رئیس سازمان غذا و دارو:

حل بحران دارو مهمترین چالش حوزه سلامت می باشد.

برطبق نظرسنجی از مردم برای تعیین اولویت وزیر در شروع بکار دولت در سال 92، 68% از مردم حل بحران دارو مهمترین چالش حوزه سلامت می باشد.
کد خبر: ۸۷۲۹۸۳۵
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس سازمان غذا و دارو دومین نشست معاونت‌های غذا و دارو کلان منطقه 6 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور رئیس سازمان غذا و دارو در زنجان باتاکید برجایگاه حساس حوزه غذا و دارو در بین مردم، گفت: این حساسیت، وظیفه حوزه غذا و دارو را سنگین‌تر می‌کند.

دکتر رسول دیناروند چالش‌های بزرگ حوزه غذا و دارو را شامل بحران کمبودهای دارویی و کمبود صدها قلم دارو و افزایش جهشی قیمت داروها ناشی از افزایش نرخ ارز برشمرد و افزود: برطبق نظرسنجی از مردم برای تعیین اولویت وزیر در شروع بکار دولت در سال 92، 68% از مردم حل بحران دارو مهمترین چالش حوزه سلامت می باشد.

وی باتاکید بر تامین تجهیزات پزشکی در حوزه معاونت درمان؛ نظارت و رسیدگی بر تجهیزات پزشکی را از وظائف مهم معاونت غذا و دارو برشمرد و اظهار داشت: معاونت‌های غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید در حوزه نظارت بر تجهیزات پزشکی فعال‌تر شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزایش دسترسی به دارو، حل بحران دارویی کشور، مصوبه ستاد تدابیر ویژه برای ترخیص فوری داروها از گمرک با حداقل تشریفات، تفاهم با بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز دارو با قید اولویت، تسهیل شرایط بین‌المللی ناشی از توافق موقت ژنو و اختصاص مسیرهای ویژه برای انتقال ارز، تامین دارو و وسایل پزشکی در بیمارستان‌ها و ممنوعیت بیمارستان‌ها از ارجاع بیماران به بیرون از بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم پزشکی، حفاظت مالی از بیماران خاص، تفاهم‌نامه حمایت از بیماران خاص، مزمن و صعب‌العلاج با سازمان‌های بیمه‌گر، کاهش قیمت داروهای وارداتی با استفاده از فراخوان قیمت، قیمت‌گذاری رقابتی، واردات موازی کاهش چشمگیر قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی با استفاده مدل فراخوان قیمت و خرید متمرکز را از اقدامات اساسی حوزه دارو برشمرد.

دکتر دیناروند کاهش کمبودهای دارویی، کاهش میانگین کمبودهای دارویی در سال‌های 93، 94 و 95 را حدودا 30 قلم برشمرد و تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت سبب کاهش واردات دارو گردیده است.

وی اقدامات اساسی در حوزه قاچاق دارو، تجهیزات پزشکی، مواد آرایشی، بهداشتی و مکمل‌های غذائی را در شفاف‌سازی امور و مبارزه با قاچاق، راه‌اندازی پورتال سازمان غذا و دارو، راه‌اندازی سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالاها ذکر کرد.

معاون وزیر بهداشت سامانه‌های درحال طراحی و اجرا حوزه دارو را شامل: سامانه متمرکز صدور پروانه فرآورده (دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل، آرایشی و بهداشتی و غذایی)، سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت (TTAC)، سامانه صدور مجوز ورود و ترخیص (دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل، آرایشی و بهداشتی و غذایی)، سامانه مکاتبات اداری، سامانه ثبت و مدیریت تامین دارو، غذاهای ویژه و شیرخشک بیماران متابولیک، سامانه متمرکز صدور پروانه تاسیس و فعالیت داروخانه و مسوولین فنی، سامانه جمع آوری نسخ از داروخان و سامانه مدیریت آزمایشگاه‌ها برشمرد.

رئیس سازمان غذا و دارو اقدامات اساسی در حوزه تجویز منطقی دارو را نیز شامل: ارتقاء کیفیت، پیگیری عضویت در PIC/s، کسب تاییدیه‌های WHO، تجویز و مصرف منطقی دارو، نسخه نویسی الکترونیک و کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو عنوان کرد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این نشست ضمن عرض خیرمقدم حضور دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و روسا و معاونین غذا و دارو کلان منطقه 6 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛ گفت: حوزه غذا و دارو در کنار حوزه درمان بیشترین ارتباط کاری را با جامعه و مردم دارد.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: نظام سلامت از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار است و رسالت بسیار سنگینی دارد که ضرورت دارد ساختار سازمانی متناسب با ارائه خدمت و رسالت‌ها باشد و حوزه غذا و دارو در حال حاضر با ساختار موجود، تمام سعی و تلاش خود را در بهبود وضعیت موجود اعمال داشته است.

وی نگه‌داری دستگاه‌های تجهیزاتی، موضوع بدهی‌ها و بیمه‌ها، وضعیت بیماری‌های صعب‌االعلاج از جمله سرطان، بازنگری روابط و راهکارها در تعامل با سایر سازمان‌های ذیربط با حوزه سلامت را از موضوعات مهم و اساسی برشمرد.

همچنین دکتر جواد تاج‌کی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز با عرض خیرمقدم، به بیان اهداف نشست روسا و معاونین غذا و دارو کلان منطقه 6 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را با حضور دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در دومین نشست معاونین غذا و دارو کلان منطقه 6 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای سیاست‌های کلی تمرکززدائی در حوزه غذا و دارو پرداخت.

گفتنی است، درپایان نشست تفاهم‌نامه کارگروه‌های تخصصی معاونین غذا و دارو به شرح ذیل ارائه شد.

لازم به ذکر است، در تفاهم نامه دانشگاه‌های کلان منطقه 6 کشوری در حوزه‌های عملکردی معاونت غذا و دارو آمده است:

نظر به اهداف و سیاست‌های کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو در جهت تمرکز‌زدائی و استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای و تقویت دانشگاه‌ها در خصوص سیاست‌گذاری‌های نظام سلامت کشور به‌منظور هم‌افزایی توانمندی‌ها و بکارگیری پتانسیل‌های دانشگاه منطقه 6 کشور، در دومین همایش معاونت‌های غذا و دارو کلان منطقه 6 کشوری در سال 95، با حضور معاون وزیر و ریاست محترم سازمان غذا و دارو و رؤسای محترم دانشگاه‌ها، تفاهم‌نامه همکاری در موارد زیر در حیطه عملکرد معاونت‌های غذا و دارو منعقد می‌گردد:

- تدوین دستورالعمل یا شیوه‌نامه اجرایی جهت تفکیک واقعی درآمدهای دارویی و ایجاد مدیریت متمرکز خرید، دپو و هزینه زیر نظر معاونت غذا و دارو دانشگاه‌ها توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک و البرز.

- تهیه شیوه‌نامه مدیریت ارائه خدمات داروئی در بحران و ملزومات پزشکی توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان.

- ارتقاء بهره‌وری داروسازان بیمارستانی و نیز موکول‌کردن تعیین میزان و پرداخت کارانه آنها به تأیید معاون غذا و دارو به عنوان ابزار انگیزشی.

- تنظیم شیوه‌نامه نظارت و مقابله با فعالیت غیرمجاز مراکز غیر داروخانه‌ای نظیر عطاری‌ها در زمینه عرضه دارو.

ارسال نظرات