از مفقود الاثر ماندن اسرای اردوگاه تکریت تا لحظه ورود به کشور/ عراقی ها مداوم در پی یافتن حاج قاسم سلیمانی بودند

نادر ترکمانی یکی از آزاده های کشور در جنگ بعثی عراق که با کاروان امام حسین (ع) از شهر میناب عازم جبهه های حق علیه باطل شد و در عملیات تک عراق، بعد از اینکه رزمنده های اسلام مقاومت های بسیاری کردند، اسیر شدند و اسارت را در اردوگاه 12 تکریت عراق گذراندند.
کد خبر: ۸۷۲۸۰۰۰
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از هرمزگان؛ 26 مرداد مصادف با سالروز آزاده های جنگ تحمیلی است و اولین گروه از آزادگان در این تاریخ در سال 1369 بعد از تحمل سال ها اسارت با توفیق خدای متعال به میهن اسلامی بازگشتند.

نادر ترکمانی یکی از آزاده های کشور در جنگ بعثی عراق که متولد چهارم شهریور سال50 در میناب که در سال 1365 اولین مقطع قصد عزیمت به جبهه را داشتند وی در دی ماه 1365 آموزش اعزام به جبهه را در پادگان سیدالشهداء ایسین بندرعباس طی کرد و از بندرعباس با سپاهیان محمد به جبهه های حق علیه باطل برای عملیات کربلای 4 اعزام شد.

شهید حمزه رستاخیز در آن روز باهم اعزام می شدیم که ایشان اعزام شد لکن به علت اینکه مشکلی برای خانواده پیش آمد که از عزیمت به جبهه بازماندند و ایشان رفتند و به خیل شهدا پیوست.

ترکمانی با بیان اینکه دومین مقطع در اردیبهشت سال 67 با کاروان امام حسین (ع) از شهر میناب عازم جبهه شدم، تصریح کرد: در این دوره اعزام مستقیما به سد دز در خوزستان و بعد به منطقه عملیاتی شلمچه تحت عنوان نیروی بسیجی رسته تک تیرانداز و کمک آر پی جی زن بودند و جمعی لشکر 41 ثارلله گردان 430 از استان هرمزگان سازماندهی شدیم در لشکر ثارالله و در منطقه عملیاتی مستقر و دشمن بعثی در خرداد عملیاتی موسوم به تک عراق انجام داد.

وی گفت: بعد از اینکه رزمنده های اسلام مقاومت های بسیاری کردند، از گروهان ما که گروهان قائم شهید عیسی کریمی بود که هم فرمانده گروهان و هم رئیس بهزیستی میناب بودند و هم معاون گروهان حسن گرگی بندری که در جبهه ملقب به حسن مخلص بود، هر دو در آخرین لحظاتی که منجربه اسارت شد به شهادت رسیدند.

ترکمانی در خصوص نحوه اسارت خود افزود: بعد از عملیات عراق که در ساعت چهار شروع شد و حدود ساعت 13 متوجه شدیم دشمن از جناحی از پشت سر ما را در محاصره کامل دارد و از پشت سر به ما نفوذ کرده است

وی اظهار کرد: فرمانده گردان دستور عقب نشینی داده شد و بعد از یک ساعت دستور عقب نشینی در حالی که به سمت خاکریز می رفتند، متوجه شدند نیروهای بعثی عراق آنها را به طور کامل محاصره کردند و از آن به بعد 3 روز در بصره و 20 روز در استخبارات بغداد با اسرای دیگری که در آن روز اسیر شده بودند، مابقی اسارت را در اردوگاه 12 تکریت عراق گذراندند.

وی با بیان اینکه تمام اسرایی که در این اردوگاه در حصر بودند مفقودالاثر بودند،بیان کرد:تا روز آزادسازی ما مفقود بودیم و هیچگونه نام و نشانی از کشور عراق به صلیب سرخ جهانی و ایران اعلام نشده بود و در سال 69 اولین گروه آزاده ها به آغوش گرم خانواده برگشتنداسرایی بودند که زیر نظر صلیب سرخ بودند و روزانه 1000 نفر به ازای 1000 نفر مبادله و آزادسازی می شدند، که نوبت اردوگاه ما 26/5 صلیب سرخ به اردوگاه آمد و در همان روز ساعت 9 صبح ثبت نام شدیم و 1000 نفر به سمت مرز خسروی کرمانشاه آمدیم.

نادر ترکمانی در خصوص چهره های شاخص جنگی که با آنها در جبهه بودند عنوان کرد: عراقی ها بین اسرا به دنبال فرد شاخصی بودند که در حال حاضر در همه دنیا شاخص است و آن هم کسی جز حاج قاسم سلیمانی نیست، معاون لشکر ثارالله مرتضی حاجی باقری بود که در اسارت بود.

آزاده جنگ تحمیلی در خصوص علت حضور خود در جبهه اشاره کرد: در حال حاضر هر شخصی به گلزار شهدا برود سن شهدا را دقت کنید می بیند که اکثر شهدا جوان هستند، البته از همه سنین بودند اما غالبا جوان بودند؛ احساس تکلیف و برای دفاع از خاک وطن و ناموس خود، برای اینکه دشمن نتواند به خاک ایران اسلامی تعرض و ورود پیدا کند، جنگیدند.

وی تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم ایران جنگ طلب نیستند و در ادوار مختلف تاریخ کشور اینطور بود لکن اگر کسی تعرضی به کشور ما بکند، قطعا با واکنش شدید رو به رو خواهد شد نه صرفا ما بلکه همه مردم ایران لذا همانطور که ما در آن مقطع احساس تکلیف کردیم و در جبهه ها رفتیم اگر چنین موضوعی پیش آید البته با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران و با تجربه 8 سال دفاع مقدس بدست آوردند و هم قدرتی که در همه کشورها و بلاد اسلامی سرآمد کشورهای اسلامی است کسی جرات تعرض به کشور ما را ندارد اما اگر روزی احساس می کنیم که نیاز است دفاع کنیم قطعا اسلحه را برداشته و از خاک کشور دفاع می کنیم، همانطور که برای حفظ حریم اهل بیت (ع) با فرسنگ ها فاصله از خاک خود و اهل بیت و ارزش هایی که برای مردم ایران قابل دفاع است، دفاع می کنند.

ترکمانی آزاده 8 سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه در طول این سال های بعد از جنگ آیا برچسب هایی خورده و با آنها برخورد داشته تصریح کرد: در اردوگاه علیرغم همه ی محدودیت هایی که شمال حال اسرا می شد، برخی آموزش ها را به صورت خودجوش بین اسرا داشتند. بعد از اینکه آزاد شدم ادامه تحصیل در دانشگاه های عالی رتبه دادند و اکثر ایثارگران در واقع بعد از دفاع مقدس در سنگر علم موفق شدند. من احساس می کنم مردم ایران همیشه نسبت به خانواده معظم شهدا، ایثارگر و آزاده و جانبازان با احترام صحبت می کنند. من تاکنون با این موضوع رو به رو نشدم و بعید می دانم از مردم ایران و دور از انتظار است که این موضوع را مطرح کنند.

وی تاکید کرد: رزمنده ها و جانبازان در مقطع 8 سال دفاع مقدس از همه چیز مخصوصا از شرایط ادامه تحصیل محروم شدند و در حال حاضر اگر شرایطی فراهم شده که آن محرومیت را جبران کند، اشخاصی که ترکش خوردند، مین بغل آنها منفجر شده، ممکن است مغز دچار آسیب شده باشد، شیمیایی شده باشد و مشکلات سخت اسارت را پشت سر گذاشته شاید توان برابری با یک فرد سالم را نداشته باشد و قوانینی وضع شده برای ادامه تحصیل این عزیزان و فرزندانشان در مراکز علمی که آموزش ببینند.

آزاده هرمزگانی خاطرنشان کرد: قوانین وضع شده برای این است که این محرومیت های عزیزان را در دوران 8 سال دفاع مقدس جبران کنند لذا فرزندان ما اگر ادامه تحصیل می دهند، پدران آنها برای ادامه تحصیل آنها به جبهه نرفتند و صرفا برای دفاع از کشورشان رفتند.

ارسال نظرات