تقویت عقلانیت اولین راه مقابله با شیطان

کد خبر: ۸۷۰۴۹۵۶
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در جلسه اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث پیرامون آفات و آسیب‌های دنیاگرایی و دنیاطلبی اظهار داشت: یکی از کارهای اصلی شیطان در این دنیا این است که برای آدمی حالت نسیان و غفلت ایجاد کند و طبعاً کسی که از یاد خدا غافل شد، در مسیری حرکت می‌کند که شیطان می‌خواهد.

وی همچنین افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که شیطان عامل مستقل نیست بلکه میل آدمی به سمت و سوی نامطلوب و گناه و غفلت از یاد خدا را در وجود او تقویت می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های انسان غفلت از یاد خدا و فراموش کردن نعمت‌های بی شمار الهی است، گفت: بسیاری از باورها و اعتقادات غلط ریشه در القای شبهات از سوی شیطان دارد به این معنا که زمانی مردم می‌گفتند اگر خدا می‌خواهد پیغامی برای ما ارسال کند، باید این کار را از طریق کسی غیر از انسان همانند فرشتگان انجام دهد و حال آن که پرودرگار عالم در مساله هدایت بشر، هر که را که صلاح بداند و بهتر بتواند پیام او را ابلاغ کند، به سوی مردم گسیل می‌دارد.

وی در ادامه با بیان این که خدای متعال بالاترین امتیاز یعنی عقل را به انسان عطا کرده است، ابراز داشت: اولین راه مقابله با شیطان، اثبات و تقویت اعتقادات از طریق ابزار مهمی به نام عقل است و حال آن که متاسفانه گاه شاهدیم که عده ای از جهل مردم سوء استفاده کرده و بر اساس خواب و برخی مباحث انحرافی، انسان‌های زیادی را فریب داده و دست به ایجاد فرقه‌ها و مذاهب ساختگی و باطل می‌کنند.

آیت الله مصباح یزدی همچنین خاطرنشان کرد: اساساً انسان برای این که دچار افراط و تفریط نشود باید ورزیدگی عقلی داشته و از عقل خود در مسیر صحیح متناسب با فطرت الهی‌اش بهره بگیرد تا راه حق و باطل را از یکدیگر تمیز و تشخیص دهد.

وی گفت: نه فقط امروز که از گذشته نیز افراد حقه باز و شیاد همیشه در کمین بوده‌اند تا با تکیه بر جهل مردم، به فکر فریب آن‌ها بوده و برای خود دکان و دستکی راه بیندزاند و به اهداف خود دست یابند و متاسفانه در بسیاری موارد در مسیر شیادی و حقه بازی خود به نام دین و در واقع علیه آموزه‌های ناب دینی کار می‌کنند.

استاد شاخص حوزه علمیه قم بیان داشت: از این منظر، یکی از راه‌های کلیدی مقابله با شیطان، تقویت بُعد عقلانی انسان است به این خاطر که چنانچه عقل انسان به کمک او نیاید، همواره در معرض خطر و اشتباه و گمراهی قرار می‌گیرد.
ارسال نظرات