خرید تضمینی گندم در کهگیلویه وبویراحمد به 66 هزار تن رسید

مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان در سال زراعی جاری با رشد بیش از60درصد نسبت به سال گذشته تاکنون به 66 هزار تن رسیده است.
کد خبر: ۸۷۱۳۰۰۶
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
سید نعمت الله روزبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: از این میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان 56 هزار تن سیلویی و 10 هزار تن نیز بذری است.
وی میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال زراعی گذشته در این استان را نیز 54 هزار تن اعلام کرد.
روزبه ابراز داشت: حدود 42هزار تن از این میزان گندم سیلویی و مابقی نیز گندم بذری اصلاح شده در ارقام و طبقات مختلف بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز خرید تضمینی گندم از کشاورزان در مناطق سردسیری استان پایان نیافته احتمال خرید بیش از میزان پیش بینی شده در سال زراعی جاری نیز وجود دارد.
میزان پیش بینی خرید گندم بذری و سیلویی از سوی جهاد کشاورزی استان قبل از شروع برداشت و خرید، 70هزار تن بود که تاکنون خرید 10 هزار تن گندم بذری آن محقق شده است.
روزبه از پرداخت بیش از 90 درصد مطالبات کشاورزان این استان در زمینه خرید گندم مازاد بر نیاز خود خبر داد.
وی میزان پرداختی برای خرید تضمینی گندم به کشاورزان این استان را تاکنون افزون بر 630 میلیارد ریال اعلام کرد.
روزبه اظهار کرد: بیش از 16مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کار خرید گندم از کشاورزان را بر عهده دارد.
وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری قیمت پایه گندم همچون سال گذشته از طریق دولت تعیین شد و در تمامی نقاط کشور این محصول با یک نرخ خریداری می شود که این مهم تا حدود زیادی نگرانی کشاورزان را کاهش داده است.
وی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت قیمت هر کیلوگرم گندم 'دوروم' در سال زراعی جاری 12705 ریال و گندم معمولی نیز 13068ریال تعیین شده است.
روزبه با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت لازم برای خودکفایی در زمینه گندم تا حدود دو سال آینده را دارد، میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت 700 هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را حدود 80 هزار تن ذکر کرد.
وی گفت: با ادامه این روند و تعامل بیش از پیش کشاورزان و جهاد کشاورزی امکان تحقق و تامین 100درصد مواد غذایی در استان تحقق خواهد یافت.
سطح زیرکشت گندم دیم ، آبی و جو دیم و آبی در استان کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب 82، 24 هزار و 200 و 30 هزار هکتار است.
ارسال نظرات