سلیمانی:

«یك شاخه گل سرخ» اثری جسورانه است/ به نمایش‌های دینی با نگاه نو‌آورانه نیاز مبرم داریم

كوروش سلیمانی، بازیگر تئاتر و سینما ضمن تماشای نمایش«یك شاخه گل سرخ» گفت: جامعه‌ی امروز ما به نمایش‌های دینی با نگاه نو‌آورانه نیاز مبرم دارد.
کد خبر: ۸۷۰۷۵۷۳
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  حوزه هنری، كوروش سلیمانی؛ بازیگر تئاتر و سینما؛ كه به تماشای نمایش "یك شاخه گل سرخ" نشسته بود از آن به عنوان اثری جسورانه یاد كرد و گفت: طرح و ایده‌ی نمایش "یك شاخه گل سرخ" بسیار جسورانه است و سیروس همتی؛ نمایش‌نامه‌نویس اثر؛ با توجه به موضوع نمایش، براستی روی لبه‌ی تیغ حركت كرده است. من سال‌ها پیش تجربه‌ای در حوزه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی دینی داشته‌ام و برای همین به همه‌ی مشكلات و محدودیت‌های این ژانر واقفم. اصولا رفتن به سمت نگارش نمایش‌نامه‌های قرآنی و دینی به خاطر حساسیت‌ها و دشواری‌هایی كه وجود دارد گاه كار را برای نویسندگان بسیار مشكل می‌كند؛ چراكه در درام دینی، چندان نمی‌تواند جولان‌گاهی برای خیال باشد.

 
این بازیگر و كارگردان تئاتر ادامه داد: با وجود مشكلات و خط‌كشی‌هایی كه در زمینه‌ی نگارش نمایش‌نامه‌های دینی وجود دارد اما در نمایش "یك شاخه گل سرخ" انسجامی منطقی در روابط بین شخصیت‌ها و داستان وجود دارد كه تماشای اثر را برای تماشاگر دلنشین می‌كند. سیروس همتی با تعریف ساختاری برای ایده‌اش توانسته به تمثیلی باورپذیر از خیر و شر دست یابد و در نگاه مخاطب جامعه‌ی امروز، آن‌ها را به چالش بكشد.
 
سلیمانی اظهار داشت: از نكات مثبت این نمایش می‌توان به گروه بازیگران آن اشاره كرد. تعدادی از این هنرمندان افراد با سابقه‌ای هستند كه صحنه و قدرت اجرا را به خوبی می‌شناسند و با تسلط بر متن و مفهوم داستان، بازی‌های قابل قبولی ارائه می‌دهند.
 
وی موفقیت یك نمایش را تنها معطوف به قدرت و توانایی گروه اجرایی آن ندانست و افزود: در نقد یك نمایش باید تمامی وجوه را در نظر گرفت. به نظر من "یك شاخه گل سرخ" از سالن مناسبی بهره نبرده بود. فضای تماشاخانه ماه به خاطر كوچك بودنش، اجازه‌ی خلاقیت و ایده‌پردازی برای نور و دكور را به گروه اجرایی نمی‌داد. البته این كمبودها بر كیفیت كار بی‌شك تاثیرگذار خواهد بود و كاملا مشخص بود كه این محدودیت‌ها دست و بال كارگردان را بسته است.
 
این هنرمند تئاتر خاطرنشان كرد: تئاتر حوزه هنری امكانات محدودی در اختیار دارد. دو تماشاخانه و یك سالن، تمام وسع این مركز برای حمایت از توسعه و اشاعه هنر تئاتر است. با این وجود مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به خوبی توانسته با حمایت از هنرمندان و فعال نگه داشتن این تماشاخانه‌ها وظیفه خود را انجام دهد.
 
سلیمانی در پایان یادآور شد: من به كاركرد اجتماعی تئاتر اعتقاد دارم. جامعه‌ی امروز ما به نمایش‌های دینی با نگاه نو‌آورانه نیاز مبرم دارد. هر چقدر زمینه برای اجرای چنین آثاری بیشتر فراهم شود، فضای معرفت دینی، گسترده‌تر و همچنین ارزش‌های هنر تئاتر، غنی‌تر بروز می‌كند.
 
گفتنی است اجرای عمومی نمایش «یك شاخه گل سرخ» نوشته‌ی سیروس همتی و با كارگردانی فرید یوسف‌پور امشب- 15 تیرماه، ساعت 19:30- در تماشاخانه ماه حوزه هنری پایان می‌یابد.
 
تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی خیابان كریم‌خان زند، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

ارسال نظرات