واکاوی علت اصلی خشک شدن قنات ها و چشمه های شهر گیوی:

از بده بستان غیرقانونی در حفر چاهها تا آبیاری سنتی کشاوزان

چشمه ها و قنات های بسیاری هستند که در زیر پوست شهر گیوی در جریان اند ولی بیش از 60 درصد این آب ها بر اثر آبیاری غیر اصولی و حفاری های عمیق و نیمه عمیق چاهها و استفاده بی رویه از بین رفته است.
کد خبر: ۸۷۳۲۲۹۸
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، شهرستان کوثر با مرکزیت شهر گیوی در جنوب استان اردبیل با دارا بودن نزدیک به۱۲۴۵ کیلومتر مربع، شغل بیش از 85 درصد مردمانش کشاورزی است که کشاورزی این شهرستان در گذشته از رودخانه گیوی چایی، آب همیشه جوشان "هوندول"، چشمه سرمستان و بیش از 300 دهنه قنات سیراب می شده اند.

شهرستان کوثر از حیث تعداد قنات بیش از 20 درصد استان اردبیل را شامل می شود که قدمت برخی از این قنات ها به بیش از 1000 سال نیز می رسد که نشان از نگاهی مهندسی در بهره برداری از منابع آبی در این شهرستان دارد.

اما اخیراَ به سبب کم شدن بارش های سالیانه (به غیر از سال 95) و حفر چاه های کشاورزی و صنعتی مجاز و غیر مجاز در این شهرستان سبب از آب افتادگی بیش از 70 درصد قنوات شده که برخی نیز کاملا خشک شده است؛ آبیاری سنتی کشاورزان، عدم توجه مسئولین امر در بازسازی و یا نگاه داری چشمه ها، تخریب قنات ها و بی توجهی خود مردم، مصداق کم شدن آب در سطح شهرستان کوثر است.

چشمه یا قنات (هوندول) واقع در گیوی طی سالیان دراز از شمال تا جنوب به میزان 100 هکتار از اراضی و باغات این شهر را سیراب می کرده که در این راستا ده ها نفر از این آب بهره برداری می کردند، اما در حال حاضر خشک شده است.

چشمه ها و قنات های بسیاری هستند که در زیر پوست شهر گیوی در جریان اند ولی بیش از 60 درصد این آب ها بر اثر آبیاری غیر اصولی و حفاری های عمیق و نیمه عمیق چاهها و استفاده بی رویه از بین رفته است.

کشاورزان منطقه عدم وجود سرمایه اولیه برای مدرنیته کردن صنعت کشاورزی و همچنین حفر چاه های مجاز در بالا دست قنات ها و چشمه ها در سالهای قبل را یکی از عوامل مهم خشک شدن آب های زیر زمینی عنوان می کنند.

شنیده شده است که حتی در سالهای دور برای صدور مجوز چاه های نیمه عمیق بده بستانهایی هم صورت می گرفته است و اگر این شنیده ها رنگ واقعیت به خود گرفته باشد عامل بیش از 80 درصد خشک شدن آب قنات ها و چشمه ها به این ناکارآمدی برخی ها بر می گردد؛ چرا که اگر تنها 5 الی 10 نفر مجوز حفاری چاه عمیق یا نیمه عمیق را به این شکل اخذ کنند اکثر آبهای زیر زمینی را جذب کرده و مابقی را خشک می کند.

به هر حال با توجه به سه چهارم جمعیت کشاورز شهرستان کوثر می بایست چاره ای در خصوص کم آبی کشاورزان منطقه اندیشید که آبیاری قطره ای در مزارع و باغات یکی از مهمترین و بهترین راهکارهای استفاده بهینه از آبهای سطحی و زیر زمینی است و مسئولین امر امور آب شهرستان و استان با همکاری جهاد کشاورزی و دیگر مسئولین امر می توانند آب مورد نیاز کشاورزان منطقه را با مساعدت های شایسته و بایسته خود تامین کنند.

ارسال نظرات