خشوع روح نماز است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه اردل، خشوع را روح نماز برشمرد و گفت:‌ حضور قلب و توجه درونی به حقیقت نماز و کسی که با او راز و نیاز می کنیم روح نماز است.
کد خبر: ۸۷۰۵۰۶۷
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ جلسه اخلاق کارکنان پایور و وظیفه سپاه ناحیه اردل در نماز خانه این ناحیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام مسلم رضایی در جمع کارکنان سپاه ناحیه اردل در نماز خانه این ناحیه با اشاره به نصایح پیامبر به اباذر بیان داشت: "ای اباذر دنیا دلها و بدنها را به خود مشغول می دارد و خداوند از نعمتهای حلال ما را بازپرسی می کند تا چه رسد به حرام . ای اباذر از خداوند خواستم که رزق دوستان مرا به قدر کفاف قرار دهد و به دشمنانم مال و فرزند بسیار ببخشد ای اباذر کشت برای آخرت عمل صالح است و کشت دنیا مال و فرزند است".

وی عنوان کرد: قرآن، داشتن خشوع در نماز را یکی از نشانه های مؤمنان می داند، و فقط صرف نماز خواندن را نشانه مؤمن نمی شمارد؛ بلکه خشوع در نماز را از ویژگی های مؤمنان می داند. نماز مؤمنان الفاظ و حرکاتی بی روح و بی معنی نیست، بلکه به هنگام نماز آنچنان حال توجه به پروردگار در آنها پیدا می شود، که غیر از او جدا می شوند و به خدا می پیوندند، چنان غرق توجه و تفکر و راز و نیاز با پروردگار می شوند، که بر تمام ذرات وجودشان اثر می گذارد، خود را ذره ای می بینند در برابر وجودی بی پایان ، و قطره ای در برابر اقیانوس بی کران.

رضایی ادامه داد: خشوع یک حالت درونی است که در برون اثر می گذارد. پیامبر بزرگ اسلام گاه به هنگام نماز به آسمان نظر می کرد؛ اما هنگامی که آین آیه نازل شد دیگر سر برنمی داشت و دائما به زمین نگاه می کرد"الذین فی صلاتهم خاشعون".

وی، تصریح کرد: خشوع روح نماز است، اگر رکوع و سجود و قرائت و تسبیح را جسم نماز بدانیم ، حضور قلب و توجه درونی به حقیقت نماز و کسی که با او راز و نیاز می کنیم روح نماز است. خشوع نیز در واقع چیزی جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب و احترام نیست و به این ترتیب روشن می شود که مومنان تنها به نماز به عنوان یک کالبد بی روح نمی نگرند بلکه تمامی توجه آنها به باطن و حقیقت نماز است. و بسیارند که اشتیاق فراوان به حضور قلب و خشوع و خضوع در نمازها دارند؛ اما هرچه می کوشند توفیق آن را نمی یابند.

ارسال نظرات