بازگشت قطارصنعت به ریل تولید در دروازه اقتصاد ایران

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نام گذاری شده و ایشان همواره این اقتصاد را نسخه شفابخش شرایط اقتصادی کشور عنوان کرده اند و بر تلاش همه مسئولان و بخش ها برای تحقق این اقتصاد تاکید دارند.
کد خبر: ۸۷۱۳۰۶۹
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

بخش های مختلفی در تحقق این اقتصاد نقش دارند و مهمترین این بخش ها ، حوزه صنعت است که اهمیت آن در برخی نقاط کشور از جمله هرمزگان که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود، بسیار مهم است.

با توجه به ظرفیت های موجود در استان هرمزگان و سیاست های جدید دولت تدبیر و امید، این استان یکی از استان های بسیار مستعد برای توسعه صنعتی خواهد بود و می تواند نرخ بیکاری را در استان به حداقل برساند.

اما حوزه صنعت در هرمزگان با وجود اهمیت بسیار آن، این روزها چندان هم حال و روز خوشی ندارد و هم اکنون از 905 واحد صنعتی این استان، 226 واحد نیمه فعال و 307 واحد غیرفعال است و به گفته مسئولان حوزه صنعت فعال سازی واحدهای از چرخه خارج، نیازمند چهار هزار و 50 میلیارد ریال اعتبار است.

البته مسئولان ارشد هرمزگان تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی این استان که به نوعی میراث گذشته است ، به کار گرفته اند و قطار صنعت هرمزگان تا حدودی دوباره درمسیراصلی خود قرار گرفته ، هر چند که تا رسیدن به مقصد نهایی راهی سخت در پیش دارد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت هرمزگان می گوید: کشور در سال های اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه غرب با مشکلاتی مواجه بود اما با وجود منابع کم و تحمل تلخی ها و ناکامی های ناشی از تحریم ها، توانست با تکیه به نیرو و استعداد خود دوام بیاورد و اکنون با به ثمر رسیدن برجام شاهد تحولاتی مثبت در حوزه اقتصاد هستیم.

خلیل قاسمی با بیان اینکه مشکلات چندساله را نمی توان دو روزه حل کرد، بیان داشت: دولت یازدهم برنامه ریزی های عملیاتی و راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف از جمله حوزه صنعت و فعال سازی دوباره بخش های صنعتی غیرفعال در دستور کار دارد که سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در همین راستا گام برمی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نام گذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ، یکی از اصلی ترین ماموریت های محول شده به حوزه صنعت، پایش طرح های صنعتی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: براساس پایش انجام شده از بین 130 طرح، 100 طرح صنعتی استان با 60 درصد پیشرفت فیزیکی به 19 هزار میلیارد ریال نقدینگی نیاز دارد.

این مقام مسئول گفت: این طرح ها 270 میلیون یورو تسهیلات ارزی نیز نیاز دارند و برآورد نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی در بخش سرمایه در گردش حدود پنج هزار میلیارد ریال است.

قاسمی تصریح کرد: کمیته بررسی در استان جهت فعال سازی واحدهای غیرفعال، نیمه فعال و طرحهای بالای 60 درصد شروع به کار کرده و از طریق این کمیته بررسی های لازم جهت اعطای تسهیلات صورت پذیرفته که پذیرش اولیه از سوی بانک ها انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به حمایت ویژه دولت تدبیر و امید از حوزه صنعت و نگاه ویژه آن به استان استراتژیک هرمزگان، گفت: صنایع استان باید از شرایط موجود نهایت استفاده را کرده و جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کند.

وی ادامه داد: صنعتگران و مدیران صنایع بزرگ استان باید افق دید خود را گسترش داده و انگیزه خود را برای ورود به بازارهای جهانی تقویت کنند چرا که تنها از این طریق می توان کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار داد و امروز با به ثمر رسیدن برجام بهترین شرایط برای این امر فراهم شده است.

قاسمی ارتقا در کیفیت و کاهش در قیمت تمام شده تولیدات را شرط اصلی ورود به بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: گام اول برای احیاء شرکت های صنعتی در شرایط کنونی اصلاح زیرساخت های صنعتی، به روز رسانی شرکت ها و جذب سرمایه های خارجی است که مدیران صنایع باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی در خصوص همکاری بانک ها برای احیاء صنایع، ابراز داشت: مهمترین همکاری ها توسط بانک ها را می توان در جلوگیری از تملک واحدها توسط بانک ها، تقسیط مجدد اقساط، تعیین تکلیف بدهی معوقه قبل از هرگونه اقدام حقوقی و همچنین هماهنگی لازم با دبیرخانه کارگروه تسهیل استان، اقاله واحدهای تملک شده توسط بانک ها به مالکین اولیه برشمرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان نیز در خصوص برنامه دولت یازدهم در این بخش در این استان می گوید: با توجه به استقرار صنایع بزرگ و کوچک در استان، سرمایه گذاری در صنایع کوچک بویژه سرمایه گذاری در صنایع پایین دست صنایع بزرگ، مد نظر است.

بهمن غلامپورافزود: زیرساخت های مختلف مواصلاتی از جمله اسکله، راه آهن، فرودگاه و راههای زمینی فراهم شده و بطور حتم سرمایه گذاری در صنایع کوچک بویژه سرمایه گذاری در صنایع پایین دست صنایع بزرگ مدنظر این شرکت است.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی خلیج فارس با 800 هکتار، شهرک صنعتی گمبرون با 600 هکتار و شهرک صنعتی زرین دشت پارسیان با 60 هکتار مساحت، موقعیتی مناسب برای راه اندازی این صنایع می باشند.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه حضور در دوره های آموزشی به صاحبان واحدهای صنعتی تا سقف 70 درصد، حمایت مالی برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، صدور ضمانت نامه های صندوق حمایت از صنایع کوچک به منظور تامین وثیقه خریداری ماشین آلات صنعتی، معافیت مالیاتی هفت تا 13 سال، پرداخت بهای حق بهره برداری از تاسیسات به صورت 20 درصد نقد و 80 درصد اقساط و همچنین اهدای سند قطعی به صاحبان واحدهای تولیدی بخشی از مزایای سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان هرمزگان است.

وی احداث شهرک صنعتی جاسک با وسعت 2 هزار هکتار، شهرک تخصصی صنایع دریایی در منطقه ویژه کشتی سازی و صنایع فراساحل با 220 هکتار مساحت و شهرک صنعتی خصوصی را از برنامه های سال جاری شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان اعلام کرد.

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اهمیت بخش صنعت در تحقق اقتصاد مقاومتی ، گفت: یکی از برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری واحدهای نیمه فعال صنعتی و اتمام طرح های دارای افزون بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی است که امسال در این راستا 308 واحد نیمه فعال در هرمزگان با دریافت تسهیلات سرمایه در گردش فعال می شوند.

جاسم جادری پایان خردادماه امسال در نشست کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری هرمزگان افزود: تاکنون افزون بر 60 واحد نیمه فعال صنعتی به بانک ها معرفی شده اند که زمینه اشتغال 500 نفر را فراهم می کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در جهت افزایش اشتغال پایدار با برنامه ریزی صحیح گام برداشت زیرا اشتغال های موقت تاثیر چندانی در این زمینه ندارد.

جادری بیان کرد: موضوع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در هرمزگان دارای اهمیت فراوانی است که برای رفع آنها باید از همه ظرفیت های موجود کشور و استان استفاده کرد.

استان هرمزگان علاوه بر واحدهای صنعتی بزرگ دارای 13 شهرک صنعتی و هشت ناحیه صنعتی است که کمبود نقدینگی مهمترین و بزرگترین مشکل از سوی واحدهای صنعتی این استان عنوان شده که دولت یازدهم گام های ارزشمندی برای رفع این مشکل برداشته و امیدواریم حوزه صنعت از شرایط موجود به بهترین شکل ممکن برای به حرکت در آوردن قطار توسعه استان استفاده کند.

مدیران صنایع تاکنون شرایط تحریم را سد بزرگی در مقابل توسعه یافتگی می دانستند اما امروز با وجود برجام دیگر هیچ توجیهی وجود ندارد و همه باید شبانه روز در راستای توسعه اقتصادی کشور تلاش کنند .

صنایع هرمزگان به شرط بهره گیری از همه ظرفیت های تولیدی و راهیابی به بازارهای جهانی می تواند همگام با سایر بخش ها به ندای مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی لبیک بگوید.


ارسال نظرات