مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

تولید 238 تن ماهی قزل آلا در هر هکتار از مزارع آبزی پروری زنجان

در حال حاضر به ازای هر هکتار 238 تن محصول آبزی در مزارع استان زنجان تولید می شود به طوری که این میزان چندین برابر عملکرد بسیاری از محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۸۷۳۳۶۵۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: به منظور افزایش میزان تولید ماهیان سردآبی در بیشتر مزارع پرورش ماهی استان علاوه بر استفاده از ماهیان اصلاح نژاد شده از نظر ژنتیکی و سریع الرشد و رهاسازی و برداشت مرحله ای ماهیان، از انواع تجهیزات آبزی پروری از قبیل پمپ های هواده و برگشت آب، دستگاه نظافت کننده استخرها و فیلتر مکانیکی نیز در واحدهای آبزی پروری استان بهره گرفته شده است.

محمود صیاد بورانی افزود: برداشت مرحله ای ماهیان بازاری، آموزش چهره به چهره به متقاضیان آبزی پروری در زمینه استفاده از فناوری های نوین و طراحی استخرهای متنوع برای این صنعت موجب شده تا میزان تولید ماهیان سردآبی گونه قزل آلا در واحد سطح در استان زنجان افزایش یابد.

وی از فعالیت 514 مزرعه آبزی پروری تولید کننده ماهیان قزل آلا در سطح استان زنجان خبر داد و تصریح کرد: این مزارع با 422 هزار و 842 مترمربع مساحت، سال گذشته موفق به تولید 10 هزار و 30 تن ماهی قزل آلا در استان شدند.

بورانی محصولات آبزی را از جمله تولیدات ارزشمند کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ازای هر هکتار 238 تن محصول آبزی در مزارع استان زنجان تولید می شود به طوری که این میزان چندین برابر عملکرد بسیاری از محصولات کشاورزی است.

این مسئول بیان داشت: به واسطه استفاده از تجهیزات و اقدامات انجام شده در خصوص تولید ماهیان سردآبی در استان زنجان استفاده از آب تازه ورودی نسبت به نرم جهانی کاهش 90 درصد داشته است.

وی متذکر شد: در دنیا به ازای یک تن تولید آبزیان سردآبی 10 لیتر در ثانیه و در استان زنجان به ازای یک تن تولید یک لیتر در ثانیه آب تازه ورودی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به افزایش بهره وری منابع آب و خاک در روند تولید آبزیان در این استان گفت: به واسطه ارتقای تجهیزات متنوع آبزی پروری و استفاده از دانش روز ریسک تولیدات آبزی پروری در استان کاهش و توجیه اقتصادی فعالیت افزایش پیدا کرده و نیز درصد بازماندگی به 93 درصد در سال گذشته رسیده است به طوری که متوسط بازماندگی در دنیا 90 درصد و در کشور حدود 80 درصد است.

بورانی آبزیان تولیدی استان زنجان را جزو محصولات پاک و سالم دانست و تصریح کرد: به کارگیری راهکارهای فوق قیمت تمام شده محصولات آبزی در این استان را کاهش داده و سود مناسبی را عاید آبزی پروران کرده و توجه بازار استان های همجوار را به خود جلب کرده است.

این مسئول اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده با هدف افزایش بهره وری از منابع آب و خاک اقدام به آبزی پروری در اراضی لم یزرع و دارای منابع آبی با شوری بالا در استان زنجان شده به طوری که این فعالیت ها بر اساس ضوابط، معیارها و استانداردهای زیست محیطی بوده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بیش از 2 هزار نفر به طور مستقیم در585 مزرعه فعال استان زنجان در صنعت آبزی پروری مشغول به کار هستند.

ارسال نظرات