مدیر انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان اردبیل:

تئاتراستان اردبیل درحال از رمق افتادن است

مدیر انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان اردبیل گفت : تئاتراستان اردبیل درحال از رمق افتادن است.
کد خبر: ۸۷۴۰۱۸۹
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیلٰ علی دانش مدیر انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان در ششمین جلسه انجمن تئاتر بسیج گفت: امسال سال برگزاری جشنواره تئاتر بسیج هست و همکاران و سروران من در کانون های اردبیل، پارس آباد و مشگین شهر برای آموزش هنرجویان جدید و آماده سازی دوستان هنرمند فعال جهت حضور جشنواره اقدام به برپایی دوره آموزشی بازیگری یک ماهه نموده اند که بنده وظیفه دارم از این بزرگواران تقدیر و تشکر نمایم.

دبیردوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج استان اردبیل در خصوص جشنواره تئاتر بسیج گفت : جشنواره امسال تئاتر بسیج به شکلی جدید و کاملا برنامه ریزی شده در درجه اول به منظور تشویق هنرمندان دست به قلم بسیجی و تولید متون جدید و بکر برگزار خواهد شد، طبق این برنامه ریزی حدود۲۰۰ طرح نمایشی از سراسر کشور توسط کارشناسان مرکز تایید شده و نویسندگان جهت نگارش نیز از مشاوره یک تیم کارشناسی خبره نمایشنامه نویسی بهره خواهند برد و در نهایت تا ۲۰ مهرماه ۲۰۰ متن نمایشی جدید تولید خواهد شد.

وی افزود: پس از تایید متون نگارش شده گروه های نمایشی تا آذرماه فرصت خواهند داشت تا نمایشنامه ها را کار و به مرحله اجرای استانی برسانند، که سهم استان اردبیل ۵ طرح صحنه ای و ۲ طرح خیابانی می باشد، طبق برنامه ریزی کارشناسان مرکز در این مرحله نیز به گروه های اجرای مشاوره خواهند داد و در نهایت جشنواره های استانی در بهمن ماه به مناسبت پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی منجر به برگزاری جشنواره سراسری با گروه های منتخب استانها خواهد شد، و متون نوشته شده نیز بطور جداگانه در مسابقه نمایشنامه نویسی شرکت داده خواهند شد.

علی دانش در بخش دیگری از صحبت هایش گفت : بد نیست گریزی هم به وضعیت کنونی تئاتر استان مان بزنیم هر چند ممکن است برخی دوستان در فضای خودشان شماتت کنند اما خدا می داند که همه اینها از سر دلسوزی است ولاغیر. به هر حال، هر فرازی را نشیبی است و هر پستی را بلندایی . بی تردید تئاتر ما هم از این قاعده مستثنا نیست و مانند هر پدیده رو به کمال دیگری از افت و خیزهای فراوانی برخوردار بوده و هست ، یعنی گاهی به چنان اوج رسیده است که چشم همگان را معطوف به خود ساخته ، عناصر فرهنگی دیگر را تحت الشعاع قرار داده است و گاه چنان بی رمق شده که از ادامه راه بازایستاده است . به گمان بنده در حال حاضر تئاتر ما دردوره بی رمقی است ، با این روند به درخواست ها و نیازهای قشر جوان و نیروی بالقوه استان نمی توان پاسخی داد.

وی گفت: مدیران فرهنگی و انجمن نمایش استان، گروه مدیریتی تئاتر هستند که در توسعه تئاتر نقش اصلی را ایفا می کنند این گروه صرفا نباید برای گروه اجرایی برنامه ریزی کنند ، باید برای جامعه تئاتری استان برنامه داشته باشند، توجه دقیق به نیازهای جامعه، خانواده و جوانان همیشه اصل بوده و هست، ازآن جا که تئاتر هزینه بر و زمان بر است به همین دلیل تئاتر فدای برنامه های کم هزینه و زود بازده می شود.

مدیر انجمن تئاتر بسیج افزود: متاسفانه تصمیم گیری ها برای تئاتر بعضا از سوی افرادی صورت می گیرد که حتی در پروسه تولید یک تئاتر نبوده اند بنابراین پیش از این که تئاتری ها آموزش ببینند باید مدیران وبرنامه ریزان تئاتر آموزش ببینند. برای شهرستان ها که بدنه اصلی تئاتر کشور هستند در مرکز تصمیم گیری می شود در حالی که دستورالعمل هایی که از مرکز می آید غالبا بومی نشده وشرایط و وضعیت استان حتی اجازه نمی دهد طبق دستور العمل مرکز کار بشود نمونه اش همین انتخابات هیئت امناء انجمن نمایش که برگزار نشد و همانطور اردیبهشت تئاتر استان هم برگزار نشد و البته صدایی هم از کسی در نیامد، چون جامعه تئاتر استان ما جامعه سکوت است البته بیشتر از نجابتشان بود.

علی دانش گفت: به نظر می رسد به هنرمندان پیشکسوت و شاخص استان اعتمادی وجود ندارد ودر اتفاقات هنری دخالت ندارند ودر یکسال گذشته این بی اعتمادی بیشتر شده است حتی انجمن نمایش استقلال ندارد واعتماد واعتقادی به آن نیست و مدیر انجمن خودش نمی تواند تصمیم بگیرد.

اگر پیشکسوتان را از بدنه تئاتر دور کنیم پس از یکی دو نسل تئاتر ما تغییر می کند وهر چقدر جلوتر می رویم گسست نسل ها بیشتر می شودو نسل فردا پیشکسوتان خود را نخواهد شناخت و احترام به بزرگان را فراموش خواهندکرد.

وی در پایان گفت: به این بیاندیشیم استان هایی که در گذشته پناسیل پایین تری از ما داشتند اکنون چرا از ما جلو زده اند؟ آیا آنها مدیریت قوی تری دارند یا اتفاق دیگری افتاده است؟ به هر حال امیدواریم برگزاری جشنواره بسیج نقطه عطفی باشد برای پشت سر گذاشتن این معضلات.

ارسال نظرات