گرانی و کمبود مواد، تنها دستاورد خروج پتروشیمی ها از بورس کالا

فعال بخش پتروشیمی گفت: گرانی و کمبود مواد، تنها دستاورد خروج پتروشیمی ها از بورس کالا هستند.
کد خبر: ۸۷۳۱۳۷۰
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، رسول پناهی فعال بخش پتروشیمی گفت: در حال حاضر بازهم تلاش هایی از سوی عده قلیلی برای اختیاری شدن با همان خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در جریان است که تجربه سال های قبل معاملات پتروشیمی ها در بازار آزاد نشان می دهد که تنها پیامد این اقدام بدون منطق و دلیل ، آشفتگی بازار پتروشیمی، گرانی و کمبود مواد در بازار است.

 
این فعال بخش پتروشیمی با بیان این مطلب افزود: اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، به برخی از پتروشیمی قدرت مانور و بازی در بازار را می دهد به طوریکه با نوسان حجم عرضه در زمان رکود و رونق بازار، کالاهایشان را با بیشترین قیمت در بورس و بازار به فروش برسانند.  
 
وی با تاکید براینکه امکان فروش محصولات پتروشیمی در بازار بدون نظارت و تاثیر مستقیم قیمت این کالاها بر زندگی مردم، آشفتگی در بازار و قیمت ها را به همراه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر معاملات چندین سال است که در بورس کالا و با روندی شفاف پیگیری می شود و اگر آن عده قلیل مشکلی با روند معاملات دارند، سعی کنند تا مشکلات اصلاح شود نه آنکه زمینه را برای افزایش دلالی و رانت در صنعت استراتژیک پتروشیمی کشور مهیا کنند.  
 
وی افزود : اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پای دلالان را بازار پتروشیمی بیش از هر زمان دیگری باز می کند و صاحبان سرمایه با جمع آوری برخی محصولات، عامل اصلی کمبود و گرانی در بازار خواهند شد. در آن زمان است که واحدهای تولیدی مجبور به خرید از دلالان با قیمت های بالا می شوند.  
 
پناهی با تاکید براینکه امکان عرضه خارج از بورس مواد پتروشیمی، انحصار در بازار را توسعه می دهد ، گفت: فضای شفاف و قابل نظارت بورس کالای ایران بهترین مکان برای عرضه و معاملات محصولات پتروشیمی محسوب می شود و از این رو اکثر مصرف کنندگان و حتی تولیدکنندگان با معاملات پتروشیمی ها در بورس کالای ایران موافق هستند.
ارسال نظرات