اشتغالزایی شیرین جوان اصلاندوزی در مسیر اقتصاد مقاومتی

یک جوان پرتلاش اصلاندوزی با شش سال سابقه در عرصه پرورش زنبور عسل،توانسته پنج کندوی زنبور را به 100 کندو افزایش دهد.
کد خبر: ۸۷۴۰۲۱۳
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز به نقل از ارس تبار،مدت‌هاست كه اقدام به معرفی افراد موفق و کارآفرین در عرصه های مختلف شهرمان شدیم،دوباره اين امر حاصل شد تا به سراغ یک فرد موفق دیگر در عرصه زنبورداری برویم تا بيشتر با چهره اين جوان موفق آشنا شويم.

"هادی پورمردان" جوان 27 ساله ساکن شهر اصلاندوز، زنبورداری را به عنوان شغل اولش انتخاب کرده است و حدود شش سال است که بصورت حرفه ای این کار را انجام می دهد.

وی از کودکی در کنار پدربزرگ به کشاورزی مشغول بود و اکنون به عنوان یک زنبوردار موفق به همراه خانواده اش این کار را انجام می دهد.

این جوان فعال،موفقیت خود را مدیون عنایت خداون متعال،ائمه اطهار(ع) و پدرش که بازنشسته آموزش و پرورش است می داند و می گوید: ابتدا با پنج کندو کار زنبورداری را شروع کردم و در حال حاضر 100 کندو دارم.

پورمردان که مجرد است می گوید:به دلیل برنامه ریزی و ارزش های علمی تصمیم گرفتم پس از اخذ مدرک کارشناسی و رونق گرفتن کسب و کارم به امر ازدواج اقدام کنم در حال حاضر برنامه ریزی طولانی مدت در رونق زنبورداری و باغداری و ایجاد اشتغالزایی در منطقه دارم.

وی با قدردانی از حمایت های شایسته بسیج سازندگی ناحیه عشایری اصلاندوز اظهارکرد:از طریق حمایتهای بسیج سازندگی توانستم بخش عمده ای از مشکلات زنبورداری خود را رونق داده و حل کنم.

جوان اصلاندوزی گفت:اما در برنامه آینده ام با لطف الهی و با حمایت های مسئولان در زمینه اقتصاد مقاومتی به عنوان کارآفرین منطقه،کار زهرگیری زنبور عسل ،تولید ژله رویال و عسل دارویی را آغاز کنم که این امر حمایت های مالی در سطح بالا را می طلبد.

پورمردان اضافه کرد:نهایتا بنده به عنوان محقق در زنبورداری و تحصیل کرده در رشته حقوق آرزوی قلبی ام است که ادامه تحصیلاتم را تا به درجه دکترای حقوق بین الملل و همچنین در دسته بندی و تولید عسل بصورت گسترده، علاوه بر نیاز داخل کشور در صورت امکان اقدام به صادرات کنم.

وی با بیان اینکه هم اکنون چهار نفر بصورت غیر مستقیم در این عرصه کار می کنند، اظهار امیدواری کرد که در صورت توسعه زنبورداری می توان سه نفر را بصورت مستقیم و 20 نفر نیز بصورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرد.

فعال اقتصاد مقاومتی منطقه در ادامه با اشاره به قیمت عسل در بازار، عسلهای شکر داده شده را 11 هزار تومان عنوان کرد و گفت:قیمت عسل طبیعی در تعاونی ها 50 هزارتومان و شخصی 120 هزار تومان است، اما 70 درصد عسل های موجود در بازار تقلبی بوده و با قیمت کیلویی 15 هزار تومان بفروش می رسند.

پورمردان افزود:عسل تقلبی عسل هایی هستند که زنبور عسل هیچ دخل و تصرفی در تولید آن ندارند.بنابراین برخی دلالان و سودجویان موادهایی را به عسل های غیر طبیعی اضافه می کنند که طعم عسل را می دهد و حتی حجره های مومی شان با پروفیل درست می شوند.

وی بااشاره به تعریف عسل به تفاوت عسل طبیعی با عسل غیر طبیعی تاکید کرد و گفت:عسل طبیعی و غیر طبیعی هر دو در شرایط سرما شکرک می زنند. بنابراین شکرک زدن هیچ دلیلی برای تقلبی بودن عسل نیست .رنگ،بو و طعم عسل مربوط به نوع گیاهی می شود که زنبور عسل از آن شهد جمع کرده است.

او افزود:عسل طبیعی می تواند رنگ های متنوعی داشته باشد چنانچه عسل عطر و طعم گل ها را داشته باشد ممکن است طبیعی باشد که عموما طبیعی بودن عسل توسط زنبورداران خبره و آزمایشگاه تشخیص داده می شود.

پورمردان دلیل شکرک زدن عسل غیر طبیعی را میزان زیاد بودن شکر معمولی آن دانست و گفت:دلیل شکرک زدن عسل طبیعی زیاد بودن گرده گل ها به صورت حباب در داخل عسل است که شکل آن مایل به روغن جامد روشن است.

وی عسل،زهر،گرده گل ها،ژله رویال،بره موم و موم خالص را از محصولات زنبور عسل دانست و گفت:زنبوردار نیاز به حمایت بیشتر و بازاریابی دارد تا به عنوان یک زنبوردار حرفه ای به شغل خود ادامه دهد.

این جوان با اشاره به خواص دارویی و درمانی عسل نیز گفت:در طب سنتی مصرف عسل همراه با نان سازگاری ندارد بهتر است عسل همراه با انواع دم کرده های گیاهان دارویی یا در آب حل شده و مصرف شود.که در درمان برخی بیماری ها از جمله زخم معده و کم خونی موثر است.

پورمردان با توصیه به افرادی که می خواهند این کار را آغاز کنند می گوید:باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند و از افراد دارای تجربه استفاده کنند.

هادی،عدم وجود داروخانه زنبورداری در منطقه،عدم تخصیص بودجه جهت صنعتی سازی مدرن زنبورستان ها،عدم خرید تضمینی،مشکلات بیمه زنبورداران،عدم هماهنگی بین باغداران و زارعین با زنبورداران صنعتی،عدم وجود اتحادیه زنبورداران و عدم حمایت جهاد کشاورزی را از مشکلات کلی زنبورداران دانست.

او استعداد منطقه جهت سرمایه گذاری و پرورش زنبور عسل را مساعد دانست و گفت:بیکاران و فارغ التحصیلان دانشگاهها در رشته های مختلف می توانند با روی آورن به این شغل از بیکاری نجات یافته و جذب بازار کار شوند.

هادی پورمردان در پایان آمادگی خود را برای آموزش تخصصی و عادی زنبورداری به جوانان و بیکاران جویای کار در فنی و حرفه ای و آموزشگاههای منطقه اعلام کرد و گفت:این کار به حل مشکلات بیکاری جوانان و دغدغه های فکری و آرامش آنان منجر می شود.

ارسال نظرات