دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان:

امام صادق(ع) بزرگ‌ترین گام‌ها را برای تبیین مفاهیم اسلامی برداشته است

دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان گفت: امام صادق(ع) با توجه به شرایط زمانی دوران حیات خویش بزرگ‌ترین گام‌ها را برای تبیین مفاهیم اسلامی برداشت.
کد خبر: ۸۷۱۹۷۹۳
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزای فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به بیان ابعاد شخصیتی ششمین امام شیعیان و ویژگی‌های رفتاری و سیره آن امام عزیز پرداخت.

وی با بیان اینکه وجود امام صادق(ع) را باید از دو زاویه شخصیت شناسی و شخصیت پروری ایشان مورد بررسی قرار داد، افزود: از زاویه شخصیت شناسی می‌توان سیره، رفتار، عملکرد و اندیشه و روش زندگی آن امام بزرگوار را بررسی و از زاویه شخصیت پروری نیز می‌توان به تاثیر اقدامات آن امام برای نسل‌های آینده و جامعه اسلامی پرداخت.

دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در بسیاری از آیات از جمله آیه 119 سوره توبه و آیه 23 سوره شورا بر تبعیت از اهل‌بیت رسول خدا اشاره و تاکید داشته و در بسیاری از کتب معتبر شیعه و اهل‌سنت نیز در تفسیر این آیات به ضرورت پیروی مسلمانان از اهل‌بیت(ع) اشارات مستقیمی شده است.

میرزایی با اشاره به معنای دقیق آیه 23 سوره شورا، خاطرنشان کرد: در این آیه آمده «ای پیامبر به مسلمانان بگو که من در عوض رسالتم مزدی از شما نمی‌خواهم بجز محبت به اهل‌بیتم» بنابراین از معنای این آیه پیداست که محبت یعنی تداوم رسالت که ضامن بقا و استمرار ولایت باشد.

سست‌شدن بنیان حکومت بنی‌امیه و دوران کلیدی برای تبیین مفاهیم اسلامی

وی در ادامه با اشاره به شرایط زمانی حیات امام صادق(ع) افزود: سست شدن بنیان حکومت بنی‌امیه در دوران حیات این امام عزیز شرایطی را فراهم کرد که یک انقلاب عظیم علمی از سوی ایشان مدیریت و راهبری شود به طوری که می‌توان از این دوران به عنوان عاشورای علمی از سوی امام صادق(ع) یاد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: درگیری میان بنی‌عباس و بنی‌امیه فرصتی ایجاد کرد تا امام صادق(ع) و امام باقر(ع) یک حرکت منسجم علمی را در تبیین مفاهیم اسلامی تدارک ببینند به طوری که اکنون بیش از 90 درصد احکام شرعی و اعتقادی ما از این دو امام عزیز و بزرگوار است که مبانی و مفاهیم اعتقادی اسلام را به طور ویژه و دقیقی تفسیر و تبیین کردند.

میرزایی گفت: در دوران حیات امام صادق(ع) بهترین فرصت پس از دوران پیامبر مکرم اسلام برای معرفی جایگاه واقعی اهل‌بیت فراهم شد تا جایگاه علمی اسلام بیان و تحلیل و تفسیر شود و مسلمانان جایگاه واقعی اهل‌بیت را بشناسند.

دبیر جامعه روحانیون استان هرمزگان همچنین به نقش ویژه امام صادق(ع) در مقابله با فرقه‌های انحرافی و دست ساز آن دوران اشاره و عنوان کرد: شیوه و منش امام صادق(ع) در مواجهه با این فرقه‌ها به روشی کاملا علمی و منطقی صورت می‌گرفت به طوری که با استدلالات منطقی و هوشیارانه بساط این جریانات برچیده می‌شد.

راهبرد امام صادق(ع) در برابر فرقه‌های انحرافی

وی در ادامه به بیان راهبردهای امام صادق(ع) برای مقابله با فرقه‌های انحرافی پرداخت و تصریح کرد: تبیین دقیق کلید واژه‌های دینی و موضوعات اسلامی نظیر معرفت، ایمان، اخلاص، توکل، تواضع، انفال، دعا، امر به معروف و نهی از منکر و همین طور تربیت نیروهای ارزشمند اسلامی و دانشمندان دینی نظیر ابوبصیر، زراره، یونس بن عبدالرحمن و صدها دانشمند اسلامی دیگر از جمله راهبردهای امام صادق در این زمینه بود.

میرزایی ادامه داد: سفارش و تأکید به تدبر در مفاهیم اسلامی و اعتقادی و ایجاد اتصال میان روایات مستدل اسلامی با آیات قرآن کریم از جمله دیگر راهبردهای مهم امام صادق(ع) بود که با هوشیاری ویژه‌ای پیگیری شد به طوری که اکنون بخش قابل توجهی از مفاهیم و مسائل اسلامی یادگار تلاش‌ها و کوشش‌های آن امام عزیز است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: درس‌های فراوانی می‌توان از زندگی و سیره امام صادق(ع) برداشت کرد که یکی از آنها دوری از سطحی نگری و توجه به باطن و سیرت اعمال دینی است به طوری که اگر نماز، روزه، حج و دیگر اعمال واجب را به جا می‌آوریم متوجه آثار آن نیز باشیم و تلاش کنیم که به جای آوردن اعمال واجب سبب رشد روحی انسان و ارتقای ارزش‌های انسانی در درون ما شود.

وی، تکلیف‌محوری را از جمله دیگر درس‌های زندگی امام صادق(ع) به ما مسلمانان عنوان کرد و گفت: باید در هر زمانه‌ای وظیفه خودمان را در قبال جامعه اسلامی بسنجیم و بر اساس تکلیف‌گرایی گام برداریم و در تشخیص حق و حقیقت با چشمان باز رفتار کنیم.

ارسال نظرات