ایرج ندیمی در گفتگو با «بسیج»:

وقتی مجری و مسوول آمار دولت باشد، شفافیت نیست

ایرج ندیمی گفت: اصل شفافیت آماری زمانی بارز است که مدیریت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی باشد و نقش دولت حداقلی باشد اما وقتی دولت خود را حاکم و مدیر اقتصادی به هر دلیلی بیشتر از دیگران می داند، نگرانی های مدیریتی خودش را بیشتر اعمال می کند.
کد خبر: ۸۷۱۴۴۷۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷

ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به پنهان کاری دولت در ارائه شاخص رشد اقتصادی و مغایرتی که با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دارد اظهار داشت: در راستای مربوط به آشکارسازی، پنهان کاری، واقع نمایی و مانند آن باید به اثرات رویکردهای آماری، و تاثیراتی که در مباحث مربوط به حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و مانند آن دارد توجه کرد.

 وی با بیان اینکه در دنیا سایر بخش های خصوصی با رقابت خود را اداره می کند نه با سیاست افزود: یکی از آثار حضور اقتصادی دولت در بیش از 30سال اخیر همین است که بخشی از آمارها را به لحاظ  ملاحظات مدیرتی اقتصادی نمی تواند مطرح کند.

ندیمی در ادامه بیان داشت: در سایر کشورهای دنیا، دولت ها روش معکوسی به کار می برند؛ دولت مدیریت اقتصادی ندارد و بیشتر سیاستگذار است بر همین اساس هم، اصل شفافیت آنجا بیشتر رعایت می شود.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی اذعان داشت:  از این رو به نظر می رسد که در راستای مباحث مربوط  به  حوزه اقتصاد، اصل شفافیت آماری زمانی بارز است که مدیریت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی باشد و نقش دولت حداقلی باشد اما وقتی دولت خود را حاکم و مدیر اقتصادی به هر دلیلی بیشتر از دیگران می داند، نگرانی های مدیریتی خودش را  بیشتر اعمال می کند.

ندیمی در خاتمه افزود: اگر در مدت زمان حداکثری 10سال آینده بتوانیم90 درصد اقتصاد را به بخش خصوصی و تعاونی برسانیم قطعا این آشکار سازی آماری عیان تر می شود و ضرورتی بیشتر می یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار