همزمان با روز مبارزه با استعمار:

برگزاری مراسم یادبود شهید رئیسعلی دلواری در میبد

به مناسبت شهادت اولین شهید مبارزه با استعمار مجلس یادبودی در مسجد جامع قلعه فیروزآباد میبد برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۳۹۲۸۳
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، در این مجلس حجت الاسلام جلال زاده پیرامون نقش این شهید ومبارزه با استعمار مطالبی بیان نمود.

حجت الاسلام جلال زاده در ابتدا با اشاره به آیات 54 سوره مائده و29 سوره فتح به صفات بارز مومنان پرداخت و افزود:مؤمنان در میان خود با یگدیگر با مهربانی و عطوفت رفتارمی کنند و با دشمنان با قاطعیت، برخورد می نمایند و از جمله این مومنان شهید رئیسعلی دلواری می باشد که خیلی مظلوم واقع شده است و کمتر کسی از ایشان یاد می کند.

وی افزود: شهید دلواری مجاهدی بود که 7سال تنها در مقابل دشمنان خارجی ایستاد و وی مصداق آیه«لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم»می باشد که هیچ هراسی در مقابل دشمن ندارد.

جلال زاده در ادامه به تشریح فعالیتهای انگلیس در دنیا خصوصا ایران اسلامی پرداخت وگفت: ایجاد فرقه های وهابیت ؛بهائیت؛کودتای های 1299و28 مرداد 1332،حمایت از سلمان رشدی ملعون وحمایت از صدام در جنگ تحمیلی ؛فتنه سال 1388 ایران و حمله کردن به شهر کربلا در سال 1285 هجری شمسی ازجمله خبائث وجنایات دولت انگلستان بود که در حق مردم ومسلمانان انجام داد.

وی در پایان نسبت به خطر نفوذ دشمن در بین مسلمانان هشدار داد و تصریح کرد ما باید با زنده نگه داشتن یاد ونام شهداء مشت محکمی بر دهان استکبار بزنیم چرا که خواسته شهداء این بود که این انقلاب به دست نااهلان ونامردمان نیفتد.

گفتنی است رئیس علی فرزند رییس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت ، جوانی 24 ساله ، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا كم مانند و در حب وطن و توكل به خدا ، ضرب المثل بود. اگرچه سواد و معلومات كافی نداشت ، اما پاكی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود. رییسعلی بعد از این كه قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‏ ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد.


پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏كنند. محلی كه پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شكست را چشیده بودند. رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را كه قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‏ كند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال می‏ كردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سكونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن. با کودتای ضد انقلابی لیاخوف روسی علیه مشروطه‌خواهان در هزار و سیصدو بیست و شش هجری قمری و بمباران مجلس شورای ملی و استقرار دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار، رئیس علی به همراه سیدمرتضی علم‌الهدی اهرمی به مبارزه علیه استبداد صغیر پرداخت. در سال هزار وسیصد و بیست و هفت هجری قمری با کمک تفنگچی تنگستانی، بوشهر را از عناصر مستبد وابسته به دربار محمدعلی شاه پاک کرد و اداره گمرک و انتظامات و دیگر ادارات را تسخیر کرد. این کار دلیران تنگستان بر انگلیسیها که اداره گمرک را در اجاره داشتند گران آمد وآنان برای تضعیف مشروطه‌خواهان و استمرار سلطه بر حیات اقتصادی و سیاسی جنوب ایران به جنگ با دلیران تنگستانی پرداختند و در این راه از دیگر خوانین جنوب ایران یاری جستند. جنگ میان رئیس علی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسیها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شوال هزار و سیصد و سی و سه ه.ق ادامه یافت و انگلیسی ها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش تفوق یابند. تا این که در گیر و دار حمله انگلیسیها به بوشهر در شب بیست و سه شوال هزار و سیصد وسی‌وسه ه.ق (سوم سپتامبر هزار و نهصد و پانزده میلادی) هنگامی که رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» قصد شبیخون به قوای انگلیسیها را داشت، از پشت مورد هدف گلوله یکی از همراهان خائن قرار گرفت و در دم به شهادت رسید.

ارسال نظرات