گزارش «بسیج» از وضعیت بحرانی جاد‌ه‌های شمالی کشور

دولت به جای خرید هواپیما به فکر جاده‌ها و جان‌ها باشد

وضعیت تردد در جاده های منتهی به شمال کشور پس از وضعیت بحرانی روز چهارشنبه در حال حاظر نسبتا قابل کنترل شده و عبور و مرور خودروها هر چند به سختی اما با ترافیک روان تری نسبت به روز گذشته در حال انجام است.
کد خبر: ۸۷۰۷۰۳۱
|
۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، وضعیت تردد در جاده های منتهی به شمال کشور پس از وضعیت بحرانی روز چهارشنبه در حال حاظر نسبتا قابل کنترل شده و عبور و مرور خودروها هر چند به سختی اما با ترافیک روان تری نسبت به روز گذشته در حال انجام است. طبق گفته فرمانده پلیس‌راه دماوند - فیروزکوه، تنها در روز پنج شنبه دهها هزار خودور به سمت شمال کشور عزیمت نموده اند. طبق گزارشات واصله از مسیرهای مواصلاتی به شمال کشور ،مسافران مسیر 3 ساعته را حدودا 15 ساعت طی نموده اند تا به شهرهای مورد نظر در شمال کشور برسند.

روز چهارشنبه و پس از یک طرفه شدن جاده های منتهی به سمت شمال کشور باعث ایجاد خشم و نارضایتی تعدادی از مردم بومی آمل از تصمیم مسئولان به یکطرفه شدن مسیرهای تردد شهرهای شمالی به سمت تهران و همچنین شلوغی و ازدحام بیش از حد جمعیت در شهرهای شمالی کشور شد که این خشم و نارضایتی به مسدود کردن جاده توسط عده ای از مردم انجامید ولی با وساطت و پادرمیانی بزرگان منطقه مجددا جاده بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز گذشته به علت ترافیک شدید و بحرانی در مسیر کرج چالوس و مه گرفتگی جاده باعث عصبانیت و کلافگی مسافران و سرنشینان خودروها شده بود که منجر به تصادف های زنجیره ای و از دست دادن تمرکز رانندگان شده بود. تعدادی از مسافران نیز در تونل کندوان به علت شلوغی و ازدحام خودرو ها و وجود گاز های سمی اگزوز خودروها مسموم شدند که با کمک مردم و نیروهای امدادی به خارج از تونل منتقل و مداوا شدند.

بر اساس این گزارش، این سیل اشتیاق مردم برای خروج از تهران در زمان تعطیلات قابل پیش بینی بود اما هیچ گونه آمادگی قبلی از سوی دستگاه های مسئول در حوزه راهداری و حمل و نقل و همچنین پلیس راهور اندیشیده نشده بود، چرا که این سازمان ها می توانستند از روزهای قبل از تعطیلات به مردم هشدارهای لازم برای مدیریت کردن زمان مسافرت را از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کنند ولی هیچ گونه تدبیری در خصوص آگاه سازی مردم صورت نگرفت و تنها در اوج بحران مسئولان مربوطه در رسانه ها ظاهر شدند و مطالبی را در خصوص مدیریت زمان سفر و تذکرات ایمنی را ارائه نمودند. پلیس راه میتوانست با مشاهده سیل عظیم خودروهایی که به سمت شمال در حرکت بودند و با توجه به باریک بودن و کم گنجایش بودن جاده های شمالی کشور نسبت به مدیریت ورودی خودروها به مسیرهای شمالی کشور اقدام کند نه اینکه با باز گذاشتن و بی تفاوتی به تردد خودروها باعث شود حادثه ای مثل حادثه منا در محورهای شمالی از جمله چالوس و کندوان برای مردم پیش بیاید.

ترافیک و معطلی مسافران در جاده های اصلی کشور از جمله استانهای قم، اصفهان و فارس نیز گزارش شده است و این درحال است که از امروز تا فردا شاهد موج برگشت این مسافران به سمت پایتخت را شاهد خواهیم بود و ممکن است وضعیت بحرانی دیگری نیز رخ دهد که باید مسئولان مربوطه تدابیر ویژه تری را اتخاذ کنند تا مسافران به سلامت و با کمترین معطلی ممکن به خانه های خود برگردند.

به نظر می رسد چاره و راه حل برون رفت از وضعیت ترافیکی جاده های کشور یک طرفه کردن مسیرها نیست، دولت یازدهم می توانست به جای صرف هزینه های هنگفت برای خرید هواپیماهای فرانسوی که کاری غیر ضروری در وضعیت فعلی بود تدبیری می اندیشید و به فکر سر و سامان دادن به وضعیت حمل و نقل زمینی و ریلی کشور می بود تا مردم و توده جامعه که تنها امکان استفاده از این ظرفیت را دارند بتوانند به راحتی و با امنیت و آسایش بیشتر از جاده ها استفاده کنند، تعریض جاده های استانهای مرکزی و تخصیص بودجه برای تکمیل اتوبانهای منتهی به شمال کشور از جمله اقداماتی است که می تواند در این باره راهگشا باشد.

شایان ذکر است در روزهای گذشته خودرو اتوبوسی به خاطر نبود گاردریل و نامساعد بودن وضعیت جاده و عدم کنترل مسئولان پایانه پایانه برسیستم حمل و نقلی از جمله راننده و خودرو باعث واژگونی آن به دره شد و تعدادی از هموطنان و سربازان عزیز کشورمان کشته شوند.
ارسال نظرات