پس از یک سال وقفه

ثبت درخواست صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآنی آغاز شد+لینک ثبت‌نام

ثبت صدور مجوز فعالیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که از سال گذشته متوقف شده بود، با راه‌اندازی سامانه‌ای مجزا برای ثبت درخواست تأسیس مؤسسات آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۰۹۲۱۸
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، ثبت‌نام از متقاضیان ثبت مؤسسات فرهنگی قرآنی که از سال گذشته به دلیل ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور متوقف شده بود، آغاز شد.

مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی توسط وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گرفت که برخی از مؤسسات در هر دو سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده و از مزایای آن استفاده می‌کردند که از دو سال گذشته بحث ادغام دو اتحادیه و تمرکز در روند ثبت مؤسسات مطرح و در نهایت سال گذشته هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی نهایی شد اما به دلیل برخی هماهنگی‌ها هیچ مؤسسه‌ای مجوز فعالیت نگرفت تا اینکه در روزهای اخیر سامانه ثبت مؤسسات قرآنی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

در دستورالعمل اجرایی ثبت مؤسسات قرآنی آمده است؛

بر اساس مصوبه جلسات 23 مورخ 93 تیر7، 24 مورخ 93 آبان2 و 25 مورخ 93 اسفند 93 شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین ابلاغ آئین‌نامه مربوطه به شماره 18905/93/دش مورخ 1393/12/24 از سوی رئیس محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به منظور ایجاد ساز و کار لازم برای هماهنگی دستگاه‌ها در اجرای ضوابط و مقررات تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت علیهم‌السلام و حسن تعامل، هماهنگی و هم‌افزایی در انجام وظایف مصرّح و قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و اتخاذ روش‌های مطلوب در عرصه ساماندهی مشارکت‌های مردمی و صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های آنها، هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کشور تشکیل شده است.


* وظایف و اختیارات هیأت

ماده 1 آیین نامه:
کلیه وظایف و اختیارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و تعیین ضوابط و نحوه حمایت از این مؤسسات به این هیأت واگذار می شود.

*ترکیب هیأت

ماده 2 آیین نامه:

1- معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیأت)
2- بالاترین مقام مسئول فعالیت های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی (نایب رئیس)
3- دو نفر از مدیران یا کارشناسان امور مؤسسات قرآن و عترت ( یک نفر از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر از سازمان تبلیغات اسلامی)
4- دو نفر نماینده از اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل های قرآن و عترت کشور
5- دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا نماینده تام الاختیار وی
6- یک نفر نماینده مشترک مراکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران
7- نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه
 

ماده 5 آیین نامه:

از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، صدور مجوز هر گونه مؤسسه با موضوع فعالیت یا عنوان قرآن و عترت صرفاً توسط این هیأت انجام می شود.

 ماده 7 آیین نامه:

از زمان تشکیل هیأت، کلیه مؤسسات قرآن و عترت کشور موظفند طی یک سال نسبت به تعویض مجوز خود با پروانه فعالیت جدید و تطبیق فعالیت ها با دستور العمل‌های ابلاغی هیأت اقدام کنند. پس از اتمام مهلت قانونی، از فعالیت مؤسسات و مراکز فاقد مجوز موضوع این آیین نامه جلوگیری خواهد شد.

همچنین در جلسه 25 شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ 2/12/93 محل استقرار دبیرخانه این هیأت، سازمان تبلیغات اسلامی تعیین گردیده است. هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سی و پنجمین جلسه خود دستورالعمل اجرایی ضوابط و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه نامه‌های الحاقی را تصویب نموده و سامانه پیش رو بر اساس ضوابط فوق‌الذکر تهیه گردیده است.

به گزارش بسیج، ثبت مجوز مؤسسات فرهنگی و قرآنی ثبت درخواست تاسیس موسسه فرهنگی قرآن و عترت در دو مرحله صورت می‌پذیرد که افراد برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت مؤسسه به اینجا مراجعه کنند.

ارسال نظرات