جولان اجناس وارداتی غیر ضروری در بازار

واردات بخشی از نیاز مبادلات تجاری هر کشوری محسوب می شود اما واردات کالاهای غیر ضروری، ظلم بزرگی در حق تولیدکننده و بر خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۷۰۶۲۶۰
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج، تکیه بر توانمندی های داخلی یکی از سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که پیش نیاز آن تقویت تولید داخلی و حمایت از اجناس ایرانی در برابر کالاهای وارداتی است.


بر این اساس واردات بخشی از نیاز مبادلات تجاری  هر کشوری محسوب می شود اما واردات کالاهای غیر ضروری که مشابه آن در داخل تولید می شود و از نظر کیفی و قیمتی نیز با اجناس ایرانی تفاوتی نمی کند در واقع ظلم بزرگی در حق تولیدکننده و بر خلاف اهداف عالی اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه کشور است.

بر اساس این گزارش در دو ماه ابتدای امسال کالاهایی وارد کشور شده که صدای تولیدکننده داخلی را در آورده و به تبع آن مقدار زیادی ارز نیز از کشور خارج شده است؛ در این میان چشم بادامی ها که از روی دیوار چین بازار ایران را به خوبی رصد کرده اند ، اقدام به ساخت و صادرات جزئی ترین اجناس مورد نیاز مردم نموده اند.

طبق آمار گمرک در این مدت چینی ها 81 تن فلاسک به ارزش 4 میلیارد و 545 میلیون ریال برای چای خوردن ما تدارک دیدند؛ همچنین با صادرات 302 هزار تن مداد تراش به ارزش 20 میلیارد و 654 میلیون ریال به خوبی در بازار،  مداد ایرانی را تراشیدند و دوربین دوچشمی به ارزش 418 میلیون و 370 هزار ریال به کشور ما وارد کرده اند.

بر اساس این گزارش کشور تایوان و ترکیه هم در کنار چین چند وقتی است که تامین سیفون دستشویی مورد نیاز کشور ما را به عهده گرفته اند و از این راه 10 میلیاردو 637 میلیون ریال پول عاید خود ساختند.

اما زمانی دل تولیدکننده ایرانی آب شد که نخ شمع چینی در ایران به ارزش 858 میلیون و 85 هزار ریال سوخت؛ در این میان چند وقتی هست که نخود پاکستانی به ارزش هزار و 336 میلیارد و 463 میلیون ریال در غذاهای ایرانی پخته می شود؛همچنین در این مدت واردات وسائل شعبده بازی به میزان  یک میلیارد و 367 میلیون ریال پول از کشور خارج کرده است.

بر اساس این گزارش تنها جمع این 7 قلم جنس وارداتی ، بیش از 13 هزار میلیارد ریال خرج روی دست کشور گذاشته که البته این اجناس به طور قطع جزو کالاهای ضروری به شمار نمی روند و ورود  آنها بر خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است.

لازم به ذکر است حدود 870 قلم کالا شناسایی شده که نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا نیازی به واردات آنها نیست؛ البته سه هفته پیش به همت مسئولین وزارت صنعت ومعدن و تجارت  لیست آنها به دست دولت رسیده تا جلوی واردات آن به کشور گرفته شود.

امید است که با خط خوردن این اقلام از لیست کالاهای وارداتی ، تولیدکننده ایرانی با انگیزه بیشتری نسبت به قبل فعالیت کند و بازارهای کشور از اجناس ساخت داخل پر شود.
ارسال نظرات