مدیر عامل آب منطقه ای استان عنوان کرد

برای تکمیل سد گیوی به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: سد گیوی با پیشرفت بیش از 98 درصدی آماده افتتاح است و برای تکمیل آن به 50 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.
کد خبر: ۸۷۲۷۷۳۸
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، داوود نجفیان با بیان اینکهسد گیوی با حضور مسئولان کشوری و استانی در هفته دولت افتتاح می‌شوداظهار کرد: سد گیوی با حجم مخزنی 76 میلیون مترمکعب و با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی جنوب استان اردبیل در 10 سال گذشته اجرایی شده به طوری که آب این سد قادر است 7 هزار و 850 هکتار اراضی زراعی و باغی را در قالب شبکه‌ای که احداث و اجرایی می‌شود، تحت پوشش زراعت و آبیاری ببرد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای این پروژه بیش از 114 میلیارد تومان هزینه شده و ما از سال گذشته آبگیری آزمایشی آن را انجام دادیم، تصریح کرد: سال قبل از 45 میلیارد تومان اعتبار مصوب تنها 22.5 میلیارد تومان آن را تخصیص دادند و به همین دلیل تکمیل پروژه با تأخیر چندین ماهه روبه‌رو شد در حالی که ما آماده افتتاح این پروژه در سال گذشته بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این پروژه با پیشرفت بیش از 98 درصد آماده افتتاح است و برای تکمیل آن به 50 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

نجفیان در مورد شبکه سد گیوی نیز افزود: برای شبکه سد گیوی اعتباری بالغ بر 11 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده که در سال‌های اخیر تخصیص این اعتبارات به حداقل رسیده در حالی که ما به بیش از 155 میلیارد تومان اعتبار برای شبکه اجرایی سد نیاز داریم تا با پیشرفت 13.5 درصدی این پروژه از طریق سرمایه‌گذاران فاینانس داخلی و خارجی بتوانیم این پروژه عظیم را در سال‌های آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

سد گیوی در سال 83 گلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است که به دلیل بی مهری های دولت ها هنوز مردم کشاورز شهرستان کوثر از این پروژه ملی بی بهره اند.

سد گیوی جزء آن پروژه هایی است که فقط ساختمان آن در حال اتمام است؛ پس از دغدغه 12 ساله مردم و مسئولین ساختمان این سد در حال اتمام است ولی بیشترین دغدغه ای که افکار و اذهان عمومی را درگیر خود کرده آغاز و تکمیل پروژه وسیع پایاب سد گیوی است که فعلاَ هیچ اقدامی به غیر از حفاری های جزئی در منطقه صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه بیش از 81 درصد اهالی شهرستان کوثر را قشر زحمتکش کشاورز تشکیل میدهد بهره برداری از شبکه پایاب این سد یکی از اولویت های بهره مندی از آب آن سد است؛ چرا که در صورت عدم بهره مندی از پایاب سد تنها از 100 درصد اهالی شهرستان کوثر 5 الی 15 درصد اهالی از آب جمع شده در پشت سد گیوی بهره مند می شوند.

ارسال نظرات