ضروت تشکیل سازمان مردم نهاد محیط زیستی

با توجه به وضعیت تخریب محیط زیست توجه مردم به تربیت نسلی با احساس مسوولیت نسبت به محیط زیست ضروری است مردم نباید به محیط زیست به صورت ابزاری نگاه کنند، چون بدون محیط زیست و تنفس سالم اقتصاد معنایی ندارد.
کد خبر: ۸۷۱۴۰۸۱
|
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر، محیط زیستبه همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود.

مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.

در بیانی دیگر محیط زیست یعنی همه آن چیزی که در خارج از ارگانیزیم ما قرار دارد و به نحوی در زندگی ما اثر می گذارد.

پس تمامی پدیده های اطراف ما جزو محیط زیست ما است شهر، روستاها، کوچه ها،خیابان ها، مدارس، سینما، تئاتر، جنگل ها، دشت ها، دریاچه ها، فضای های سبز ..... همه و همه جزو محیط زیست ما هستند.

اما چرا وقتی اسم محیط زیست می آید بیشتر جنبه های طبیعی آن به نظر ما می رسد. چون با توسعه و پیشرفت صنعت بیشتر طبیعت دچار تخریب شده و آلوده گشته است.

پیشرفتی که هدف والای آن کمک به ارتقاء سطح زندگی انسان و افزایش امکانات مورد نیازش بوده است با سود جویی انسان و زیاده طلبی او باعث بهره برداری بیش از حد از طبیعت شده و زمینه تخریب آن را فراهم نموده است.

حفاظت محیط زیستدرقرن بیست و یکمبه عنوان یکی از هشتهدف توسعه هزارهو یکی از سه پایهٔتوسعهٔ پایدارشناخته می‌شود.

بر اساس گزارشسازمان همکاری اقتصادی و توسعهدر سال ۲۰۰۱، تقریباً تمامی عوامل تشکیل‌دهندهٔ محیط زیست تحت تأثیر فعالیت‌های انسان قرار گرفته‌اند . جهت مهار فعالیت های افسار گسیخته انسان قوانینی جهت حمایت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب و نابودی آن وضع شده است.

با توجه به پیشرفت جوامع شهری و توسعه و گسترش شهرها وظایف هر شهروند در حفظ و نگهداری محیط زیست و بهداشت محیط وبرای تأمین سلامت و بهداشت جامعه و محیط زندگی، با توجه به افزایش آلودگی هوا ... و تأثیر آلاینده ها در عملکرد طبیعی بدن، بر تمام شهروندان اعم از مسئولان مدیران، دست اندرکاران کارهای اجرایی و مردم عادی به صورت فردی و اجتماعی لازم و فرض است که قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند؛ زیرا که انسان از مردم و اجتماعی که در آن زندگی می کند، جدا نیست و رعایت یا عدم رعایت قوانین بهداشتی روی سلامت سایر افراد تأثیر می گذارد. در بهداشت اجتماعی، تمام مردم باید مقررات و دستورات عمومی را رعایت کنندمجموعه ای دستورات و قوانین است که بهداشت اجتماعی را تأمین می کند و از تخریب محیط زیست جلوگیری می کند.

حمایت قانونی از انواع موجودات،حمایت قانون از محل های ویژه، فضاها، پارکها ،حفاظت گاه ها و…خرید زمین به عنوان یک سلاح قدرتمند و گران قیمت توسط سازمان حفاظت محیط زیست قوانین جالب توجهی در زمینه های مختلف مربوط به محیط زیست پایه گذاری شده است که اگر این قوانین به نحو احسن اجرا شوند و میان مجریان قوانین همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد،می توان تاحدودی به حفظ محیط زیست امیدوار بود از جمله: قوانین ۱۹۶۱و۱۹۸۰در مورد آلودگی آب،۱۹۷۵در مورد فضولات ۱۹۸۵در مورد کوهستان ،۱۹۸۶در مورد ساحل دریاها،۱۹۸۷د رمورد خطرهای جدی دیگر به همراه وضع قوانین باید به مردم آموزش و اطلاعات لازم داده شود تا احترام به محیط زیست از طریق آموزش به آنها القا شود.

فرمول”زمین یکی است ولی جهان چنین نیست” به ما یادآوری می کند که باید بین مردم کل جهان همکاری و هماهنگی لازم ایجاد شود تا همه بتوانند از این مکان مشترک یعنی زمین بهره ی کافی ببرند که به لطف خدا این ضرورت همکاری بین المللی از آغاز قرن ۲۱تشدید شده است.

اگر می خواهیم عملکرد اقتصادی جامعه به پایداری برسد، باید ملاحظات محیط زیستی در فعالیتهای تجاری بیشتر رعایت شود. اینک بهره برداری از مواد اوّلیه و به دنبال آن تجمع و رها شدنِ این مواد در محیط زیست به حجمی رسیده که از حد ظرفیت تحمّل بوم شناختی فراتر رفته است.

بنابراین برای کاستن از شتاب مصرف مواد اوّلیه، باید مصرفِ جهانی آن به بهانه توسعه اقتصادی، قانونمند شده و مهار شود. بنابراین، رویکرد نوین جهان متمدّن حرکت از «محیط¬زیستی اقتصادی» به سوی «اقتصادی محیط زیستی» و حتی اقتصادی بوم‌شناختی (اکولوژیکی) باشد؛ رویکردی که لزومِ تقویت و حمایت از نگاهی همه جانبه نگر را به وسیله همیاری و تعامل میان رشته ای بین متخصصین منابع طبیعی و محیط زیست با کارشناسان و نخبگانِ حوزه اقتصادی و دولتمردانِ حوزه سیاست بیش از پیش مورد تأکید قرار داده و از جمله ضروری ترین لوازم تضمین توسعه پایدار برمی‌شمرد.

به دیگر سخن، امروزه تنها هنگامی میتوان از مزیتهای اقتصادی سرزمین یاد کرد که آن مزیتها از غربالِ ارزشهای بوم‌شناختی گذر کرده باشند و ارزش افزوده حاصل از فعالیتها و برنامه های اقتصادی به کاهش اندوخته های طبیعی و تشدید دامنه آسیب پذیری آنها منجر نشود.

باتوجه به وضعیت تخریب محیط زیست توجه مردم به تربیت نسلی با احساس مسوولیت نسبت به محیط زیست ضروری است مردم نباید به محیط زیست به صورت ابزاری نگاه کنند، چون بدون محیط زیست و تنفس سالم اقتصاد معنایی ندارد.

این هدف با تشکیل سازمان های مردم نهاد و توسعه مشارکت های مردمی محیط زیست فضایی را فراهم می کند که مردم بتوانند داوطلبانه وارد حوزه محیط زیست شوند پس جهت تشکیل سازمان مردم نهاد محیط زیستی فردا دیر است.

یوسف اسماعیلی نیری

ارسال نظرات