب:

حجاب،نماد عملی مسلمان زیستن است.حجاب تاج بندگی است.حجاب ارزنده ترین زینت زن است و زن را از پرداختن بیش ازظاهر باز می دارد.

فلسفه حجاب:برای پوشش و حجاب زنان دانشهای متفاوتی بیان شده که ما به برخی از آنها اشاره ایی می کنیم:

 1) امنیت بانوان: حجاب محکم ترین وسیله ای است که زن می تواند به کمک آن ،احساس امنیت کند برای اینکه محیط ،سالم و دارای امنیت

باشدو زن بتواند در جامعه کار کند و مرد هم بتواند مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهد ،اسلام حجاب را معین کردهاست.( زن ریحانه آفرینش ص78،نشر نوای قلم )

2)تکریم زن: فلسفه حجاب این است که انسانیت زن حفظ شود. زمانی که زن در حریم حجاب خود را از مردان ،دور نگه میدارد، ارزش خود را در نظر مردان افزایش داده و از ابتذال در امان است.

3)جواز حضور :حجاب باعث نوعی حضور در جامعه است ، چون زنان با رعایت حفظ حجاب ، خود را از هوس بازی هایمردان در امان می دارند و باعث می شوند که در اجتماع آزادانه حضور پیدا کنند.

4) نشاط و رغبت 5) سلامت روحی

حجاب ،اجتماعی ترین و سیاسی ترین حکم اسلام است که در دو سوره ی قر آن و حدود ده آیه و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

خداوند در آیه59 سوره احزاب می فرماید :ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و به زنان مومن بگو خود را با جلباب هایشان

کاملا بپوشاند که این پوشش ،برای اینکه شناخته نشوند بهتر است تا در امان باشند و مورد اذیت قرار نگیرند.

در آیه 31 سوره نور می فرماید:زنان مومن ،باید سر و سینه خود را با مقنعه بپوشانند و زینت خود را برای غیر از شوهر ومحارم دیگر آشکار نکنند.

در قرآن کریم حجاب نتایج و آثاری دارد که از دیدگاههای مختلفی بیان شده است :1)پاکیزگی و رشد ،در آیه 30 سوره نور خداوند می فرماید:که حجاب موجب پاکیزگی و تعالی آنان خواهد بود.2)مصونیت زنان در برابر مزاحمان ، خداوند در آیه59 سوره احزاب می فرماید : برای اینکه به عفت و پاکدامنی شناخته شوند و مورد تعرض قرار نگیرند بهتر است.

3) طهارت قلبی زنان و مردان مومن 4)دوری از طمع ورزی بیمار دلان ،قرآن در این زمینه می فرماید: زنان پیامبر با نرمیو خضوع با مردان نا محرم سخن نگویند تا سبب طمع ورزی بیمار دلان نگردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند : چادر ،برترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست.

استاد شهید مرتضی مطهری در مورد حجاب می فرماید :حجاب زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان ،بدنخود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد. (مساله حجاب،ص162)

حضرت علی (ع) در مورد حجاب می فرماید: بر شما باد لباس ضخیم ، زیرا کسی که لباسش نازک است دینش هم ضعیف میشود.(وسائل الشیعه ،ج3ص282)

از نظر قرآن حجاب به وسیله 1- آموزش فرهنگی 2- عمل به دستورهای شرعی و رعایت های فردی 3- قوانین و مجازاتافراد حرمت شکن حاکم می شود.

اسلام رنگ خاصی برای پوشش زنان و بانوان معین نکرده است ولی از رنگهایی که باعث جلب توجه نامحرم گردد نهی فرمودهاست. در روان شناسی رنگها ،رنگ سیاه نمایان گر حفظ مرز حریم اجتماعی است، و خانمی که چادر مشکی برسر می کند با

استواری و متانت به عرصه اجتماع قدم می گذارند، و با این پوشش حد و مرزی بین خود و مردان بیگانه عقلاَ و منطقاَ ایجاد می نماید.

پوشش مشکی در قرآن : زنان صدر اسلام نخستین مخاطبان آیه ی «جلباب» بوده اند. از ام سلمه همسر گرامی پیامبر (ص) نقل شده است که وقتی آیه جلباب نازل شد ، زنان انصار از خانه هایشان خارج شدند در حالیکه پوشش آنان مشکی بود.( سنن ابی داود ج2ص182).

در مور حجاب مطالب فراوان و گسترده ایی هست که ما به این چند سطر کوتاه بسنده می کنیم.

مدیرعقیدتی و نظارت حوزه حضرت رقیه (س) طرهان کوهدشت: مرضیه مومن زاده

ارسال نظرات