گزارشی از جلسه غیرعلنی امروز مجلس

ابهامات قراردادهای جدید نفتی باقی ماند/یک جلسه بی‌نتیجه!

نکته‌ای که امروز بارز بود دست پر مخالفان قراردادهای جدید نفتی بود اما جلسه امروز را باید یک جلسه بی‌نتیجه و بی‌خاصیت بدانیم چون هیچ تصمیم‌گیری در مورد قراردادهای نفتی صورت نگرفت تا زنگنه بیش از پیش خوشحال باشد!
کد خبر: ۸۷۳۰۶۲۶
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج امروز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی قراردادهای جدید نفتی برگزار شد و مخالفان و موافقان این قراردادها نظر خود را بیان کردند. نکته‌ای که در جلسه امروز بارز بود دست پر مخالفان قراردادهای جدید نفتی بود اما جلسه امروز را باید یک جلسه بی‌نتیجه بدانیم چون هیچ تصمیم‌گیری در مورد قراردادهای نفتی صورت نگرفت تا زنگنه بیش از پیش خوشحال باشد!

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: مخالفان قراردادهای جدید نفتی در جلسه غیرعلنی مجلس عنوان کردند که تنها ۴ صفحه از ۱۳۱ صفحه قراردادهای جدید نفتی به هیأت تطبیق مصوبات با قوانین ارسال شده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مچلس درمورد بررسی قراردادهای جدید نفتی گفت: نمایندگان مخالف صحبت‌های وزیر نفت و قراردادهای جدید نفتی عنوان می‌کردند که ما تا سال 88 تا 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز تولید می‌کردیم و از سوی دیگر می‌گفتند چرا بعد از 37 سال و این همه نیروی متخصصی که در اختیار داریم، باید به شرکت‌های شل و توتال و دیگر شرکت‌های خارجی متوسل شویم.

وی افزود: نمایندگان مخالف الگوی جدید قراردادهای نفتی می‌گفتند که با توجه به اینکه متن انگلیسی قراردادهای جدید نفتی 131 صفحه است، اما فقط 4 صفحه از آن به هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارسال شده است و از سوی دیگر هیأت مدیره شرکت ملی نفت نیز حاضر نشدند الگوی جدید قراردادهای نفتی را بپذیرند و مدیران این شرکت روز گذشته اطلاعیه‌هایی را در این باره صادر کردند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مخالفان قراردادهای جدید نفتی عنوان کردند با این قراردادها تکنولوژی‌های جدید به کشور وارد نمی‌شود و از سوی دیگر شرکت‌های طرف این قراردادها به سراغ میادینی می‌روند که به نفع آنها باشد و نه میادینی که مدنظر ماست و از سوی دیگر با این رویه خام‌فروشی توسعه پیدا می‌کند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: مخالفان قراردادهای نفتی گفتند شرکت توتال در یکی از کشورهای همسایه ما چاه‌های گازی را حفر کرده تا گاز این کشور  در میدان مشترک به طرف ما نیاید و با این کار 3 هزار میلیارد مترمکعب گاز ما را از بین برده است.

وی افزود: نمایندگان موافق قراردادهای جدید نفتی و وزیر نفت عنوان کردند که تکنولوژی ما در حوزه نفت پایین است و از سوی دیگر ما از نظر نیروی انسانی متخصص، نیروی کافی در اختیار نداریم و دیگر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور امنیت کشور را بالا می‌برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت:‌ این گروه از نمایندگان می‌گفتند دید کشورهای اروپایی منفعت‌طلبانه است، پس بنابراین واگذاری حوزه‌های نفتی به آنها باعث می‌شود تا این کشورها در تأمین امنیت ما کمک کرده و شرکت داشته باشند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین این نمایندگان عنوان می‌کردند که ما نباید شعارهای فضیلت‌گرایی بدهیم و نیز می‌گفتند منافع ما را کشورهای منطقه که با ما دارای میادین مشترک هستند، می‌برند و ما باید به دنبال برداشت از این میادین باشیم.

وی افزود: پس از انتقادات نمایندگان به صحبت‌های وزیر نفت در جلسه غیرعلنی مجلس، وزیر در پاسخ به این انتقادات عنوان کرد که افزایش تولید نفت ما، مابقی دیوار تحریم را فرو خواهد ریخت.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زنگنه عنوان کرد که هم اکنون عراق و عربستان بیش‌تر از ما نفت تولید می‌کنند و ما در جریان امضای این قراردادها به دنبال واردات تکنولوژی به کشور هستیم.

حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: در پایان جلسه غیرعلنی امروز رأی‌گیری در خصوص قانع شدن یا قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر نفت انجام نشد، اما عمده ابهامات در خصوص الگوی جدید قراردادهای نفتی باقی ماند و برطرف نشد.
نمایندگان به زنگنه گفتند اگر قراردادها اصلاح‌ نشود با آن مخالفت می‌کنیم

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نمایندگان در جلسه غیرعلنی به وزیر نفت گفتند که در صورت عدم اصلاح الگوی جدید قراردادهای نفتی با این قراردادها مخالفت می‌شود.

یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره نشست غیر علنی امروز نمایندگان با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره قراردادهای جدید نفتی، گفت: در این جلسه نمایندگان مجلس انتقادات خود را نسبت به الگوی جدید قراردادهای نفتی اعلام کردند.

وی افزود: وزیر نفت نیز در این جلسه نسبت به انتقادات جدی نمایندگان پاسخهایی را مطرح کرد.

نماینده مردم جیرفت در مجلس تاکید: نمایندگان در جلسه به این جمع‌بندی رسیدند که در صورتی که منویات و نظرات رهبر معظم انقلاب درباره ایرادات الگوی شیوه‌نامه قراردادهای جدید نفتی -که پیش از این به مجلس ارائه شده بود-، رعایت نشود، با این قراردادها موافقت نمی‌کنیم.

کمالی‌پور در خاتمه تاکید کرد که اگر این موارد اصلاح نشود،  قطعاً مجلس با قراردادهای جدید نفتی موافقت نمی‌کند.

ارسال نظرات