خبرهای داغ:
در شرکت پالایش نفت تبریز انجام گرفت

راه اندازی سیستم تخلیه آب مخازن نفتی برای نخستین بار در کشور

در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان در شرکت پالایش نفت تبریز، سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به شیوه نوین و برای نخستین بار در کشور در این شرکت به صورت آزمایشی نصب و راه اندازی شد.
کد خبر: ۸۷۰۱۰۲۴
|
۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴

 پیمانکار این طرح دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، آن را دارای نتایج اقتصادی و زیست محیطی مثبتی خواند و افزود: زمینه های تحقیقاتی برای تخلیه آب های مخازن نفتی به صورت بومی و پیشرفته در کشور از 10 سال پیش در این شرکت دانش بنیان آغاز شده و با حمایت پالایشگاه تبریز در یکی از مخازن نصب شده است.

محمدرضا مجیدپور با اشاره به ضرورت اجرایی کردن این طرح، بیان داشت: مخازن ذخیره مواد نفتی حاوی ناخالصی هایی می باشند که با عنوان آب ترش در ته مخازن انباشته می شود و باید در عملیات صنعتی از مخزن تخلیه شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تخلیه اتوماتیک آب مخازن صورت می گیرد و علاوه بر تخلیه اتوماتیک امکان تصفیه آب خارج شده نیز فراهم است که نگرانی های زیست محیطی در این زمینه را نیز از بین می برد.

مجیدپور قیمت پائین و جلوگیری از اتلاف وقت را از نقاط قوت این طرح نسبت به نمونه های امریکایی و اروپایی برشمرد و اظهار کرد: در مدل های خارجی باید مخزن تخلیه شده و نیز فرایند عملیات متوقف شود، در حالی که در نمونه ساخته شده داخلی نیازی به توقف فرایند و تخلیه مخزن نیست.

وی با بیان اینکه در نمونه خارجی حسگر در داخل مواد نفتی غوطه ور است، ادامه داد: در نمونه داخلی این دستگاه، هیچ تماسی بین حسگرها و مواد نفتی وجود نداشته و امکان آلوده و خراب شدن حسگرها نیز خیلی پائین است.

پیمانکار این طرح دانش بنیان با تاکید به اینکه دستگاه کاملا بومی شده و توسط شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده است، نصب و باز کردن آسان، مصرف انرژی خیلی پائین و اشغال فضای کمتر را از امتیازهای سیستم ساخت داخل دانست.

مسئول مخازن شرکت پالایش نفت تبریز نیز در سخنانی گفت: نفت خام وارد شده به مخازن نفتی در این شرکت دارای مقداری آب ترش در حدود 0.15 درصد است که باید از نفت خام جدا شود تا در فرایند تقطیر مشکلی پیش نیاید.

حسین سرداری ادامه داد: با نصب سیستم تخلیه آب مخازن نفتی ضمن کاهش هزینه ها و الکترونیکی شدن آن، از اتلاف وقت ماموران و کارکنان نیز جلوگیری می شود.

وی اظهار کرد: با اجرای این روش می توان آب ترش حاصل شده را تصفیه و از آن به صورت مجدد استفاده کرد که موجب کاهش آلایندگی محیط زیست نیز می شود.

وی یادآور شد: با اجرای این روش در هر 48 ساعت حدود 50 متر مکعب از مخزن نفت تخلیه می شود.

رئیس مهندسی پالایش نفت تبریز نیز با بیان اینکه یکی از سیاست های مدیریت پالایشگاه تبریز حمایت از شرکت های دانش بنیان در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی است، گفت: امسال سه طرح دانش بنیان مورد حمایت این شرکت، اجرایی می شود که در حال حاضر 2 طرح به بهره برداری آزمایشی رسیده و نصب سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به صورت اتوماتیک دومین طرح دانش بنیان مورد حمایت شرکت پالایش نفت تبریز است.

یعقوب منصوری افزود: سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به صورت اتوماتیک در مراحل آزمایشی قرار گرفته و با گذراندن تست های مختلف، در یکی از مخازن این شرکت نصب شده که با آزمایش نهایی، در همه مخازن نصب و کنترل خروج آب ترش از مخازن به صورت یکپارچه از اتاق کنترل صورت خواهد گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها