یک کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت:

ترکیه درگرداب سیاست های سعودی-صهیونیستی گرفتار شده

اتحاد با غرب برای نفوذ حداکثری و کسب منافع بیشتر در منطقه باعث شده ترکیه در گرداب جریان های تکفیری و سیاست های سعودی-صهیونیستی گرفتار شود.
کد خبر: ۸۷۱۴۸۱۳
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰

علیرضا سعیدآبادی کارشناس ارشد روابط بین الملل و فعال رسانه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری بسیج از سرعین ، دو چارچوب تحلیلی نگاه افراطی به گذشته و شرق و ادغام بی چون و چرا در اروپا و غرب را برای شناخت و ارزیابی رفتارهای ترکیه مناسب دانست و گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت به کمک مردم و شبکه های اجتماعی از کودتای نظامی به سختی توانستند عبور کنند.اردوغان بر سردوراهی اروپا-آسیا باید از کودتا درس بگیرد.درغیر این صورت ، راه سختی را در آینده در پیش خواهد داشت.

وی افزود:اتحاد با غرب برای نفوذ حداکثری و کسب منافع بیشتر در منطقه باعث شده ترکیه در گرداب جریان های تکفیری و سیاست های سعودی-صهیونیستی گرفتار شده و آماج حملات تروریستی قرار گرفته و امنیت جانی و روانی شهروندان خود را به خطر انداخته و با آتش بازی کند.

سعیدآبادی با انتقاد از تفکر احیای امپراطوری عثمانی که در لایه های ذهنی برخی از رهبران ترکیه قرار دارد آن را با اصل برابری ملت ها ، گسترش تمایلات آزادی خواهی و ملاحظات موجود در منطقه مغایر دانسته و تاکید کرد:نه گذشته گرایی افراطی و نه آینده گرایی رویاپردازانه نمی تواند واقعیت های محیط منطقه ای را از بین برده و سیاست جزیره ای ترکیه را در منطقه توجیه کند.

وی ادامه داد:زمینه های شکل گیری این کودتا در سیاست های دولت و حزب حاکم باید جستجو شود.سیاست های ماجراجویانه اردوغان در کشورهای عراق و سوریه و سایر نقاط که با منافع ملت های منطقه ناسازگار بوده اند با اهداف توسعه طلبانه یکی از اقدامات پرهزینه اردوغان در این سال ها بوده است.

سعیدآبادی اقدامات سه گانه اردوغان تحت عناوین تاثیرپذیری از سیاست های سعودی-صهیونیستی ، حمایت از جریان های تکفیری بویژه گروهک تروریستی داعش و تضعیف جریان مقاومت در منطقه را باعث پیدایش زمینه های بی ثباتی دانسته و اظهار داشت:تنش های بین ترکیه و روسیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی و پیامدهای اقتصادی و داخلی آن ، وقوع حملات تروریستی متعدد در داخل ترکیه ، شکست های پی در پی داعش در سوریه و عراق و اقدامات مخالفان اردوغان که مهم ترین آن فتح اله گولن است از اهم پیامدهای آن ها بشمار می روند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل و فعال رسانه تصریح کرد:کودتا در هر کشوری امر مطرودی است که با خواست و اراده ملت ها در تضاد قرار می گیرد.مردم ترکیه مخالفت خود را با این پدیده زشت به خوبی در این روزها نشان دادند.این درس آموزنده ای است و رفتارهای دولتمردان آنکارا پس از کودتا به ترمیم وجهه از دست رفته آن ها کمک می کند و یا با گسترش خشونت ها آن را مخدوش می سازد.

علیرضا سعیدآبادی در پایان تاکید کرد:خواست مردم در مخالفت با کودتاگران حمایت از شخص نبوده بلکه پایبندی آن ها به حکومت بر مبنای قانون و نفی زور بوده است.از این رو ، جامعه بین المللی به رفتارهای ترکیه پس از کودتا با دقت نگاه کرده و آن را رصد می کند چراکه تاثیرات مثبت یا منفی خارجی بویژه بر کشورهای منطقه خواهد داشت.پیامدهای این کودتا بر امنیت منطقه از جنبه های اقتصادی ، امنیتی و سیاسی و نظامی قابل ارزیابی است.

ارسال نظرات