به نام گیوی به کام دیگر استان ها:

خروج گران سنگ ترین تراورتن ها از دل گیوی بدون هیچ نفعی برای اهالی

با وجود اینکه شهر گیوی دارای معادن گران سنگ تراورتن، مس، روی و سرب است اما کوچکترین بهره برداری از این معادن توسط خود اهالی و مسئولین صورت نمی گیرد، این در حالی است که درجه یک ترین سنگ های قیمتی شهر گیوی به شهرهایی همچون اصفهان صادر می شود ولی گیوی از رده خارج ترین سرامیک ها بهره مند می شود.
کد خبر: ۸۷۳۹۶۴۸
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، گران سنگ های تراورتن، مس، روی و سرب که از دل شهر گیوی استخراج می شود به دیگر شهرها و استانها صادر شده، درحالی که کوچکترین بهره مندی از سوی اهالی و یا مسئولین شهرستانی از این گران سنگ ها صورت نمی گیرد.

اما این تنها مشکل شهر گیوی نیست، گران سنگ های تراورتن و ... این شهر به شهرها و استانهایی همچون اصفهان صادر می شود ولی در مقابل این گران سنگ ها کاشی و سرامیک اصفهانی رده خارج و یا درجه 5 عاید اهالی گیوی می شود تا گیوی با معادن سرشار از کم ارزش ترین وسایل ساختمانی بهره مند شود.

نکته قابل تامل این است که نه تنها اهالی شهر گیوی از این صنایع و معادن بی بهره اند بلکه اعتباراتی که برای بهبود وضعیت معیشتی مردم به شهرستان اختصاص داده می شود بخشی از آن برای بهبود، زیرسازی و آسفالت جاده های منتهی به این معادن اختصاص می یابد؛ جاده روستای نیلق که کارگاه پرلیت در آن مسیر فعال است مصداق این عمل مسئولین امر است.

با وجود داشتن آب، خاک، هوا، سنگ و ... مساعد و مناسب علیرغم تعطیلی شهرک های صنعتی و عدم بهره مندی از معادن منطقه؛ هنوز چرخ هیچ کارخانه ای در شهرستان کوثر نمی چرخد و این باعث شده است که شهرستان کوثر را شهرستان محرومین خطاب کنند و آنقدر این واژه برای همگان آشنا بوده و است که دیگر تبدیل به یک عادت روزانه برای همه عنوان می شود.

شهر گیوی با وجود غنای بسیار، فرآوری محصولات معدنی در سطح استان اردبیل با مشکلات بسیاری مواجه است و سالهاست که فرآوری معدنی که می تواند در تولید اشتغال، سرمایه گذاری و توسعه استانی بیشترین نقش را داشته باشد، مغفول مانده است؛ درحالیکه دیگران بهره مندی کافی و لازم را از این معادن می برند.

تنوع معادن سنگ های زینتی، برخورداری از معادن سنگ های گران قیمت و معادن شناسایی شده مس، روی و سرب، موید وضعیت بسیار مناسب و قابل توجه شهر گیوی در حوزه معدنی است.

رودخانه گیوی جایی به فاصله چند متری از مرکز شهر و یا رودخانه پرآب قزل اوزن از جمله مراکزی عنوان می شوند که می توان در کنار این ظرفیت ها صنایع و معادنی را تدارک دید که علیرغم ایجاد صنعت در سطح شهرستان مهاجرت و بیکاری را نیز ریشه کن کرد.

ارسال نظرات