ماراتن سفیدبالکان با مشام و دهان تهرانی‌ها

کفشدوزک ها به کمک پایتخت می‌آیند!

بررسی ها نشان داد مگس‌های سفید دشمنانی از زنبورهای پارازیتوئید دارند که محل زندگی آنها اطراف شیراز و کازرون است، با این وجود استفاده از کفشدوزک نیز به‌عنوان یک مکانیزم بیولوژیکی در دستور کار است.
کد خبر: ۸۷۳۲۷۸۵
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
  این روزها تهرانی‌ها میزبان مگس‌های سفیدی هستند که ناخوانده وارد مشام و دهانشان می‌شود؛ میهانانی که معلوم نیست چرا این چند سال اخیر سروکله‌شان در پایتخت پیدا شده، آن هم با این حجم دود و ماشین!
مگس‌های سفیدی که همه جا هستند بیشتر ازدحامشان اطراف درختان و جوی‌های کنار خیابان است، هرچند تله‌های زردرنگی از ابتدای اردیبهشت‌ماه روی درختان نصب شد، اما واقعیت آن است که حجم سفیدبالکان این روزها به قدری زیاد است که باعث نگرانی شهروندان تهرانی شده است.
طغیان مگس سفید به اعتقاد محققان دانشگاهی با محلول‌پاشی و شست‌وشو در زمان شفیرگی تا حدود زیادی حل خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد فرافکنی بین دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان حفظ نباتات شهرداری تهران و سازمان محیط زیست باعث شده برای مبارزه با این آفت شهری راه‌حل همه‌جانبه‌ای برای مهار آن اتخاذ نشود.

برداشت زودهنگام محصولات جالیزی سفیدبالکان را به تهران کشاند

به اعتقاد کارشناسان سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی، مهم‌ترین علت حضور سفیدبالکان تغییرات آب و هوایی است، افزایش دمای بی‌سابقه باعث برداشت پیش از موعد گیاهان جالیزی چون هندوانه، بادمجان که میزبان این آفت‌ها هستند، شده و باد و سایر عوامل باعث شده این جاندران کوچک وارد فضای شهری شوند.
معاون کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌های سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است: سفیدبالکان شهر تهران با برودت دما از بین می‌روند، اما پس از پایدار شدن خشکی هوا و افزایش دما در اواسط مرداد تا شهریورماه طغیان می‌کنند.

کاشت توت و زیتون در تهران ممنوع!/کفشدوزک ها به کمک پایتخت نشین ها می‌آیند
یحیی ابطالی می‌گوید: این آفات خسارت زیادی وارد نمی‌کنند و تنها با خوردن شیره گیاهی ممکن است باعث ضعیف شدن گیاه شده و در صورت بیمار بودن گیاهان، باعث انتقال بیماری‌های ویروسی خواهد شد، اما برای انسان تنها مزاحمت ایجاد می‌کند و هیچ مشکل دیگری را به‌وجود نخواهد آورد.
وی می‌افزاید: پس از مشخص شدن منشاء این آفات، برای مقابله با آنها تصمیم‌گیری می‌شود، اما تنها توصیه آن است که با موادی چون آب و صابون می‌توان بخشی از آنها را کنترل کرد.

کاشت درخت توت و زیتون در تهران ممنوع

هرچند کارشناسان به اجماع رسیده‌اند که این پروانه‌های کوچک هیچ آسیبی برای انسان ندارند، اما به لحاظ روانی شهروندان تهرانی را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند؛ لذا کارگروهی متشکل از سازمان حفظ نباتات، شهرداری تهران و مؤسسه گیاه‌پزشکی برای کنترل این آفت شروع به کار کرده‌اند.
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا، گفت: پروژه تحقیاتی برای شناسایی و مبارزه با سفیدبالکان از دو سال گذشته در این مؤسسه آغاز شد که در فاز نخست پروژه روی شناسایی، بیولوژی و دشمنان طبیعی این سفیدبالک (Aleuroclava sp.) تحقیقات صورت گرفت و فاز دوم آن از ز زمستان سال گذشته با تشکیل کارگروه سفیدبالک توت شکل اجرایی به خود گرفت.

کاشت توت و زیتون در تهران ممنوع!/کفشدوزک ها به کمک پایتخت نشین ها می‌آیند

شهاب منظری افزود: از آنجا که تمام مراحل زندگی این حشره روی برگ درخت توت طی می‌شود، عمدتاً بر جمع‌آوری و انهدام برگ‌های توت در زمستان متمرکز شدیم که در نتیجه آن، جمعیت نسل نخست سفیدبالک‌ها تا حدود زیادی کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: تمام ارگان‌های اجرای مرتبط با موضوع اعم از بخش حفظ نباتات شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران کارهای کنترلی که شامل استفاده از کارت زرد، آبشویی با محلول صابون پالیزین است را انجام می‌دهند.

زنبور و کفشدوزک به کمک مبارزه با سفیدبالکان می‌آیند

این پژوهشگر ادامه داد: با توجه به حضور آفت در فضای شهری نمی‌توان از سلاح آفت‌کش‌ها استفاده کرد و اذهان عمومی با این واقعیت روبه‌رو شوند که مبارزه با این آفت زمان‌بر است و هدف اصلی این مؤسسه استفاده از آفت‌کش‌های بیولوژیک به جای آفت‌کش‌های شیمیای است.
منظری با اشاره به چگونگی مبارزه بیولوژیکی با این میهمان ناخوانده تصریح کرد: هرچند بررسی نشان داد این مگس‌ها دشمنانی از زنبورهای پارازیتوئید دارند که محل زندگی آنها اطراف شیراز و کازرون است، اما انتقال آنها میسر نشد؛ با این وجود استفاده از کفشدوزک نیز به‌عنوان یک مکانیزم بیولوژیکی در دستور کار است که با رها کردن این جاندران اجرایی شده است.
وی یادآور شد: روی عوامل مختلف کنترل بیولوژیک کار می‌کنیم که یکی از آنها زنبور پارازیتوئید است، همچنین روی یک گونه کفشدوزک نیز به‌عنوان دشمن طبیعی سفیدبالک‌ها کار می‌کنیم، زیرا تمام تلاش و تمرکزمان روی راه‌های مقابله بیولوژیک است.

کاشت توت و زیتون در تهران ممنوع!/کفشدوزک ها به کمک پایتخت نشین ها می‌آیند
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تأکید کرد: زمان طلای مبارزه با این آفت را باید در زمستان که در مرحله شفیرگی هستند عنوان کرد، لذا کارگروه با انجام فعالیت‌هایی حذف پاجوش‌ها و تنه‌جوش‌ها و آب‌شویی درختان توت تلاش کرد تراکم آنها را به حداقل برساند و بررسی‌ها نشان می‌دهد طغیان این آفت نیز به نسبت سال گذشته با گپ زمانی همراه شد.
منظری اظهار داشت: از مهم‌ترین اقدامات مبارزه با این آفت، آب‌شویی درختان بوده است که برای این کار استفاده از ناوگان آب‌شویی در دستور کار قرار گرفت و در کنار آن استفاده از تله‌های فرمونی زردرنگ و استفاده از ترکیب عصاره‌های گیاهی در حال اجرا است.
وی معتقد است: ایستگاه‌هایی مستقر در سراسر مناطق 22 گانه شهرداری تهران در حال پایش تراکم این حشره هستند. مطالعات نشان می‌دهد پراکنش درخت توت در سراسر تهران و همچنین افزایش دما و نداشتن دشمنان طبیعی نظیر زنبور و کفشدوزک باعث طغیان آنها می‌شوند؛ هرچند درختان زیتون نیز به‌عنوان دومین پایشگاه این حشره شناسایی شده‌اند.
منبع: شهر فردا 

ارسال نظرات