پیش بینی جالب رئیس اسبق ‌‌سازمان هواپیمایی درباره قرارداد فروش هواپیما به ایران :

ایرباس و بوئینگ به ایران هواپیما نخواهند نفروخت

رئیس اسبق سازمان هواپیمای کشوری اظهار داشت که قیمت هواپیمای خریداری شده در ۱۵ سال اخیر به طور متوسط ۵ تا ۶ میلیون دلار بوده بنابراین پرداخت ۶ تا ۷ میلیون دلار حق دلالی قابل اثبات نیست.
کد خبر: ۸۶۹۹۱۹۸
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس اسبق ‌‌سازمان هواپیمایی کشوری گفت که  پروسه خرید هواپیما محتوم به شکست بوده و این پروژه‌ای بوده که فرصت استفاده از محیط بین‌المللی را از بین می‌برد؛ صاحبان تکنولوژی هواپیما اجازه نمی‌دهند که  دانش فنی این صنعت در اختیار  ایران قرار بگیرد.

در سفر اخیر رییس جمهوری ایران به فرانسه تفاهم نامه اولیه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم 10.5 میلیارد دلار به امضاء رسید که قرار شد 45 فروند هواپیمای ایرباس 320 و 321، 45 فروند ایرباس 330 ، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان 5 سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی "هما" قرار گیرد.

از بهمن ماه سال گذشته که قرارداد خرید این تعداد هواپیما به امضاء رسید، قرار شد ظرف مدت 40 روز کاری، این پیمان به قرارداد نهایی منتج ‌شود، هر چند که با پس و پیش کردن زمان قطعی شدن قراردادها، در نهایت قرار شد این قرارداد تا نیمه خردادماه سال ۹۵ نهایی شود.

رضا نخجوانی  پیش بینی کرد که خرید هواپیما انجام نمی‌شود و افزود که اینها، آگاهانه  خود را سرکار گذاشته‌اند و یا اینکه فرانسوی ها اینها را سرکار گذاشته اما اینها متوجه منظور آنها نشده‌اند.

وی، اذعان داشت که در مذاکرات خرید، وزارت راه و شهرسازی را یکسال با ایرباس سرکار گذاشتند و حالا قرار شده که با بوئینگ، اینها را  سرکار بگذارند و این فرصتی که در محیط بین المللی فراهم شد، ابزارهای انجام آن را قفل کردند.

وی با طرح این پرسش که کدام خرید در دولت قبل انجام شده که وساطت آن 6 میلیون دلار بوده است پاسخ داد که اکثر هواپیماهای خریداری شده در دولت قبل توسط شرکت‌های خصوصی هواپیمایی انجام شده بنابراین شرکت‌های خصوصی به کسی حق دلالی نمی‌دهند.

پیشتر، وزیر راه و شهرسازی با اشاره اعلام توافق با شرکت بوئینگ تاکید کرد که دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را از این معاملات قطع کردیم به طوری که پیش از من در آخرین توافقی که شده برای خرید ۶ فروند هواپیمای ایرباس۳۲۰ انجام شد؛ رقمی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار متفاوت بود.

در همین راستا، نخجوانی گفت که قیمت هواپیمای خریداری شده در دولت قبل پنج میلیون دلار بوده ، پس چگونه  حق دلالی خرید این هواپیماها بین 5 تا  7 میلیون دلار بوده است. وی، افزود که کارخانه ایرباس فروش هواپیما به ایران نداشته و آخرین مذاکره رسمی با ایران مربوط به دولت اصلاحات است.

نخجوانی، با استناد به اعلام مقامات کنونی وزارت راه و شهرسازی دایر بر بسته بودن تمام درهای صنعت هوایی دنیا به روی ایران در دولت قبل به نسیم آنلاین افزود: با استناد به این اظهارات آنها فروش رسمی هواپیما به ایران در دولت قبل وجود نداشته است. به گفته نخجوانی حرف زدن و مذاکره کردن دلالتی بر خرید هواپیما ندارد.

رئیس اسبق سازمان هواپیمای کشوری اظهار داشت که قیمت هواپیمای خریداری شده در 15سال اخیر به طور متوسط 5 تا 6 میلیون دلار بوده بنابراین پرداخت 6 تا 7 میلیون دلار حق دلالی قابل اثبات نیست.

وی گفت که در سه سال گذشته حداقل یکصد هواپیما قابلیت واردات داشت که با این مقدار تمام این خلبانان مشغول به کار می‌شدند. به گفته نخجوانی، متوسط عمر هواپیمایی کشور بالا بوده و در این دولت قرار شد که عمر آنها کاهش یابد و تصریح کرد که در این دولت هواپیماهایی پذیرش شدند که تاریخ ساخت آنها زیر سال 2 هزار و 1998 هست بنابراین چرا در این دولت هواپیمایی با عمر 25 سال پذیرش شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 500 خلبان بیکار در کشور وجود دارد گفت که با این حال خلبانان خارج در شبکه حمل و نقل هواپی کشور در حال پرواز هستند.

رئیس اسبق سازمان هواپیمای کشوری، حقوق ماهیانه هر خلبان خارجی را 6 هزار یورو دانست و افزود برای پرداخت حقوق خلبانان توانمند داخلی این ارقام پرداخت نمی‌شود و ادامه داد که خلبانان ایرانی به دلیل بیکاری بالا در حال مهاجرت هستند.

وی اذعان داشت که سازمان هواپیمایی کشوری باید برای مشغول به کار شدن خلبان های ایرانی،ایرلاین  ها را مکلف به استفاده از آنها می کرد درحالیکه اکنون خلبان های ایرانی  جذب کشورهای حاشیه خلیج فارس می شوند. نخجوانی افزود: که از لحاظ فرهنگی  برخی  از افراد  مصاحبه کرده و خلبانان ایرانی را  بی سواد معرفی می کنند.

وی، با بیان اینکه  سازمان هواپیمایی کشوری در  خرید هواپیما  دخالت نمی کند ، گفت که  در این مذاکرات فرصت هایی  برای  کشور ایجاد شد که  اگر از این فرصت ها هوشمندانه  استفاده  می کردند تا به حال 200 هواپیما  وارد کشور شده بود.

ارسال نظرات