ندیمی در گفتگو با «بسیج»:

دولت به بهانه فرار نکردن سرمایه، آمار غلط می‌دهد و امید واهی ایجاد می‌کند!

ایرج ندیمی گفت : دولت آمار غلط می دهد تا فرار سرمایه صورت نگیرد و یا امید به آینده را افزایش دهد، بنابراین بر این اساس فرض قرار می دهیم علت طرح پنهان کاری یا عدم شفافیت آماری به این جهت باشد که دولت از نتایج و آثار احتمالی که بر آن می رود بیم داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۱۴۵۰۵
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه دولت پنهان کاری آماری در ارائه شاخص رشد اقتصادی دارد و آدرس غلط به اقتصاددانان می‌دهد اظهار داشت: در ارتباط با ارائه آمارهای غلط از سوی دولت، دو پیش فرض را میتوان تحلیل کنیم ولی آنچه واقعیت دارد این است که آمارها واقعی نیستند.لذا این آمار با توجه به نوع قراردادهای علمی که مطرح می شود متفاوت است.

وی با بیان اینکه دولت آمار غلط می دهد تا فرار سرمایه صورت نگیرد افزود: باورمان این باشد که ارائه هر آماری بستگی به ارائه شاخص ها و زیر ساخت های مرتبط دارد، مثلا کار کردن را در نظر بگیرید در تمام دنیا رایج است فردی که  2 ساعت در هفته کار کند، بیکار شناخته نمی شود ولی چنین پیش فرضی در ایران وجود ندارد چون شرایط، اقتضائات، هزینه ها و بیمه ها این نظریه را با رویکرد منفی مواجه می کند روند این رویکرد پذیرفتنی نیست چون با 2 ساعت کار کردن، معیشت تامین نمی شود.

ندیمی خاطر نشان کرد: دومین احتمالی که از آمارهای غلط  اقتصادی دولت می رود این است که از فرار سرمایه جلوگیری کند و یا امید به آینده را افزایش دهد.

وی در پایان افزود: ممکن است شاخص و مباحث پایه ای از جهت معیارهای امتیاز دهی یکسان باشد ولی آثار متفاوتی ایجاد کند یعنی رویکرد دولت در رابطه با آمار غلط  می تواند از جهت آثار آن باشد، بنابراین بر این اساس فرض قرار می دهیم علت طرح پنهان کاری یا عدم شفافیت آماری به این جهت باشد که دولت از نتایج و آثار احتمالی که بر آن می رود بیم داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار