خبرهای داغ:
استاندار اصفهان:

پساب اصفهان مالک سوری زیاد دارد

استاندار اصفهان با بیان اینکه اگر مشکلات پساب را حل و فصل کنیم خیلی از مشکلات مرتفع خواهد شد، گفت: ما پساب اصفهان مالک سوری زیاد دارد و این پساب در قباله افراد زیادی است.
کد خبر: ۸۶۹۸۶۲۳
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، رسول زرگرپور در نشست خبری با خبرنگاران که به منظور تحلیل شرایط اقتصادی استان اصفهان برگزار شد به کاهش نرخ تورم در استان اصفهان طی دو ماه گذشته اشاره و اظهار داشت: طی پنج سال اخیر نرخ تورم در استان اصفهان همواره یک تا ۱.۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری بود و این در حالی است که طی دو ماه گذشته این نرخ از میانگین کشوری کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر میانگین نرخ تورم در کشور ۱۰.۲ درصد و نرخ تورم در استان اصفهان ۹.۸ درصد است.

استاندار اصفهان کنترل سبد کالاهایی که زمینه ساز افزایش تورم می‌شدند را از اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش نرخ تورم عنوان کرد و بیان داشت: از این رو تلاش می‌کنیم روز به روز نرخ تورم در استان کاهش یابد.

وی کاهش نرخ بیکاری را نیز از دیگر دغدغه‌های موجود در استان اصفهان اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نرخ بیکاری در استان اصفهان بین یک تا ۱.۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و از این رو تمهیداتی نیز برای کاهش این نرخ اندیشیده شده است.

زرگرپور به تشکیل شورای گفت‌گوی بخش خصوصی و دولت در استان اصفهان اشاره و بیان داشت: به دنبال تشکیل این شورا مصوباتی خارج شد که تسهیلاتی را به صنایع برای رفع مشکلات مختلف ارائه می‌کرد.

وی تعهد ایجاد اشتغال جدید استان در سال گذشته را ۶۰ هزار شغل عنوان کرد و ضمن تحقق کامل این تعهد بیان داشت: هر چند این تعهد تحقق یافت اما از سوی دیگر ۳۰ هزار نفر اشتغال نیز از بین رفت و در واقع تنها ۳۰ هزار شغل جدید در سال گذشته ایجاد شد.

تعهد ایجاد ۹۰ هزار شغل جدید در اصفهان

استاندار اصفهان به رشد ۳۰ درصدی تعهد ایجاد اشتغال در استان اصفهان در سال ۹۵ اشاره کرد و ابراز داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که در سال جاری نیز باید ۹۰ هزار فرصت شغلی در استان اصفهان ایجاد شود.

وی در ادامه به آخرین گزارش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: باید توجه داشته باشیم که ۳۰ درصد از صنایع استان در رکود کامل بوده و مابقی نیز از ۲۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت خود را استفاده می‌کنند.

زرگرپور با بیان اینکه تاکنون ۱۹۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان اصفهان تشکیل شده است، ادامه داد: در این جلسات پرونده یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی بررسی شده که در نهایت ۹۳۰ مصوبه نیزاز این کارگروه خروجی داشته است.

وی همچنین از اجرایی شدن ۷۵ درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان اصفهان خبر داد و ابراز داشت: با اقدامات صورت گرفته در این کارگروه ۲۶ هزار فرصت شغلی در استان اصفهان تثبیت شده است.

استاندار اصفهان در ادامه به ابلاغ و اجرای بسته حمایتی کارگاه‌های کوچک از دو ماه گذشته تاکنون در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این بسته حمایتی به واحدهای دارای زیر ۱۵۰ نفر نیرو تعلق می‌گیرد.

وی تسهیلات تخصیص یافته به حمایت از کارگاه‌های کوچک استان اصفهان را ۱۰ هزار میلیارد ریال از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال بودجه کشوری اعلام کرد و افزود: برای تحقق این امر هشت هزار میلیارد ریال بودجه پیش بینی شده است که دولت تعهد کرده هر کس از این تسهیلات استفاده کند بین پنج الی شش درصد تسهیلات را پرداخت و مابقی را صاحبان کارگاه‌ها پرداخت کنند.

زرگرپور ادامه داد: در قالب بسته حمایتی کارگاه‌‌های کوچک واحدهای که تا ۵۰ نفر پرسنل دارند ۱۰ میلیارد ریال، واحدهایی که تا ۱۰۰ نفر پرسنلدارند ۳۰ میلیارد ریال و واحدهایی که بیش از ۶۰ درصد از فضای فیزیکی خود را آماده کرده نیز می‌توانند ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از این بسته حمایتی دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان استفاده از این تسهیلات باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده و مشخصات خود را ارائه دهند، بیان داشت: از این رو تاکنون یک هزار و ۴۳۵ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده و تاکنون ارائه تسهیلات به ۲۰۰ عدد از این واحدها با اعتبار یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده است.

استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه ۲۰۰ واحدی که مصوبه دریافت تسهیلات کارگاه‌های کوچک را دریافت می‌کنند موظف به ایجاد سه هزار و ۸۰۰ شغل جدید هستند، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ارائه تسهیلات تا ۶۰۰ کارگاه در حال حاضر موجود است.

وی در ادامه به بودجه‌های شهرداری استان اصفهان اشاره داشت و افزود: این بودجه ۶۴ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که ۴۵ درصد آن متعلق به شهرداری اصفهان و مابقی مربوط به ۱۰۶ شهر دیگر استان است.

زرگرپور با اشاره به اینکه هنوز بودجه استان اصفهان ابلاغ نشده است، اضافه کرد: در صورت ابلاغ این بودجه در کمترین زمان ممکن این بودجه را نیز رسانه‌ای خواهیم کرد.

وی همچنین به اجرای طرح هادی در بیش از ۸۰۰ روستای استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این طرح در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اصفهان در حال اجرایی شدن است.

استاندار اصفهان در ادامه به آخرین وضعیت پروژه‌های بزرگ شهر اصفهان نیز اشاره کرد و ضمن اعلام خروج پروژه مترو و مصلی از اولویت برنامه‌های استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۱۲ کیلومتر از مترو اصفهان زیربار است و تا اوایل شهریور ماه نیز ایستگاه چهارراه تختی به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به پیشرفت پروژه ایستگاه‌های میدان انقلاب و دروازه دولت نیز تا اوایل سال آینده بهره برداری شد و خط یک با اتمام این دو ایستگاه به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

زرگرپور به تعیین تکلیف خط دو مترو اصفهان و عدم عبور از زیر میدان نقش جهان علی رغم مخالفت مدیریت شهری برای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: جانمایی خط سه نیز صورت گرفته و در حال رایزنی با پیمانکاران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها مراقبت از فعالیت‌های مترو باید مورد توجه باشد، بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که مترو روی ریل قرار گرفته و ما فقط باید مراقب باشیم که این پروژه از روی ریل خارج نشود.

استاندار اصفهان در ادامه در خصوص پروژه مصلی اصفهان نیز ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که مشکل اصلی مصلی و آنچه تاکنون اعلام نشده است اختلافات سیاسی دو گروه بوده که هر کدام خود را متولی اجرای این پروژه می‌دانستند.

وی افزود: در این راستا پا درمیانی کرده و از هر دو گروه خواستم که به بنده تفویض اختیار کنند تا طی دو سال پروژه را تا حدودی به انجام برسانم که خوشبختانه این امر نیز محقق شد.

زرگرپور مدیریت ساختاری را مشکل اصلی و مشکلات اعتباری را نیز مشکلات فرعی مصلی اصفهان طی ۲۰ سال گذشته عنوان کرد و بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که در شهر اصفهان مهندسانی وجود دارند که اظهار نظراتی در حد ژنرال دارند و از این رو سلایق و نظرات مختلف منجر به عدم پیشرفت بسیاری از پروژه‌ها می‌شود.

وی در ادامه به پادرمیانی‌اش برای حل مشکل مالی مصلی اشاره داشت و گفت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که سینما همایون به عنوان یکی از موقوفات مصلی، سال‌ها در اختیار نهادی بود که گوشه‌ای نشسته بود و برای حل مشکل مالی مصلی اقدامی نمی‌کرد و از این رو این وضعیت منجر شد تا یک روز سرزده به شورای شهر رفته و درخواست کردم که مصوبه خرید سینما همایون توسط شهرداری در شورای شهر تصویب شود و از این رو با موافقت شورای شهر این محل به شهرداری با مبلغ ۲۵ میلیارد تومان فروخته شد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مُهر نماز جمعه بر سردرب مصلی اصفهان خورده شد، اضافه کرد: در حال حاضر شبستان اصلی به صورت کامل آماده شده و همه امکانات نیز برای برگزاری نماز جمعه فراهم است ضمن اینکه مشکل پارکینگ‌ها نیز تا بهره برداری از پارکینگ طبقاتی برطرف شده است.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ورزشگاه نقش جهان نیز اظهار داشت: ما و وزیر ورزش و جوانان قول دادیم ورزشگاه نقش جهان تا نیمه دوم مرداد ماه که آغاز بازی‌های لیگ شانزدهم است در اختیار دو تیم فوتبال ذوب آهن و سپاهان قرار گیرد.

استاندار اصفهان که در برنامه کاری خود بازدید هر هفته یکبار از ورزشگاه نقش جهان برای تکمیل در زمان مقرر را قرار داده است، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اقدامات عمرانی سکوهای ورزشگاه، چمن ورزشگاه، رختکن شماره یک و ... آماده شده است و در این میان به دلیل عدم نیاز فعلا صندلی‌ها و چادر طبقه دوم نصب نخواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ورزشگاه نقش جهان مشکل مالی دارد و این در حالی است که فولادمبارکه بیشتر از تعهدش را پرداخت کرده ولی وزارت ورزش و جوانان هنوز نیمی از تعهدات خود را نیز پرداخت نکرده است.

زرگرپور در ادامه از پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان اشاره داشت و افزود: بر اساس مسئولان این پروژه قرار است فاز اول این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی به شرایط بارشی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال جاری اصفهان خشک‌ترین سال را طی ۴۰ سال گذشته طی کرده است و از این رو باید توجه داشت که میانگین بارش نایین ۸۰ درصد، اصفهان ۵۵ درصد و سرشاخه‌های زاینده رود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه علی رغم کمبود آب و خشکسالی‌های موجود در سال جاری کمترین خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است، افزود: باید توجه داشته باشیم که در استان اصفهان همچون سال گذشته ۲۶۰ تن گندم برداشت شده و برداشت جو نیز که در سال گذشته ۱۸۰ تن بوده در سال جاری ۲۱۰ تن برداشت شده است.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص چرایی کشت برنج در اصفهان با توجه به خشکسالی‌های موجود عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که کشت برنج و فضای سبز اصفهان بهانه استان‌های همسایه‌ای است که خودشان بسیار بیشتر از ما کشت برنج دارند ولی به لحاظ استانداردهای جهانی نباید در شهرهای با بارش کمتر از ۸۰۰ میلیمتر برنج کشت شود و از این رو ۲۰ هزار هکتار کشت برنج در اصفهان به چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

زرگرپور در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی زیست محیطی تونل بهشت آباد اظهار داشت: فکر نمی‌کنم این پروژه ارزیابی زیست محیطی مصوب داشته باشد و در این راستا باید توجه داشته باشیم که خیلی از پروژه‌های همچون پروژه تونل گلاب فعالیت‌های عمرانی خود را آغاز کرده و بعد ارزیابی زیست محیطی دریافت می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت نهالکاری در سجزی و همچنین مسایل اجتماعی ایجاد شده در خصوص اجرای این پروژه گفت: باید توجه داشته باشیم که باید با مسایل اجتماعی مدارا و به مرور زمان این مشکلات را حل کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اگر مشکلات پساب را حل و فصل کنیم خیلی از مشکلات مرتفع خواهد شد، بیان داشت: ما باید توجه داشته باشیم که پساب اصفهان مالک سوری زیاد دارد و این پساب در قباله افراد زیادی است و از این رو برای حل این مساله با مشکلات جدی روبرو هستیم.

وی با اشاره به دستور ویژه به فرماندار اصفهان در خصوص جمع آوری معادن گچ در شرق اصفهان نیز گفت: تاکنون از شش معدن گچ دو مورد تعطیل شده و مقرر شده تا ۱۰ روز آینده مابقی این معادن نیز تعطیل شوند هر چند تحقق این امر نیز به آسانی صورت نخواهد گرفت.

زرگرپور ادامه داد: ما برای جابجایی یک مدیر بیمارستان با مشکلات و سفارشات زیادی روبرو می‌شویم و باید توجه داشته باشیم که عکس‌العمل‌های زیادی را از سوی وابستگاه به معدن داران گچ در اصفهان شاهد خواهیم بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار