گفتگو با کارگری که از درد غیرت و شرمندگی جلوی همسر و فرزندش می گوید

کارگرانی که پنج ماه است حقوقشان را دریافت نکرده اند، دست به اعتصاب زدند، و هر یک سفره دلشان را باز کردند و درد و دل پنج ساله خود را بازگو کردند که از جمله آن اظهارات برخی مسئولین جدید و قدیم شهرستان در پاسخ به مشکلات این کارگران زحمت کش است که بسیار قابل توجه است
کد خبر: ۸۷۲۷۸۵۶
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، 
در نهایت پس از گذشت پنج ماه کارگران ارگ قدیم جلوی این میراث تاریخی جهانی دست به اعتصاب زدند.
پس از مراجعه به این میراث تاریخی اجتماع کارگرانی را مشاهده کردیم که با وجود همه تهدیدها کارشان به جایی رسیده بود که روزه سکوت را شکستند و با خبرنگار ما درد و دلی چند ساله را بازگو کردند که دل ما را به درد آورد و عرق شرم را بر پیشانی ما نشاند.
اینکه می گویم ما خبرنگاران شرمنده شدیم به این علت است که بارها برای تهیه گزارش به ارگ قدیم مراجعه کرده بودیم اما هر بار که از این عزیزان درخواست می کردیم مشکلاتشان را بیان کنند با ابراز اینکه مشکلی نداریم و همه چیز بر وفق مراد است شرایط سخت کاری را تحمل می کردند و از مشکلات چند ساله خود سخنی به میان نمی آوردند، حال دلیلش می خواهد ترس باشد یا هرچه اما بسیار صبوری به خرج داده اند.
در ادامه از شما دعوت می کنم بدون نگاه سیاسی به این معضل، این گفتگو را تا پایان مطالعه کنید تا ما و شما به یک درد مشترک برسیم!
یکی از کارگران قدیمی میراث جهانی ارگ قدیم سفره دلش را باز کرد و اظهار داشت: از روزی که رئیس جدید پایگاه میراث جهانی ارگ بم منصوب شده است پنج سال است که پرداخت حقوق مکررا چند ماهی به تعویق می افتد و دیگر نظم سابق را ندارد در حالی که در زمان ریاست قبلی همیشه سر موعد مقرر حقوق پرداخت می شد همچنین سالی دو دست لباس کار دریافت هم می کردیم.
وی افزود: در این چند ماه بدون حقوق، جز خدا کسی کار ما را اصلاح نکرده است و غیر از این نمی تواند باشد و در شرایطی که دارای پنج فرزند هستم در یک خانواده هفت نفره اگر روزانه فقط نان خالی هم بخورند روزی ده هزار تومان خرجشان است، حال شما این مبلغ را برای پنج ماه محاسبه کنید اگر در این ماه ها حقوق در دست داشتم هیچگاه نیاز نبود قرض کنم و تنها با مبلغ پانصد هزار تومان می توانستم مایحتاج روزانه خود را تامین کنم.
وی گفت: با این شرایط هر یک از اقلام زندگی را نسیه و با قیمتی بالاتر تامین می کنم و بطور مثال یک کیسه برنج ۴۷۰۰۰ تومانی را مجبورم با قیمت ۵۳ هزار تومان خریداری کنم.
این کارگر گفت: مسئول ما هر زمان که در محل ارگ حضور یافته است وعده ای دروغ داده و رفته است، به عنوان مثال هفته پیش که مراجعه کرد گفت نهایتا تا چهارشنبه حقوق به حسابتان واریز می شود و پول اکنون در کرمان است در حالی که من یک آشنا در کرمان دارم که صحت این موضوع را از وی پرسیدم اما وی در پاسخ گفت اصلا پولی به کرمان نرسیده است.
وی اذعان داشت: با کمال تاسف سال گذشته پس از اینکه چند ماه حقوق دریافت نکرده بودیم در همین محل اجتماع کردیم و فقط برای دریافت حق و حس-اب اعتصاب و توقف کار کردیم که باعث شد پنج روز از حقوقمان کسر شود.
آنچه دل ما را به درد آورد و شاید همین اثر روحی را بر هر شنونده ای که ذره ای انسانیت در وجودش است داشته باشد اینجای قصه بود که یکی از کارگران با نهایت درد غیرت ابراز داشت: تا کنون سه بار مامور اداره برق برای قطع کردن اشتراک برق منزل من مراجعه کرده است و برای من دردآور بود که همسر من در مقابل مامور اداره برق التماس کند و بگوید برق خانه ما را قطع نکنید، من برای اینکه همسر و فرزندانم در رفاه باشند هر روز صبح تا ظهر به این محل مراجعه می کنم و کار می کنم پس از اگر قرار بر این نباشد یا در خانه می نشینم یا دزدی می کنم.
وی افزود: یکی از مسئولین چند روز پیش به محل کار ما در ارگ قدیم مراجعه کرد و در جواب کارگران معترض گفت با این شرایط اگر می توانید کار کنید ادامه دهید وگرنه به سلامت!!!!، ایشان اگر می گوید به سلامت بیاید حق و حساب من را پس از ۱۱ سال کار کردن بپردازد و پس از آن قسم می خورم که دیگر حتی یک روز در ارگ کار نکنم چراکه کار در این مجموعه چنان آش دهن سوزی نیست که به خاطر آن این شرایط سخت را تحمل کنم.
خنده تلخی بر لب ما نشست زمانی که شنیدم و مشاهده کردیم که کارگران بزرگترین میراث خشتی جهان حتی لباس کار هم دریافت نمی کنند، بطوری که بر روی پیراهن آنها آرم شرکت کاله نقش بسته بود و شلوار آبی رنگ آنها هم متعلق به مجموعه خودروسازی ارگ جدید بود که چند باری هم وصله پینه شده بود.
کارگر دیگری می گفت: صبح امروز هم اعلام کردند که در صورت اعتصاب کسر حقوق می شوید و اینجا اگر خواهان حق خود باشیم تهدید به کسر حقوق و اخراج می شویم و همین اتفاق هم می افتد بطور مثال در اعتصاب قبلی نام پانزده نفر را نوشتند و اعلام کردند اخراجشان کنید.
مع الاسف با خبر شدیم که نماینده سابق مردم که می بایست زبان گویا و برنده مردم رنجدیده شهر خود باشد و حقوقشان را مطالبه کند در سال گذشته زمانی که از موضوع عدم پرداخت حقوق به این عزیزان توسط خبرنگار ما مطلع شد ابتدا اظهار داشت که این موضوع ارتباطی به من ندارد و باید توسط خود سازمان میراث فرهنگی حل شود اما زمانی که خبرنگار ما محکم از وی درخواست می کند که شما در مقابل رای همین کارگرانی که به شما رای داده اند مسئولید و باید این موضوع را پیگیری کنید احتمالا ایشان متقاعد می شود و گویا و در این موضوع ورود می کند که در نهایت منجر می شود پس از دو روز حقوق های معوقه کارگران پرداخت شود حال اینکه واقعا توسط ایشان این پیگیری به عمل آمد یا خیر نمی دانم.
یکی از کارگران که دستهای پینه بسته اش را با حنا رنگ کرده بود گفت: اکنون که با شما گفتگو می کنم مطمئن هستم که اخراج می شوم چون در میان ما افرادی هستند که گزارشی از افرادی که مصاحبه کردند را به مسئولین خواهند داد اما بلند اعلام می کنم که حاضر خود را فدای همه کارگران ارگ قدیم کنم و حاضرم صدا و تصویرم هم پخش شود تا به درد دل ما برسند.
یکی دیگر از کارگران اظهار داشت: نامه ای را در خصوص مشکلات کارگران بازسازی ارگ قدیم به رئیس سازمان میراث فرهنگی و نماینده ویژه رئیس جمهور که به بم سفر کرده بود دادیم که ایشان در جیبشان گذاشتند و توقع داشتیم نامه ای که مستقیم به دست نماینده رئیس جمهور می رسد ترتیب اثر داده شود اما هیچ خبری نشد تا اینکه در هفته گذشته از دفتر ریاست جمهوری بابت نامه تماس گرفتند که تنها به گرفتن کد ملی اکتفا شد و دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد.
وی گفت: زمانی که قرار است مسئولی برای بازدید از ارگ قدیم بیاید به ما اعلام می کنند که محل کار را تمیز و مرتب کنید و بگونه ای برنامه ریزی می کنند که زمانی که ما در مجموعه هستیم و در حال کار هستیم به این محل مراجعه نکنند.
در پایان یکی از سرپرستان این عزیزان به محل اعتصاب مراجعه کرد و این باعث شد تا کارگران گفتگوی خود را با ما قطع کنند.

ارسال نظرات