خبرهای داغ:
حکایت هنرمند شیرازی از ماندگارترین اثری که ساخت

پیشنهاد ساخت داخل ضریح شاهچراغ (ع) برایم غیرمنتظره بود

در سال 78 ساخت داخل ضریح مطهر احمد بن موسی (ع) به علیرضا گودرزی خاتم‌کار پیشکسوت شیرازی پیشنهاد می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۹۲۳۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
در سال 78 ساخت داخل ضریح مطهر احمد بن موسی (ع) به علیرضا گودرزی خاتم‌کار پیشکسوت شیرازی پیشنهاد می‌شود. پیشنهادی که به گفته خودش غیرمنتظره بوده و عنایت شاهچراغ (ع) سبب آن شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از ساخت این اثر پای صحبت این استادکار خاتم نشستیم.

در خانواده قبل از شما کسی به کار خاتم‌کاری و منبت‌کاری ورود کرده بود؟

گودرزی: خیر من اولین کسی هستم که در خانواده به این رشته هنری ورود کردم البته بعد از من پسر برادر و پسر خاله‌ام به این حیطه ورود کردند و شاگرد خود من بودند و در حال حاضر نیز در بازار مشغول به تولید خاتم هستند. فرزندانم نیز هیچ کدام به حرفه من وارد نشده‌اند.

 به این رشته علاقه داشتید یا برای امرار معاش به آن ورود کردید؟

گودرزی: در کار ما چاشنی عشق باید وجود داشته باشد و اگر کسی بدون عشق وارد این شغل شود ماندنی نیست. زمانی که در زندگی دچار مشکلی می‌شوم باید حتما در کارگاه دست به اره ببرم تا به آرامش برسم و خاتم و منبت‌کاری قرص مسکن من است. به این شغل به دید مادی نگاه نمی‌کنم زیرا سرمایه‌ای که ما برای تولید و عرضه محصول خود هزینه می‌کنیم اگر در شغل دیگری سرمایه‌گذاری کنیم از نظر مالی سود بیشتری می‌کنیم.

چند سال در کار خاتم‌کاری مشغول هستید؟

گودرزی: 35 سال است به این کار مشغولم. قبل از ازدواج زمانی که تقریبا 20 ساله بودم به این هنر مشغول شدم. البته رشته و تخصص اصلی من منبت‌کاری است ولی تولیدکننده و فروشنده خاتم نیز هستم.

چه شد که پیشنهاد ساخت داخل ضریح حضرت شاهچراغ (ع) به شما داده شد؟

گودرزی: سال 78 یکی از نجاران کارگاه شاهچراغ (ع) به کارگاه من آمد و گفت قرار است در داخل ضریح احمد بن موسی (ع) ترکیبی از منبت و خاتم‌کاری انجام شود و از من درخواست نمونه کار کرد. از آنجا که ارادت قلبی به حضرت شاهچراغ (ع) داشتم و همیشه دوست داشتم کاری ماندگار در زمینه خاتم و منبت از خود به جای بگذارم در دل خود گفتم چه جایی بهتر از ضریح شاهچراغ (ع)، بنابراین از این پیشنهاد به گرمی استقبال کردم و شروع به ساخت نمونه‌ کار کردم که بعد از بردن چند نمونه و اعمال تغییرات، نظر تولیت و هیئت امنای حرم مطهر جلب شد.

از اینکه توانستید مسئولیت ساخت داخل ضریح حضرت شاهچراغ (ع) را برعهده بگیرید چه حسی داشتید؟

گودرزی: واقعا بزرگترین افتخاری که تاکنون نصیب من شده ساخت داخل ضریح احمد بن موسی (ع) بوده و این کار یکی از زیباترین کارهای هنری من است البته من مانند پدری که بین فرزندانش تبعیض قائل نمی‌شود تمام کارهای هنری‌ام را دوست دارم اما این کار حس متفاوتی داشت.

کار ساخت داخل ضریح احمد بن موسی (ع) چقدر طول کشید در مدت ساخت به مشکلی برنخوردید؟

گودرزی: سال 78 استارت کار زده شد و در سال 80 پایان یافت و در داخل ضریح نصب شد. در طول این دو سال کار به نحو احسن انجام شد و همه 15 نفری که در ساخت داخل ضریح به من کمک می‌کردند خالصانه و صادقانه پای کار بودند و با عنایت خدا و حضرت شاهچراغ (ع) خوشبختانه بدون هیچ مشکلی کار پیش رفت.

قبل از اینکه پیشنهاد انجام این کار به شما داده شود هیچگاه به ذهنتان نرسیده بود که برای حرم شاهچرغ (ع) یک اثر خاتم‌کاری یا منبت‌کاری بسازید؟

گودرزی: حقیقت‌اش را بخواهید یکبار هنگام تشرف به حرم شاهچراغ (ع) از ذهنم گذشت که یک قاب خاتم که زیارت‌نامه آن حضرت در آن نوشته شده به حرم مطهر ایشان اهدا کنم اما بار دیگر که زیارت شاهچراغ رفتم دیدم که دوتا قاب بزرگ خاتم‌کاری در حرم نصب شده با حسرت با خودم گفتم که یک نفر زرنگ‌تر از من پیدا شد و این کار را انجام داد. بعد از این موضوع بود که به من پیشنهاد ساخت داخل ضریح احمد بن موسی (ع) داده شد و برای خودم هم این موضوع غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردم حضرت شاهچراغ (ع) مرا لایق این کار بداند.

در هنگام ساخت داخل ضریح ذکر یا توسلی به ائمه داشتید؟

گودرزی: ذره ذره این کار توسل بوده است و من و همه کسانی که این کار را ساختیم که در همین جا از تک تک آنها تشکر می‌کنم از زمانی که وارد کارگاه می‌شدیم تا زمان خروج به حضرت شاهچراغ (ع) توسل می‌کردیم. ساخت داخل ضریح احمد بن موسی (ع) همزمان با ساخت داخل ضریح امام رضا (ع) شده بود که آن کار نیز توسط مرحوم حاج عباس کشتی‌آرای از اساتید بزرگ خاتم‌سازی شیراز، ساخته و در ضریح آن امام بزرگوار نصب شد. در واقع این دو کار جز بزرگترین‌ کارهای هنری در زمینه خاتم و منبت‌کاری است که بعد از انقلاب ساخته شده است.

15 سال از ساخت داخل ضریح حضرت شاهچراغ (ع) می‌گذرد آیا تاکنون آسیبی ندیده و سالم مانده است؟

گودرزی: با وجود اینکه رطوبت آن مکان به دلیل حضور زائران زیاد است ولی کار کاملا سالم مانده و بنده نیز سالی دوبار برای سرکشی به داخل ضریح مشرف می‌شوم و علاوه بر سعادتی که برای خلوت با حضرت شاهچراغ (ع) نصیبم می‌شود دیواره‌ها، سقف، در ضریح، رحل و جعبه قرآن و غیره را بررسی می‌کنم تا آسیبی ندیده باشد. البته من در همان زمان ساخت پیش‌بینی‌های لازم را برای آسیب احتمالی دیده‌‌ام و مقداری از مصالحی که در ساخت این کار استفاده کرده‌ایم در کارگاه کنار گذاشتم تا اگر مشکلی پیش آمد سریع ترمیم کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها