مدیر کل میراث فرهنگی لرستان،

آغاز فاز چهارم عملیات آزاد سازی حریم گرداب سنگی خرم آباد

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز فاز چهارم عملیات آزاد سازی حریم گرداب سنگی خرم آباد خبر داد.
کد خبر: ۸۷۱۳۶۵۳
|
۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان،سلیمانی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در راستای اهداف حفاظتی و ساماندهی اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی گرداب سنگی خرم آباد فاز چهارم آزاد سازی حریم منظری آن را آغاز کرده است.

وی افزود: این فاز از عملیات آزاد سازی اثر شامل تملک و تخریب ساختمانی دو طبقه واقع در حریم درجه یک مصوب گرداب سنگی بوده که دارای 163 مترمربع عرصه و اعیانی 325 متر مربع می باشد.

معاون میراث فرهنگی لرستان هم گفت: اجرای این فاز از عملیات آزاد سازی با اعتباری بالغ 2 میلیارد و 960 میلیون ریال به انجام خواهد رسید.

محمدرضا اسدی افزود: تاکنون قریب 1884 متر مربع از حریم اثر مذکور آزاد سازی شده و آزادسازی و تملک 1000 متر مربع عرصه و اعیان مابقی حریم نیارمند اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال است.

گفتنی است این اثر تاریخی- فرهنگی در ضلع غربی خیابان 17 شهریور خرم آباد واقع شده و بر اساس شواهد معماری و مصالح شناسی بخشی از تاسیسات آبرسانی شهر قدیم شاپورخواست بوده و بنای آن به دوره ساسانی منسوب است .

این اثر به شماره 1274 مورخ 1355/5/18در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مصالح به کار رفته در آن از سنگ و ملات گچ نیم کوب (سنگی) و ساروج است .

این سازه آبی و مهندسی دارای کالبد دایره شکل با ضخامت 3 متر و قطر داخلی 18 متر و ارتفاع قریب 9 متر، دارای کارکردهایی از قبیل آبرسانی، آبیاری و تقسیم آب در سطح بوده است.

ارسال نظرات