سهم مختصر کوثر از تولیدات کشاورزی استان

به علت وجود سیستم های سنتی کاشت، داشت و برداشت محصول، متاسفانه 30 درصد از تولیدات کشاورزی شهرستان از بین رفته و باغداران محصول خود را با قیمت ارزان به واسطه ها می فروشند.
کد خبر: ۸۷۴۱۶۱۱
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر،وبلاگ"آشنایی با منطقه خلخال و کوثر"با تحلیل مسائل مرتبط با کشاورزی شهرستان کوثر نوشت:

بیش از 80 درصد جمعیت شهرستان کوثر در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند. در این منطقه بیش از 50 هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد و از باغات کیوی حداقل 170 هزار تن محصول سالانه برداشت می شود.

با توجه به این پتانسیل و بسترهای مناسب منابع آب و خاک، زمینه بسیار مناسب برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کوثر وجود دارد که می توان با استفاده از شیوه های نوین کشاورزی میزان درآمد، تولید و بهره وری را بالا برده و ظرفیت فعلی را به چندین برابر افزایش داد.

پنج درصد تولیدات بخش کشاورزی استان در شهرستان کوثر تولید می شود. مردم مولد و کوشای این شهرستان، به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان، مرغوب ترین محصولات کشاورزی را راهی بازار های مصرف می کنند و یکی از دو شهرستانی که محصولات ارگانیک در سطح استان تولید می کنند کوثر است. ولی به علت وجود سیستم های سنتی کاشت، داشت و برداشت محصول، متاسفانه 30 درصد از تولیدات کشاورزی شهرستان از بین می رود. باغداران محصول خود را با قیمت ارزان به واسطه ها می فروشند.

این شهرستان از قطب های مهم تولید انگور، به، گیلاس، گوجه فرنگی و سایر محصولات باغی می باشد که نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی از مشکلات اساسی این بخش می باشد.

دامداری شهرستان کوثر همانند کشاورزی آن پتانسیل و استعداد لازم برای رشد و توسعه را دارد و باید مورد توجه جدی مسوولان قرار بگیرد.

با توسعه واحدهای دامداری بخصوص گاوداری مکانیزه، کوثر می تواند به یکی از قطبهای تولید شیر خام در کشور تبدیل شود.

در کنار آن، با راه اندازی کارخانه های تولید محصولات لبنی می توان زمینه افزایش ارزش ریالی و افزایش ارزش افزوده محصولات خام لبنی را نیز فراهم کرد.

ارسال نظرات