گفتگویی صمیمی با خیّر مدرسه ساز نمینی:

خیّری که با فروش خانه‌اش، در نمین مدرسه ساخت

حبیب اله امامی نمین که متولد تهران بوده و سال های طولانی نمین را ندیده و تنها از این شهر فرهنگی یک پسوند به ارث برده است، اما به عشق زادگاه پدری خود و با فروش منزل مسکونی خدمتی ماندگار به این شهرستان کرد که هیچ یک از مدعیان خدمتگزاری به این خطه آنگونه عمل نکرده اند.
کد خبر: ۸۷۳۲۳۱۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

امروز پای صحبت های صمیمانه خیّر مدرسه سازی نشسته ایم که پس از سال ها به خواسته خود جامعه عمل پوشانده است. فردی که بیش از 590 کیلومتر مسافت را طی کرده تا خواسته قلبی و آرزوی خدمتگزاری را که از دوران نوجوانی حسرت آن را می خورد، با فروش منزل مسکونی خود محقق سازد.

حبیب الله امامی نمین متولد 1330 هجری شمسی در تهران است و عشق به اصالت و وطن وی را به زادگاه جد پدری خود کشانده است. با آنکه نه میلیونر و نه میلیادر است، اما چنین جرات دارد که تنها با داشتن حقوق کارمندی، منزل مسکونی خود را بفروشد تا سرپناهی برای دانش آموزان نمینی درست کند.

«امامی نمین» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از نمین از تصمیم خود برای این امر خیر پرده بر می دارد و می گوید: از سال ها پیش میخواستم چنین کاری را انجام بدهم، حتی وقتی نوجوان بودم از فکر و خیال خود این خواسته را می گذراندم و همیشه حسرت این را می خوردم که چکار می توانم بکنم و با خود می گفتم کاش پول داشتم تا مدرسه و یا درمانگاهی احداث میکردم، تا اینکه به این سن و سال رسیدم.

بنده مال و ثروتی ندارم و فقط با حقوق کارمندی امرار معاش می کنم و با خود گفتم که اگر قرار است خدمتی کرده باشم بهتر است در شهر خود نمین انجام دهم.

بنده برای انجام کار خیّر چندین مورد پیگیری کردم، حتی در یکی از موارد تا محضر و ثبت اسناد رسمی پیش رفتیم، البته آنها در ابتدا گفته بودند که هر وقت پشیمان شدید و نخواستید می توانیم بهم بزنیم.

بنده با پرس‌و‌جو و تحقیق ها متوجه شدم که در سطح کشور با کمبود مدرسه مواجه هستیم. با آنکه بنده مدت‌های طولانی است که از اردبیل بی خبرم اما دوستان و آشنای زیادی درآنجا دارم و از قبل با یکی از بازاریان قدیم نمین نیز ارتباط داشتم. بنده از وی خواستم تا شماره تماس مدیر آموزش و پرورش شهرستان نمین را برایم پیدا کند.

بعد از چندین بار تماس با آقای «محرم یوسفی» مدیر آموزش و پرورش نمین ارتباطمان پر رنگ تر شد. بنده به ایشان گفتم چنین نیتی دارم و فلان مبلغ نیز پول دارم، اصلاً آیا می توان با این مقدار پول مدرسه ساخت یا نه ؟!

در ابتدا فکر نمی کردم با پول موجود بتوان چنین مدرسه ای را ساخت که بعدها آقای یوسفی گفتند که زمین مورد نظر برای ساخت و احداث مدرسه موجود بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

بعد از آن بلافاصله از تهران به نمین آمدم تا اقدامات لازم انجام شده و عملیات اجرایی احداث شروع شود.

به نظر بنده بعد از اتمام پیگیری ها و افتتاح مدرسه، دیگر در شهرستان نمین کاری نداشته باشم و به کسی زحمتی نخواهم داد.

*ساخت مدرسه با زیربنای 750 مترمربع و با نام امام علی (ع)

مدرسه مورد نظر با زیر بنای 750 مترمربع و در دو طبقه با شش کلاس درس و با اعتبار شش میلیارد و 500 میلیون ریال با نام حضرت امام علی (ع) در فروردین ماه امسال کلنگ زنی شد.

این پروژه با بخش خصوصی عقد قرارداد شده و قرار بر این شده که تا مهرماه امسال به بهره برداری برسد.

مبلغ مورد نیاز پروژه نیز از طریق آقای قرآن نویس رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اردبیل در اختیار پیمانکاران قرار داده می شود.

*چرایی واگذاری پروژه به بخش خصوصی

به ما پیشنهاد شد که احداث مدرسه به اداره کل نوسازی مدارس استان اردبیل سپرده نشود. چرا که از قرار معلوم در پروژه‌ها دلسوزی به خرج نمی دهند و عملیات اجرایی پروژه با تأخیر مواجه می شد.

اگر پروژه مورد نظر به اداره کل نوسازی محول می شد، قطعاً تا 13 میلیارد ریال اعتبار برای احداث مدرسه مورد نیاز بود.

یکی دیگر از مزیت‌های واگذاری پروژه به بخش خصوصی این است که مجمع خیرین مدرسه ساز و اداره کل نوسازی مدارس استان اردبیل هر دو بر روند اجرایی احداث پروژه نظارت دارند.

*فروش منزل مسکونی برای ساخت مدرسه

بنده کارمند بازنشسته هستم که دو طبقه واحد مسکونی داشتم، در یکی از آنها خودم و خانواده ام زندگی می‌کنند و دیگری را فروختم و پول آن را در ساخت مدرسه هزینه کردم.

پول زیادی ندارم، اما قطعاً اگر داشتم باز هم در این راه هزینه می کردم و از این کار خود خرسند بوده و حتی دیگران را نیز به اینگونه امور تشویق می کنم.

در مراسم کلنگ زنی مدرسه انتظار داشتم که تعدادی از بازاریان و افراد دارای توان مالی را دعوت بکنند تا با مشاهده اینکه وقتی یک کارمند نسبت به ساخت مدرسه اقدام می کند، آنها نیز تشویق شده و چنین کارهایی انجام دهند.

کشور گریبانگیر مشکلات زیادی بوده و کسانی که دارای بضاعت مالی هستند می توانند دست در دست هم دهند تا بخشی از مشکلات موجود را مرتفع کنند.

*روند عملیات اجرایی پروژه با کندی پیش میرود

طبق قرارداد باید این مدرسه در مهرماه امسال به بهره برداری برسد و پیش از آن نیز اقدام به ثبت نام دانش آموزان برای تحصیل در این مدرسه اقدام کنند تا دیگر شاهد آن نباشیم که مثل قبل دانش آموزان به صورت دو شیفته درس بخوانند.

اما آنگونه که متوجه شدم عملیات اجرایی پروژه با کندی و تاخیر پیش می رود.

* ساخت مدرسه خیری در پیچ‌و‌خم بروکراسی اداری

طبق گفته پیمانکاران پروژه کارمندان و پرسنل اداره کل نوسازی مدارس استان اردبیل، آنها را در روند اداری اذیت می کنند، امضایی که چند نفر در عرض یک ساعت می توانند بزنند، یک الی دو هفته طول می کشد و پیمانکاران را هی به اداره کل می آورند و میبرند و آنها را به شدت درگیر بروکراسی اداری کرده اند.

متاسفانه وضعیت ادارات خوب نبوده و کارمندان به خوبی به امورات محوله و نیازهای ارباب رجوع پاسخگو نیستند و این بروکراسی اداری به معظلی در جامعه تبدیل شده است.

هر چند که آقای لطفی مدیرکل اداره نوسازی گفته اند که پیمانکاران شخصاً نزد بنده بیایند تا امورات مربوطه را پیگیری کنم، اما وضعیت در سطح پایین کارمندان بگونه‌ای است که پیمانکاران می‌گویند اگر کارمندان بدانند به مدیرکل مراجعه شده در ادامه روند اداری مطمئناً با مشکلات و سنگ اندازی‌هایی مواجه خواهند شد.

*تا زنده هستیم برای آخرت سرمایه‌گذاری کنیم

کسانی که پول دارند، آنها را نگه ندارند که دیگران بعد از فوت برایشان خرج کند، فرزندان هر چقدر خوب و خلف باشند باز نمی توانند همچون خودشان برای آخرت سرمایه‌گذاری کنند. اگر امروز خودمان در قید حیات می توانیم مبلغی را به ایتام، مدرسه، درمانگاه و مساجد بدهیم، باید خودمان اقدام کنیم و در انتظار این نباشیم که بعد از خودمان فرزندانمان این کار را بکنند.

مصاحبه و گفتگو از جعفر عزیزی اورنج

ارسال نظرات