بزرگراه قفقاز، شاهراه توسعه مغان

جاده ارتباطی مرکز استان اردبیل به شهرهای شمالی این استان که از گرمی مغان می گذرد به لحاظ کاهش مسافت و تسریع درارتباط شمال و مرکز استان و همچنین پیوند استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز در شمال ایران، به عنوان شاهرگ حیاتی توسعه استان اردبیل نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۳۳۷۱۰
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، جاده ارتباطی مرکز استان اردبیل به شهرهای شمالی این استان که از گرمی مغان می گذرد به لحاظ کاهش مسافت و تسریع درارتباط شمال و مرکز استان و همچنین پیوند استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز در شمال ایران، به عنوان شاهرگ حیاتی توسعه استان اردبیل نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
فاصله شهرستان بیله سوار مغان در شمالی ترین نقطه استان اردبیل تا مرکز این استان ۱۶۰ کیلومتر است و در سال ۹۲ حدود ۱۷ کیلومتراز جاده ارتباطی بیله سوار مغان به مرکز استان اردبیل موسوم به طرح بزرگراه قفقاز از سه راهی صحرا تا شهر رضی به بهره برداری رسید و از سال گذشته نیز مطالعات فنی و نقشه برداری این طرح بزرگ از شهرستان بیله سوار مغان آغاز شده است.
بیله سوار مغان با داشتن گمرک، بازارچه مرزی و تردد سالانه یک میلیون گردشگر خارجی ظرفیت قابل توجهی برای تجارت داخلی و خارجی دارد و برای دوبانده شدن بزرگراه قفقاز از مسیر این شهرستان ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود و با توجه به درحال اجرا بودن طرح های توسعه کشاورزی و گلخانه ای در پایاب سدخدافرین، بیله سوار در آینده اقتصادی استان تاثیر زیادی خواهد داشت.
پارس آباد مغان نیز با داشتن فرودگاه و شرکت های عظیم کشت، صنعت و دامپروری و بخش های وسیعی از طرح های درحال اجرای آب و خاک و توسعه کشاورزی در مسیر شاهراه قفقاز دارای اهمیت است و به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت بعد از اردبیل در توازن سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی استان نقش ایفا می کند.
گرمی مغان نیز از نظردارا بودن بیشترین مرز مشترک در استان با کشور همسایه، داشتن اراضی و منابع ملی قابل توجه و مهمترازهمه قرار گرفتن در حدفاصل شمال و مرکز استان در مسیر بزرگراه قفقاز، جایگاه ویژه ای دارد و ارتباط جاده ای امن و نزدیک مرکز و شمال استان را برای تکمیل زنجیره تجارت داخلی و خارجی استان تضمین می کند.
بدیهی است که با تحقق و راه اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی در دشت مغان نیز ظرفیت های قابل توجه شهرستان های یادشده بیش از پیش فعال و رونق و توسعه اقتصادی از شمال استان به مناطق دیگر آن سرازیر خواهد شد.
بنابراین تسریع اجرا و تکمیل بزرگراه حیاتی قفقاز در استان اردبیل ضرورت زیادی دارد و مسوولان و نمایندگان استان باید برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکنند و اجرای آن طرح را با اهمیتی در سطح منطقه آزاد مغان یا منطقه ویژه نمین پیگیری کنند.
اما مشکلی که احتمال دارد برای تحقق شاهراه قفقازمانع ایجاد کند ایده پردازی تعدادی افراد است که اعتقاد دارند بهتر است مسیر بزرگراه قفقاز از مرکز استان شروع و با گذر از مشکین شهر به بیله سوارمغان منتهی شود؛ اما افزایش فاصله مرکز با شمال استان، افزایش هزینه های اجرای بزرگراه و مخارج نگهداری های بعدی، دشواری دسترسی تجار آذربایجانی و خارجی به مرکز استان و حذف گرمی مغان از شاهراه قفقاز از معایب آن ایده است.
فراموش نکنیم که بزرگراه قفقاز با شروع از اردبیل و گذر از گرمی مغان و اتصال به شمال استان، بستر احداث راه آهن اردبیل به مغان را نیز فراهم خواهد کرد و در صورتیکه نزدیک ترین راه ارتباطی مرکز با شمال استان از گرمی مغان می گذرد هیچ عقل سلیمی بر اجرای بزرگراه قفقاز از مسیر دیگر صحه نخواهد گذاشت.

 عیسی پاشاپور

ارسال نظرات