بخشی از قرارداد محرمانه عربستان و سودان در ماه گذشته برملا شد

تملک 99 ساله بخشی از زمین های کشاورزی سودان توسط عربستان

بر اساس جزئیات فاش شده قرارداد محرمانه، قرار بر این است عربستان بخشی از زمین‌های کشاورزی سودان را به مدت 99 سال در اختیار بگیرد که این بخش از قرارداد از سوی نماینگان مجلس سودان به شدت مورد واکنش قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۷۱۵۷۸۴
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از سودان تریبون، ماه گذشته عربستان و سودان قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در حوزه کشاورزی سودان را به امضا رساندند اما جزئیات این قرارداد از سوی دو کشور محرمانه ماند.

اخیراً یک روزنامه سعودی وقتی جزئیات این قرارداد را فاش کرده است که این مسأله اعتراضات گسترده‌ای را در سودان در پی داشته است.

بر اساس جزئیات فاش شده قرار است عربستان بخشی از زمین‌های کشاورزی سودان را به مدت 99 سال در اختیار بگیرد که این بخش از قرارداد از سوی نماینگان مجلس سودان به شدت مورد واکنش قرار گرفته است.

نمایندگان مجلس سودان در تلاش هستند تا با ارائه و تصویب یک طرح مدت زمان این قرارداد را از 99 سال به 20 تا 25 سال کاهش دهد از سوی دیگر نحوه تقسیم منافع این سرمایه‌گذاری نیز مورد انتقاد سودانی‌ها قرار گرفت چرا که بر اساس توافق اولیه محرمانه بین دو کشور قرار است 88 درصد کل محصولات تولید شده کشاورزی در زمین‌های در اختیار عربستان به این کشور وارد شده و تنها 12 درصد باقیمانده به سودانی‌ها برسد.

بر اساس این قرارداد همکاری کشاورزی عربستان در 10 سال ابتدایی آغاز فعالیت حدود 10 میلیارد دلار در سودان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به دلیل کاهش شدید منابع آبی عربستان این کشور در تلاش است تا محصولات کشاورزی را از طریق سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها به خصوص کشورهای با ظرفیت بالای منابع کشاورزی و دامی جبران کند.

نمایندگان مجلس سودان همچنین به تلاش مقامات دو کشور برای محرمانه نگه داشتن جزئیات این قرارداد معترض هستند و اعلام کردند که محرمانه ماندن این قرارداد می‌تواند منافع این کشور را به خطر بیندازد.

دولت سودان طی سالهای گذشته تلاش کرده است تا میزبان بخش گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خارجی سعودی‌ها در حوزه‌های مختلف باشد به گونه‌ای که عربستان طی سال‌های گذشته در حدود 390 پروژه در سودان سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری عربستان در سال 2015، 11 میلیارد دلار بوده و سودانی‌ها انتظار دارند در سال 2016 به 16 میلیارد دلار یابد.

ارسال نظرات