کم‌کاری تیروئید درکهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت :بروز بیماری کم‌کاری تیروئید درکهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۸۷۲۸۹۰۴
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
دکتر شهین یاراحمدی در حاشیه نشست سالانه طرح غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید نوزادان در یاسوج افزود: کوهستانی بودن منطقه، ازدواج‌های فامیلی و استفاده نکردن از غذاهای دریایی غیرپرورشی می‌تواند از مهم‌ترین علل بالا بودن احتمال بروز این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کم‌کاری تیروئید علت‌های مختلفی دارد،ادامه داد: مهم‌ترین علت محیطی این بیماری کمبود ید است که در کشور ایران متأسفانه ید و سلنیوم کم است و احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: علت دیگر بروز بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان، بیماری‌هایی است که مادر به آنها مبتلا بوده که اگر در دوران بارداری به خوبی مراقبت صورت نگیرد ممکن است نوزاد دچار کم‌کاری تیروئید شود.

دکتر یار احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر متخصصان زنان آزمایش تیروئید برای مادران باردار تجویز می‌کنند، گفت: تشخیص زودرس سبب مراقبت بیشتر و کم شدن احتمال بروز بیماری در نوزاد می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر روی شناسایی بیماران کار می‌کنیم تا بتوانیم با تشخیص به موقع نسبت به درمان اقدام کنیم که دو اقدام را وزارت بهداشت در دستور کار دارد که با اجرای این طرح‌ها انتظار داریم در سال‌های آینده بیماری کم‌کاری تیروئید کاهش یابد.

ارسال نظرات