گزارش «بسیج» از سونامی تغییرات مدیریتی در نظام بانکی

برکناری گسترده مدیران حقوق‌های نجومی/چرا فقط مدیران بانکی عزل می‌شوند؟/تغییر مدیرانی که فقط چند ماه مدیر بودند!

مدیریت 16 ماهه اکثر مدیران اخراج‌شده در حالی است که قبل از سونامی برکناری مدیران بانکی هم تغییرات و تحولات در راس مدیریت بانک‌ها به طرز عجیبی زیاد بوده است.
کد خبر: ۸۷۰۳۵۹۲
|
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مدیرعامل 3 بانک امروز پنجشنبه تغییر کردند تا شاهد سونامی تغییرات مدیریتی در حوزه بانک باشیم.

سیامک دولتی مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران جای خود را به اکبری عضو هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات داد. سیامک دولتی فقط 15 ماه مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود.

همچنین  لـله گانی مدیرعامل بانک صادرات نیز به علت دریافت فیش‌های حقوقی کلان برکنار شد و زراعتی جایگزین آن در بانک صادرات خواهد شد. تنها 16 ماه مدیریت بانک صادرات که بزرگترین بانک بورسی کشور محسوب می‌شود را بر عهده گرفت.

همچنین رستگار مدیرعامل بانک ملت نیز با تصمیم هیات‌مدیره تغییر کرده و جای خود را به اخلاقی عضو هیات‌مدیره بانک سپه داده است. رستگار هم تنها 16 ماه بر صندلی ریاست ملت تکیه زد.

علی صدقی مدیرعامل بانک رفاه کارگران که اولین قربانی فیش‌های حقوقی بود و جای خود را به سهمانی داد نیز فقط یک سال مدیرعامل این بانک بود.

همچنین گفته می‌شود شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی نیز از سمت خود استعفا داده و مشخص نیست چه کسی جایگزین وی شده است. شهیدزاده هم فقط یک سال و 8 ماه مدیرعامل بانک کشاورزی بود.

مدیرعامل بانک تجارت که فیش‌های نجومی وی همه را متحیر کرد نیز یکی از گزینه‌های برکناری است. یکی از نکات قابل توجه فیش حقوقی محمد ابراهیم مقدم نودهی بندهای پاداش‌های عجیب و غریب به مناسبت‌های مختلف مثل هفته ولایت، روز پدر و عیر فطر و... بودده است.

مقدم نودهی نیز از فروردین 1393 مدیرعامل تجارت شد و بین مدیران برکنار شده با سابقه‌ترین مدیر محسوب می‌شود.

سونامی عزل و استعفای بانکی

حوزه بانک و بیمه اولین حوزه‌ای بود که قربانی فیش‌های نجومی شده است. نکته جالب در زمینه مدیرت بانکی این است که در دولت یازدهم تغییر و تحولات بانکی بی‌سابقه بوده است. در دولت یازدهم شاید معاون رئیس‌جمهور یا وزیر جابه‌جا نشده اما در سطح مدیران میانی، موج عجیب تغییرات را شاهد بودیم. مساله فیش‌ها آن‌قدر مهم بوده که 3 مدیرعاملی که فقط 16 ماه فعالیت کرده‌اند برکنار شده‌اند. 

مدیریت 16 ماهه اکثر مدیران اخراج‌شده در حالی است که قبل از سونامی برکناری مدیران بانکی هم تغییرات و تحولات در راس مدیریت بانک‌ها به طرز عجیبی زیاد بوده است. مثلا اسماعیل للـه‌گانی در مهر 1393 مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌شود اما 5 ماه بعد مدیرعامل بانک صادرات شده و 16 ماه بعد هم عزل می‌شود! قطعا تغییرات پی‌در پی در سطح مدیریتی به زیان نظام بانکی کشور است و نهادهای نظارتی پولی باید با حساسیت بیشتری با موضوع انتخاب مدیران بانکی برخورد کنند.

قطعا انتخاب مدیران شایسته و با تجربه کافی می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و اگر مدیران شایسته بر مسند مدیریت نظام بانکی بودند ما شاهد بحران مدیریتی فعلی نبودیم.

با همه متخلفان برخورد شود

سونامی تغییرات در راس مدیریت بانکی در حالی است که گویا قرار نیست با مدیران متخلف دیگر برخورد شود. 

شب گذشته پورمحمدی وزیر دادگستری از صدور دستور روحانی برای برکناری متخلفان در اخذ حقوق‌های نجومی خبر داد که طبق دستور رئیس جمهور، صفدر حسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی هم بزودی باید برکنار شود این در حالی است که قائم مقام صندوق توسعه ملی اعلام کرده قرار نیست آنها جایی بروند!

قطعا برخورد با تعداد کمی از مدیران نمی‌تواند مشکل حقوق‌های نجومی را حل کند و باید همه متخلفان برخورد شود. برخورد گزینشی نه تنها مشکل را رفع نمی‌کند بلکه بحران‌های جدیدتری را به وجود می‌آورد.

قطعا مدیران متخلف در دیگر حوزه‌ها مانند نفت و انرژی نیز باید برکنار شوند و دولت نیز همان‌طور که روحانی قول داده به خاطر وجود چنین مدیرانی، عذرخواهی کند. اگر تغییرات فقط در سطح مدیران نظام پولی و بانکی باشد باید صراحتا بگوییم که دولت تنها برای نمایش تبلیغاتی چند مدیر بانکی را اخراج کرده و همه اظهارات دولتی‌ها مبنی بر برخورد با متخلفان فقط وعده توخالی و نمایشی و پوپولیستی بوده است.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ترابی
۰۲:۴۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۵
باید منتظر بود و دید که چقدر دولت در انجام این حرف رئیس جمهور مصمم است . البته وظیفه رسانه هاست تا آخر کار پیگیری کنند دست مردم که به جایی بند نیست.