واکنش ظهره‌وند به اظهارات متفاوت صالحی درباره برجام در گفت‌وگو با «بسیج»:

در برجام موضوعی به نام کانال خرید پیش‌بینی نشده/نقش کلیدی صالحی در تحمیل خسارت محض/گیرنده مدال لیاقت، شریک پیامد باشد

دیپلمات باسابقه کشورمان گفت: چیزی به نام کار گروه تبادل دقیق نیست و ما ملزم شدیم تا مواد غنی شده را خارج کنیم و به هیچ عنوان موضوع پذیرش ما در گروه NSG مطرح نیست.
کد خبر: ۸۷۰۸۵۴۶
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
ابوالفضل ظهره وند دیپلمات باسابقه کشورمان در گفت ‌و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص اظهارات روز شنبه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در اعتراض به اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر احتمال خرید تجهیزات مرتبط با سلاح هسته ای، به کانال خرید مندرج در برجام اشاره کرده بود، تصریح کرد: در برجام موضوعی به نام کانال خرید نداریم؛ اتفاقا یکی از نقدهایی که به برجام وارد وارد هست این است که یک گروه ویژه‎ای برای مسیرهای خرید ایران تعبیه شده، به این معنا که بررسی کنند ما چه مسیرهایی را طی کردیم تا به این ظرفیت رسیدیم و مسیرهای خرید ما را شناسایی کنند که محصول و نتیجه نهایی این می‎شد که این کانال خرید را ببندند.

نابودی کامل ظرفیت هسته‎ای ایران؛ هدف آمریکا

ظهره وند در ادامه این مطلب بیان کرد: آن ها نیامده بودند ما را به موقعیت هسته‎ای برسانند بلکه هدف آن‌ها این بوده و هست که موقعیت هسته‎ای ما را از بین ببرند که در اظهارات و مصاحبه های رسمی جان کری و دیگر مقامات آمریکایی این مسئله عنوان می‎شود.

وی ادامه داد: اوباما در پاسخ به نقدی که محافظه کاران به دموکرات‎ها داشتند مبنی بر اینکه چرا این مسیر را به این صورت طی کردید، گفت گستره فعالیت ایران آن‌قدر وسیع بود که ما چاره‎ای نداشتیم جز اینکه در گام اول بتوانیم این ظرفیتی را که به دست آورده‎اند متوقف یا امحا کنیم و در گام بعدی آن هدفی که موردنظر هم جمهوریخوان و هم دموکرات‎هاست عملیاتی کنند که در واقع نابودی کامل ظرفیت هسته‎ای ایران است.

چیزی به نام کانال خرید در برجام پیش بینی نشده

دیپلمات باسابقه کشورمان تاکید کرد: موضوعی به نام کانال خرید در برجام پیش بینی نشده بلکه یک گروه نظارت کننده و بررسی کننده مسیرهای طی شده در آنجا پیش بینی شده، از این رو تصور می‎کنم که دوستان متن را یا درست نخواند یا دچار توهم بودند؛ علاوه بر این، خود آقای صالحی نیز نمی‎تواند خود را از تیم مذاکره کننده هسته‎ای جدا کند.

ظهره وند در ادامه اظهار داشت: هر پیامدی که در پیش باشد آقای صالحی نیز در آن سهیم است چرا که از برجام دفاع کرده و نقش فعالی در آن داشته، در صحن علنی مجلس نیز قسم جلاله خورده و از جانب دولت مدال هم گرفته؛ لذا کسی که در افتخارات این قضیه خود را سهیم می‎داند باید در پیامدهای آن نیز خود را سهیم بداند. بنابراین هر آنچه که متوجه آقای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‎ای است صالحی نیز به همان میزان و یا شاید بالاتر از آن سهم داشته باشد چراکه قبل از آن وزیر امور خارجه بوده و با مسیر گفت و گوهای هسته‎ای نیز آشنایی کامل داشته؛ در واقع این حرف‎های او یک نوع فرار رو به جلوست.

امریکایی‎ها همه جا عنوان نمودند چیزی به عنوان اعتمادسازی وجود ندارد

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با بیان اینکه آنچه که مورد مستند خواهد بود مورد احتجاج است، گفت: امریکایی‎ها نیز همین مستندات را مطرح می‎کنند و می‎گویند ما آنچه را که در برجام تعهد کردیم عمل می‎کنیم؛ حتی آن‌ها در متن برجام از توقف و یا تعلیق حرفی نزده‎اند بلکه گفتند ما تخفیف تحریمی می‎دهیم یا در رابطه با تحریم‎های مختلف ایالات امریکا بیان کردند ما آن‌ها را تشویق خواهیم کرد؛ این مسئله را آن زمان منتقدین نیز مطرح می‎کردند که شاید این تشویق امریکا موثر واقع نشود؛ لذا امریکایی‎ها به هیچ عنوان خلاف یا دروغ نگفتند و به آنچه که در مواضع اعلامی و مواضع مکتوب خود بیان کرده اند، عمل کردند.

دیپلمات باسابقه کشورمان ادامه داد: جالب است که امریکایی‎ها آنچه را که گفتند عمل کردند و همه جا عنوان نمودند که چیزی به عنوان اعتمادسازی وجود ندارد درحالی که دوستان مذاکره کننده مسیر اعتمادسازی را جلو می‎رفتند؛ مگر می‎شود با دشمن اعتمادسازی کرد وقتی که دشمنی به قوت خود باقی است؟!

ظهره وند تاکید کرد: ما باید این چشم انداز را خوب می‎دیدیم و متن را دقیق بررسی می‎کردیم و سوابق رفتاری و عملکردی امریکایی‎ها را موردنظر و لحاظ قرار می‎دادیم، ما توافق الجزایر را هم پیش روی خود داشتیم؛ علاوه بر این، بیش از سی و چند سال است که با امریکایی‎ها در عرصه‎های مختلف با چالش روبرو هستیم.

امروز برخی از دوستان تازه از خواب بیدار می‎شوند!

وی با اشاره به رفتار تیم مذاکره کننده در قبل و پس از برجام بیان کرد: به نظر می‎رسد امروز برخی از دوستان تازه از خواب بیدار می‎شوند و می‎بینند که چه مصیبتی را به وجود آوردند که مقام معظم رهبری از آن به عنوان خسارت محض یاد فرمودند؛ نکاتی را که مقام معظم رهبری مطرح و محورهایی را روشن نمودند که ما باید نگاه کنیم که چه میزان از منویات و این محورهایی که ایشان توصیه فرمودند مورد عمل قرار گرفته است.

دیپلمات باسابقه کشورمان در ادامه این مطلب افزود: مقام معظم رهبری فرمودند بدون لغو تمامی تحریم‎ها نباید اقدامی کرد، اگر تمامی تحریم‎ها لغو نشد مفهوم این است که ساختار تحریم‎ها باقی مانده است و اگر ساختار تحریم‎ها باقی می‎ماند که باقی مانده، نتیجه این می‎شود که اکنون می‎بینیم؛ بنابراین برجام برای ما خسارت محض است که الان آثار آن خسارت محض را در عرصه میدانی به وضوح مشاهده می‎کنیم.

آقای صالحی در تحمیل خسارت محض برجام نقش کلیدی دارد

سفیر اسبق ایران در ایتالیا تصریح کرد: آقای صالحی نیز در تحمیل این خسارت محض برجام نقش کلیدی دارد، چراکه رفیق و همکار مونیز بوده که جان کری خطاب به او می‎گوید امروز ما  تو را به عنوان یک قهرمان می‎خواهیم معرفی کنیم و تو نقش بسیار خوبی را ایفا کردی؛ این نقشی را که مونیز ایفا کرد، در رابطه با آقای صالحی و در رابطه با بخش سخت افزاری کار بود، چراکه اعضای دیگر تیم هسته‎ای در بخش‎های نرم افزاری و به اصطلاح سیاسی ماموریت داشتند، اما آن کسی که هم تجربه کار سیاسی داشته و هم در حوزه سخت افزار مسئولیت دارد دقیقا باید این روز را می‎دید و پیش بینی می‎کرد و در تنظیم توافق نامه ملاحظات کارشناسی را اعمال می‎کرد تا ما امروز به گرفتاری نمی افتادیم.

ظهره وند ادامه داد: کسی که صرفا مذاکره می‎کند و کار دیپلماسی را جلو می‎برد صرفا یک بعد کار را می‎بیند اما کسی که کار میدانی را انجام می‎دهد و می‎داند چه نقاط ظریف و نکات پیچیده فنی و تکنولوژیک وجود دارد، می‎بایست بتواند مسیر ورود و انتقال آن جنبه‎های تکنولوژیک را فراهم کند، اما این کار صورت نگرفته است؛ رفتن و بردن افراد کارشناس فنی در سطح آقای صالحی نیز با همین هدف بوده است.

دریافت کنندگان مدال لیاقت؛ پیامدهای خسارت محض برجام را بپذیرند!

دیپلمات باسابقه کشورمان عنوان کرد: آقای صالحی در صحن علنی مجلس قسم جلاله خورد که این مذاکرات و توافق می‎تواند ما را به سطح لازم از دسترسی‎های هسته‎ای و تکنولوژی هسته‎ای برساند، حتی عنوان کرد که ما را در گروه NSG گروه تبادل کننده مواد هسته‎ای قرار دادند و می‎توانیم در بازار فروش مواد هسته‎ای هم وارد شویم؛ حالا این سوال مطرح است که آیا می‎توانیم 10 گرم اورانیوم 20 درصد به کشور وارد کنیم و یا چند کیلو اورانیوم حتی غنی نشده را از بازار آزاد بخریم و وارد کشور کنیم؟ آیا امکان آن وجود دارد؟! آن‌ها که می‎گویند حق تجارت ما را به رسمیت شناخته‎اند.
 
وی افزود: کارگروه بررسی زنجیره تامین که مورد موافقت آقایان در برجام قرار گرفته، موجب ایجاد محدودیت‎های سیستماتیک و موجب شناسایی مسیرهای گذشته جهت دستیابی به مواد و تجهیزات شده است، بنابراین چیزی به نام کار گروه تبادل دقیق نیست و ما ملزم شدیم تا مواد غنی شده را خارج کنیم و به هیچ عنوان موضوع پذیرش ما در گروه NSG مطرح نیست.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در خاتمه خاطرنشان کرد: لذا در چنین اتفاقاتی که رخ داده، آقایان همان گونه که افتخار دریافت مدال را داشتند امروز بایستی پیامدهای آن را نیز شجاعانه بپذیرند و دوستان خود را در صحنه تنها نگذارند!
ارسال نظرات
آخرین اخبار