ضرورت سواد رسانهای درفضای مجازی/ایسنتاگرام سبک زندگی غیراسلامی را ترویج میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از فومن، صالح اصغری، کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی شب گذشته(23تیر) در کارگاه سواد رسانهای در هشتمین دوره طرح ولایت در دانشکده فنی پردیس فومن اظهار کرد: رسانه دارای این ظرفیت است که موضوعی را بزرگ یا کوچک جلوه دهد.
وی با بیان اینکه پرورش ذهن بسیار حائز اهمیت است و باید با رویکرد درست، قدرت اندیشه را تقویت کرد، افزود: 83 درصد اطلاعات از طریق دیدن، 11درصد از شنیدن، 3.5درصد از بوئیدن و یک درصد از طریق چشیدن دریافت میشود.
کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه مهمترین بحث در اینترنت «سکندلایف» است، گفت: انواع رسانهها شامل رسانه شفاهی، تصویری، ویدئو و سایبراسپیس است.
اصغری، تاثیرگذاری تصویر را در خبر بیشتر از متن دانست و گفت: در عین حال تاثیرگذاری ویدئو بسیار بیشتر از تصاویر است و مخاطب را بیشتر جذب میکند.
وی میزان سرانه مطاله در کشور را رضایت بخش ندانست و تصریح کرد: مطالعه در ذهن سنتی یعنی کتاب خواندن و برای اینکه آمار کتابخوانی در کشور بالا رود تلاشهای مختلفی همچون برپایی نمایشگاه کتاب، ایستگاه مطالعاتی و... انجام میشود.
این مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه خاطرنشان کرد: امروزه نوع مطالعه از نوع مکتوب به متن تصویری انتقال پیدا کرده است و بیشتر مطالعات افراد از طریق زیرنویسهای فیلمها صورت میگیرد.
اصغری با بیان اینکه در جنگ رسانه، دشمن رفتار چشم ما را مدیریت میکند، اظهار کرد: امروزه رسانه وتکنولوژی در تمام ابعاد زندگی بشریت رسوخ کرده وباید سواد تکنولوژی و رسانهای خود را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه نداشتن سواد رسانهای سبب بروز مشکلات زیادی در سطح جامعه میشود، افزود: رویکرد توانمندسازی سواد رسانهای بسیار حائز اهمیت است.
کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی گفت: برای اینکه بتوانیم با تهاجمات دشمن برخورد کنیم و آسیبپذیری رسانه را کاهش دهیم و طعمه دشمن نشویم باید سواد رسانهای خود را افزایش دهیم.
اصغری، سواد رسانهای را نوعی مهارت دانست و تصریح کرد: پرورش مخاطب فعال، پرسشگر و منتقد از اهداف سواد رسانهای است.
وی با اشاره به مفهوم کلیدی در سواد رسانهای، خاطرنشان کرد: باید در زمان استفاده از رسانه به 5 نکته مهم چه کسی پیام را تولید کرده؟ پیام برای چه مخاطبینی تولید شده؟ چه طیف و گروهی برای جلب مخاطب به کار رفته؟ چه ارزش و سبک زندگی توسط رسانهها منتقل میشود و هدف رسانه چیست؟ توجه شود.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه با بیان اینکه اینستاگرام برای دختران نوجوان فوقالعاده جذاب است، اظهار کرد: ایسنتاگرام سبک زندگی غیراسلامی را در بین مردم ترویج میکند.
اصغری، فلسفه ایجاد اینستاگرام را خودابرازی بصری عنوان کرد و افزود: هدف رسانههای غرب قدرتنمایی است ودرآمدزایی(کارکرد اقتصادی)، هدف سیاسی و فرهنگ سازی از اهداف رسانهها به شمار میرود.