خبرهای داغ:
نماینده جهاداسلامی‌فلسطین:

خواسته ما در روز قدس و بعد از آن حمایت از انتفاضه جدید فلسطین است

ناصر ابوشریف تشدید طرح های صهیونیستی تخریب مسجدالاقصی در سایه بحرانهای منطقه و همچنین نیاز مبرم انتفاضه جدید فلسطینی به حمایت را از جمله دلایل اهمیت برپایی مراسم راهپیمایی امسال روز قدس توصیف کرد.
کد خبر: ۸۷۰۳۷۰۶
|
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر ابوشریف نماینده جنبش فلسطینی جهاد اسلامی در تهران در آستانه روز جهانی قدس به ایراد دغدغه های خود از قضیه فلسطین و پشت کردن برخی کشورهای عربی اسلامی به اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام پرداخت. وی در این گفت و گو تنها راه پیشرفت و توسعه جوامع اسلامی را اتکا به خویشتن و ایجاد وحدتی دانست که امام خمینی (ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس آن را برای امت و دولت های اسلامی ریل گذاری کرده بود.
ابو شریف در این گفت و گو بدون اینکه نامی از کشوری ببرد از نگرانی های خود نسبت به برخی از این کشورها اشاره کرد که در خفا و‌ آشکار با رژیم صهیونیستی مراوده دارند و حتی از علنی کردن این مراوده ها ابایی ندارند.

او که قریب 13 سال از عمر خود را در زندانهای صهیونیستی به سر برده است معتقد بود که به دلایل بسیاری زیادی روز جهانی قدس امسال از اهمیتی به مراتب بیشتری از سال های گذشته برخوردار می باشد. و مهمترین آن در بعد داخلی هجمه شدید و وحشیانه ای دانست که قدس در حال حاضر در معرض آن قرار گرفته است.

ابوشریف البته این را هم گفت که روز جهانی قدس نباید به یک روز یا یک هفته ختم شود بلکه تمامی روزهای سال، قدس نیازمند یاری، کمک و حمایت امت اسلامی برای مقابله با پروژه استعماری صهیونیستی ـ غربی واذنابش در منطقه است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ادامه این گفت‌وگو دور شدن برخی از کشورهای اسلامی از خاستگاه اسلامی خود برای رسیدن به توسعه و پیشرفت را مورد تقبیح قرار داد و با اشاره به رفتاری هایی که از یک قرن پیش تاکنون ترکیه برای الحاق به اروپا برای دستیابی به توسعه صورت داده گفت: به طور نمونه باید به کشور ترکیه اشاره کنم که برای مقطعی، از اسلام و مشرق زمین و پوشش و لباس، عادات و رسوم و حتی حروف نوشتاری خود چشم پوشی کرد تا اینکه بتواند به غرب بپیوندد اما همچنان موفق به این کار نشده  وبعد از یکصد سال از انجام چنین کاری همچنان غرب حاضر به پذیرش آن نیست.

وی انگاه به دوره ای اشاره کرد که ترکیه با در پیش گرفتن سیاست نگاه به شرق اسلامی خصوصا توجه به قضیه فلسطین به جایگاه بی بدیل و محبوبی هم در عرصه پیشرفت اقتصادی و هم نفوذ منطقه ای دست یافته بود اما با ورود به بحران سوریه این جایگاه را از دست داد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران  تنها راه موفقیت همه کشورهای اسلامی از ترکیه،‌مصر و ایران گرفته تا سایر کشورهای اسلامی را حضور زیر یک چتر و ساختار واحد دانست و ارزو کرد موضوع فلسطین با توجه به اجماعی که بر سر آن وجود دارد بتواند این نقش محوری را برای ایجاد اتحاد میان کشورهای اسلامی ایفا کند.

ابوشریف در پایان تنها خواسته ملت فلسطین از امت های اسلامی و عربی را حمایت از انتفاضه جوانان فلسطینی دانست که قریب به هشت ماه است آغاز شده ولی مورد بی مهری کشورهای عربی اسلامی واقع شده است.

متن کامل گفت و شنود خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس با آقای ناصر ابوشریف به شرح زیر است:

فارس: آقای ابو شریف به عنوان نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران ، نظر شما در رابطه با برگزاری مراسم روز جهانی قدس در سال جاری و در شرایطی که جهان وبویژه منطقه غرب آسیا شاهد اغتشاشات وهجمه های مختلف است، چیست؟

ابو شریف: باید گفت به دلایل بسیاری زیادی روز جهانی قدس امسال از اهمیتی به مراتب بیشتری از سال های گذشته برخوردار می باشد. مهمترین آن در بعد داخلی هجمه شدید و وحشیانه ای است که قدس در حال حاضر در معرض آن قرار گرفته است. دشمنان امت اسلامی به دنبال استفاده از شرایط به وجود آمده در منطقه برای تکمیل پروژه صهیونیستی هستند زیرا همگان خوب می دانند که صرفا با تخریب مسجد الاقصی و ساخت معبد ادعایی بر جبل الهیکل که همان ویرانه های مسجد الاقصی است این پروژه تکمیل می گردد. هم اکنون قدس در معرض شدیدترین برنامه یهودی سازی  چه بر روی زمین و چه در زیر آن است در حالیکه روز به روز بر تعداد شهرک های مهاجر پذیر صهیونیستی افزوده می شود وبا اختصاص میلیاردها دلار بودجه تلاش می شود به هر شکل ممکن چهره ی اسلامی این شهر محو وبه آن رنگ و لعاب یهودی ـ صهیونیستی داده شود.

چنین هجمه ی بزرگی حضور گسترده ی فلسطینی ـ عربی ـ اسلامی را طلب می کند. بر هر عضوی از جهان اسلام در چنین شرایطی واجب است که وظیفه ی خود را در حد توانایی ها وامکاناتش انجام دهد، با این وجود شاهد آن هستیم که نه امت عربی و نه امت اسلامی هیچ یک این وظیفه و واجب اسلامی صریح دینی و اخلاقی را انجام نداده یا حداقل آنرا به درستی انجام نمی دهد.

مسجد الاقصی اولین قبله گاه مسلمانان و سومین حرم شریف آنها محسوب می شود معراجگاه پیامبر اکرم به سوی آسمان صرف این ویژگی ها باید هر انسان مسلمانی را به حمایت از آن وا دارد.

دوم اینکه امت اسلامی هم اکنون شاهد اختلافات وچند دستگی های زیادی است ، پس برای بازگشت وحدت و همسویی بین امت اسلامی ما نیازمند موضوعی هستیم که همه بر سر آن با یکدیگر توافق دارند و در این چارچوب هیچ موضوعی بهتر از مسئله فلسطینی و در راس آن قدس شریف مورد توافق قطب های مختلف این امت نیست.

با این وجود باید گفت که روز جهانی قدس نباید به یک روز یا یک هفته ختم شود بلکه تمامی روزهای سال، قدس نیازمند یاری، کمک و حمایت امت اسلامی برای مقابله با پروژه استعماری صهیونیستی ـ غربی واذنابش در منطقه است.

فارس: ملت فلسطین در برهه کنونی به چه نوع کمک هایی نیازمند است ؟

ابو شریف: بزرگترین امری که ملت فلسطین در برهه کنونی نیازمند آن است، پشتیبانی امت اسلامی است، ملت فلسطین در جستجوی حمایت امت اسلامی از انتفاضه ای است که هفت ماه پیش آنرا آغاز کرد اما یکه و تنها و یتیم در مقابل دژخیم صهیونیستی باقی مانده است.

انتفاضه قدس که در واقع قیامی در واکنش به تجاوزات صهیونیستی به مسجد الاقصی آغاز شد ، متاسفانه چه از لحاظ سیاسی و معنوی، مادی و نه در هیچ سطح دیگری مورد حمایت قرار نگرفته بلکه برعکس شاهد آن هستیم که تمامی تلاش ها معطوف به خنثی کردن تلاش های جوانان فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی است. این تحرکات به نحوی گسترده، علنی و شدید است که جای هیچ شک و شبهه ای در رابطه با همکاری های صورت گرفته برای سرکوب این انتفاضه وجود ندارد.

ملت فلسطین نیازمند حمایت جدی امت اسلامی برای پیش برد طرح دفاعی خویش علیه تجاوزات صهیونیستی است این نیاز اولیه و جدی ملت فلسطین در حال حاضر است، اما به طور حتم در سایه حمایت های سخاوتمندانه طرح استعماری از طرح مهاجرت و اسکان صهیونیستها در شهر قدس ، ملت مقاوم فلسطین وبه ویژه فلسطینیان ساکن قدس هم نیازمند حمایت امت اسلامی هستند نه آنکه یکه و تنها و یتیم در مقابل این هجوم گسترده باقی بماند. باید گفت که ملت فلسطین امروز به طور کامل در یک زندان به سر می برد ، یک زندان واقعی وبه معنای کامل کلمه که در آن 630 پست ایست و بازرسی مختلف زندگی و تردد فلسطینیان را در کرانه باختری به کلی مختل کرده است. در سایه کم رنگ شدن مسئله فلسطین در میان افکار عمومی امت اسلامی، صهیونیستها هم اکنون طرح الحاق 60 درصد از کرانه باختری را رژیم خود در دستور کار دارند که در صورت انجام آن کل جمعیت فلسطینیان که شمار آنها بیشتر از کل جمعیت صهیونیستهای موجود  در کل خاک فلسطین است را در مناطق بسته و کوچک محصور نماید.

پس ملت فلسطین در کنار انواع حمایت های مختلف نیازمند موضع حمایتی امت اسلامی برای ادامه مقاومت خویش است.

فارس:امام خمینی (ره) روز قدس را برای حمایت از مسئله فلسطین از یک سو و وحدت بخشیدن به امت اسلامی حول محور قدس از سوی دیگر نامگذاری کردند، در سایه شرایطی که امت اسلامی هم اکنون از آن رنج می برد، ظرفیت مسئله فلسطین برای بازگرداندن امت اسلامی به سمت اتحاد چیست؟

ابو شریف : متاسفانه حجم و گستردگی اختلافات بین امت اسلامی به سطوح بی سابقه ای رسیده است، اما می توان گفت که مسئله فلسطین پتانسیل بسیاری زیادی برای جذب امت اسلامی به سوی خود دارد و با وجود تمامی تلاش های صورت گرفته برای محو این مسئله از ضمیر ناخودآگاه امت اسلامی اما همچنان  اهمیت خود را به طور کامل از دست نداده است. به رغم مطالب گمراه کننده ای که این جا و آنجا در مورد مسئله فلسطین منتشر می شود و به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته  مسئله فلسطین همچنان در روح و جان امت اسلامی قدرتمند است.

من معتقدم حمایت از مبارزه و جهاد ملت فلسطین  به نحوی که این مبارزات گسترش چشمگیری پیدا کند می تواند زمینه وحدت مجدد امت اسلامی را فراهم کند. در دو انتفاضه گذشته هم شاهد آن بودیم با گسترش انتفاضه امت اسلامی به طور کامل با مبارزات ملت فلسطین ابراز همدردی و همراهی نمود وباعث شد تا امت اسلامی از شرق جهان اسلام تا غرب آن در یک سمت و سو قرار بگیرد.

پس حمایت از مبارزه و جهاد ملت فلسطین و فراهم کردن زمینه گسترش آن نقش مهمی در واداشتن امت اسلامی به کنار گذاردن اختلافات خویش دارد.

فارس: برخی کشورهای عربی و اسلامی طرفدار سازش با رژیم صهیونیستی این روزها دست بکار شده اند، این کشورها به دنبال چه هستند چرا پیشرفت خود را در سازش با رژیم صهیونیستی و غرب می بینند و را خلاصه از این دیدگاهها چیست؟

ابو شریف: به طور حتم ما هم اکنون شاهد موجی از کج راهی ها در مورد مسئله فلسطین هستیم که تلاش می کند به هر نحو ممکن سمت و سوی امت اسلامی را به سوی سازش با رژیم صهیونیستی هدایت کند. این موج به حدی شدت گرفته است که برخی از کشورها عربی را که تا چندی پیش تلاش می کرد این روابط را مخفی  نگه دارد این روزها از اعلام تلاش برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی و دوست شمردن این رژیم  ابایی ندارند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دشمن جدید خویش جایگزین این رژیم غاصب  نمایند.

این هم تجزیه و تفرقه ای است که طرح غربی استعماری به دنبال تحقق آن در منطقه عربی و اسلامی داشته ودارد.

ما شاهد آن هستیم که برخی از کشورهای عربی و اسلامی از 200 سال تا به امروز تلاش می کنند که به نوعی به توسعه و پیشرفت دست یابند. در حالی که به تنهایی و بدون دیگر کشورهای اسلامی قادر به تحقق این رشد و توسعه نیستند .

به طور نمونه باید به کشور ترکیه اشاره کنم برای دوره ای از اسلام، مشرق زمین ، پوشش و لباس، عادات و رسوم و حتی حروف خود چشم پوشی کرد تا اینکه بتواند به غرب بپیوندد اما همچنان موفق به این کار نشده و بعد از یکصد سال از انجام چنین کاری همچنان غرب حاضر به پذیرش آن نیست.

اما با گرایش به سوی شرق به پیشرفت و رشد زیادی دست یافت وبه ویژه قبل از بحران سوریه شاهد توسعه این کشور در بسیاری از سطوح بودیم و حتی توانست نفوذ بسیار قابل  توجهی را در مناطق جهان اسلام با حمایت خویش از مسئله فلسطین کسب کند.

پس باید تاکید کرد هیچ طرح توسعه واقعی برای امت اسلامی چه در ترکیه ، چه در ایران ، چه در مصر و یا هر کشور دیگری بدون مشارکت و حضور بقیه ساختارهای تشکیل دهنده امت اسلامی امکان پذیر نیست چون امت اسلامی یک ساختار و جسم واحد است.

با کمال تاسف باید گفت که جهان غرب به ما به عنوان یک ساختار واحد در زمانی که یک دست و یک پیکر می شویم می نگرد اما ما چنین نگاهی به خویشتن نداریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها