با حضور طلاب برگزار شد؛

کارگاه آموزشی سیر مطالعاتی و روش های آن در میبد برگزار شد

کارگاه آموزشی سیر مطالعاتی و روش های آن در موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد با حضور طلاب برگزار گردید.
کد خبر: ۸۷۳۲۸۱۸
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد،کارگاه آموزشی "سیر مطالعاتی و روش های آن" با شرکت اعضای کانون پژوهشی(سطح2)و انجمن علمی (سطح3) از میبد، احمدآباد و اردکان در مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد برگزار شد.

این کارگاه که با حضورحجت الاسلام محمد علی مبینی دکترای کلام واستادیار دانشگاه برگزار شد،وی پیرامون اهمیت مطالعه وپژوهش در زندگی طلاب مطالبی را یاد آور شد.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه برای طلاب گفت:«کار مطالعاتی باید علمی باشد»وی با تشویق طلاب به مطالعه ، خاطر نشان کرد:« برای داشتن یک مطالعه مفید و موثر در ابتدا باید مطالعه اجمالی آن کتاب یا مقاله صورت بگیرد و در مرحله بعد به مطالعه پژوهشی پرداخته شود.»

حجت الاسلام مبینی، تاکید کرد ما نیاز به مطالعه پژوهشی داریم و در توضیح این روش مطالعه افزود:« در مطالعه پژوهشی فرد در مورد یک موضوع خاص پژوهش می کند. مطالعه پژوهشی انواع گوناگونی دارد از جمله مکتب محور، که فرد مسئله ای را در مکتب خاصی بررسی می کند و یا دیدگاه های مکاتب مختلف را در آن زمینه با یکدیگر مقایسه می کند ، همچنین روش دیگری تحت عنوان مسئله محور نیز وجود دارد که در این روش سوالاتی مطرح می شود و فرد در مطالعه خود به دنبال دست یابی به پاسخ آن سوالات است روش های دیگری چون شخص محور که مبتنی بر مطاله آثار یک نفر است و روش موضوع محور نیز وجود دارد که هر فردی با توجه به امکانات خود می تواند از یکی از این محورها استفاده کند.

وی در ادامه افزود: در کنار سیر مطالعاتی هر فردی باید با روش های خلاصه نویسی نیزآشنا شود تا بتواند از مطالبی که در سیر مطالعاتی خود به دست آورده در زمان خود استفاده کند.

در پایان مبینی با ارائه مقاله ای از طلاب خواست به خلاصه کردن آن مقاله بپردازند. 

وی با بررسی خلاصه های ارائه شده تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در این خلاصه ها دیده می شود و در مراحل پایان نامه نویسی می تواند ایجاد مشکل کند این است که افراد به جای خلاصه کردن مطلب اصلی به نقل قول پرداخته اند.

مبینی مهمترین راه برای به دست آورددن مهارت در این امور  را تمرین دانست.

ارسال نظرات