مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:

ثبت غار دست کند "دیزلیج" در فهرست میراث ملی کشور

غار دست کند "دیزلیج" مربوط به قرون میانی و متاخراسلامی واقع در شهر سهرورد از توابع شهرستان خدابنده در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۷۱۷۵۲۷
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در جلسه ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست میراث ملی، غار دست کند "دیزلیج" مربوط به قرون میانی و متاخراسلامی واقع در شهر سهرورد از توابع شهرستان خدابنده در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

یحیی رحمتی افزود: این غار دست کند جهت تامین امنیت و پناه گاهی در مقابل هجوم دشمنان و غارتگران در محوطه زیر قبرستان روستا حفر شده است.

وی اظهار داشت: یافته های موجود در این غار "دست کند دیزلیج" مشخص می کند مردم محلی با انبار کردن ‌آب و غذا برای سپری کردن مدتی در این پناهگاه قادر به زندگی بوده اند که در گویش عامیانه این محل به اسم "بازار" عنوان می شود.

گفتنی است، شهرتاريخي سهرورد محل تولد و زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق "صاحب فلسفه اشراق " در حدود 100 كيلومتري جنوب غربی زنجان قرار گرفته و با شهر قیدارحدود 30 كيلومتر فاصله و جزو روستاهای هدف گردشگری در برنامه هاي سازمان ثبت شده است.

این تپه بخشی از بقایای شهرتاریخی سهرورد میباشد که درمتون موجود در کتب و نسخ تاریخی بیش از یکهزار سال نام برده شده دارد و در کنار این "دست کند دیزلیج" بقایای شهر تاریخی سهرورد به دست امده است.

ارسال نظرات