سردار غلامي مطرح كرد:

ضايعات محصولات كشاورزي ايران سالانه ۵ ميليارد كيلوگرم است

رئيس سازمان بسيج سازندگي كشور گفت: ميزان ضايعات محصولات زراعي و باغي كشور پنج ميليون تن در سال برابر با پنج ميليارد كيلوگرم است.
کد خبر: ۸۷۳۶۱۲۹
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار نعمان غلامي در آيين رونمايي از اولين دستگاه خشك‌كن انجمادي در دانشگاه اراك گفت: در خوش بينانه‌ترين وضعيت، ميزان ضايعات محصولات زراعي و باغي كشور پنج ميليون تن در سال است.


وي با اشاره به اهميت و كاربرد دستگاه خشك‌كن انجمادي افزود: در استان خراسان به دليل نداشتن چنين دستگاهي سود توليد زعفران در واقع به جيب شركت اسپانيايي مي‌رود كه با داشتن اين دستگاه در خراسان جنوبي مشغول به فعاليت است.

غلامي گفت: ساخت اين دستگاه مصداق دستيابي به قله شاخص و رفيعي در حوزه تكنولوژي است و مي توان در راستاي عمل به اقتصاد مقاومتي بويژه در بخش صنايع تبديلي از آن بهره برده و در راستاي رونق اقتصادي مناطق روستايي و كشاورزي و اشتغال كشور گام برداريم.

وي تصريح كرد: در دنيا با علمي كردن كشاورزي و افزايش ميزان برداشت در واحد هكتار هم حجم توليد را بالا برده‌اند و هم هزينه توليد را كاهش داده‌اند كه اينگونه اقدامات رقابت را بالا برده است.

غلامي با بيان اينكه بدون تكنولوژي‌هاي مذكور نمي‌توانيم خودمان را به كشورهاي پيشرفته برسانيم، گفت: اين تحول يايجاد كننده افق روشني در توليد، صادرات، اشتغالزايي و اميد به تحقق منويات رهبري است. اين پيوند بين صنعت و دانشگاه كاري جهادي و انقلابي است و مصمم هستيم بتوانيم در توليد انبوه اين محصول كمك كننده باشيم.

بنا به این گزارش ، رئيس دانشگاه اراك نيز گفت: براي رسيدن به توسعه پايدار و استقلال نيازمند پيشروي همگام با دنيا با دو بال علم و دانش هستيم كه در اين راه تلاش مضاعف براي دستيابي به توسعه پايدار از اولويت‌هاي دانشگاه است.

دكتر سعيد حميدي افزود: در حال حاضر ايران رتبه اول در زمينه توليد علم و در زمينه رشد علمي رتبه دوم جهان را كسب كرده‌ است.

وي تصريح كرد: دو ساختمان اين دانشگاه اراك به مراكز رشد اختصاص يافته است كه در مجموع ۲۷ شركت دانش بنيان در آن ها مستقر شده و از اين رقم هشت شركت توانسته به ثبت دانش بنيان برسد.

بر اساس این گزارش، دكتر مجتبي ذوالفقاري مجري ساخت دستگاه مذكور نيز با بيان اينكه دستگاه مذكور كاملا بومي است، گفت: روند طراحي و ساخت دستگاه از اواخر سال ۱۳۹۳ آغاز شد يعني كار طراحي آن يكسال و ساخت آن يك سال و نيم به طول انجاميد.

وي افزود: در دنيا تنها پنج كشور به اين تكنولوژي دست يافته اند و ايران ششمين كشوري است كه به اين فناوري رسيده است.
 سازمان بسيج سازندگي ,
ارسال نظرات