سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری برگزار کرد:

برگزاری کارگاه روش تحقیق در شهرکرد

کارگاه روش تحقیق ویژه رابطین علمی نواحی سپاه و اعضای شبکه محققین بسیجی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد .
کد خبر: ۸۷۴۲۹۰۴
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ این کارگاه یک روزه برای آموزش اصول روش تحقیق و پرسشگری ویژه رابطین علمی نواحی سپاه استان و اعضای شبکه محققین بسیجی، با حضور محققین بسیجی نقاط مختلف استان، در دانشگاه امامت سپاه استان برگزار شد.

در این کارگاه محققین بسیجی با روش تحقیق، انواع تحقیق، روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، نحوه ی بلوک بندی و تشریح پرسشنامه های مربوط آشنا شدند.

مدرس جلسه یاسر بیاتی، مدیر مطالعات و تحقیقات سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان با ابراز رضایت از شرایط برگزاری این دوره ابراز امیدواری نمود که آموزش های این گونه دوره ها به شکل عملیاتی توسط پرسشگران به کار گرفته شود.

بیاتی در ابتدا انواع تحقیق و روش های موجود جمع آوری اطلاعات را معرفی کرده و گفت: پرسشگری بخشی از یک کار پژوهشی است و زیرمجموعه جمع آوری اطلاعات میدانی محسوب می شود. در تحقیقات کیفی برای کسب اطلاع از نظرات جامعه باید پرسشنامه تهیه گردد.

وی با بیان این نکته که هر پرسشنامه از ۴ بخش معرفی، صندوقچه سوالات، مشخصات پاسخگو، مشخصات پرسشگر تشکیل شده، افزود: مهمترین بخش پرسشنامه همان بخش اول یعنی معرفی است که باید اعتماد مخاطب را جلب کنید تا به شما پاسخ درست بدهد.لازم است حتما پرسشنامه را خود پرسشگر پرسیده و تکمیل کند.

بیاتی با اشاره به انواع پرسشنامه تصریح کرد: برخی پرسشنامه ها محقق ساخت هستند، یعنی خود محقق طراحی کرده و برخی دیگر را اساتید رشته های مختلف طراحی می کنند. نوع دیگر به شکل مصاحبه ای و تکمیلی است .

مدرس جلسه در ادامه به تشریح انواع پرسش پرداخته و گفت: هر پرسشنامه ای دارای تعدادی سوال باز، سوال بسته و سوال نیمه باز و سوالات تشریحی است.

بیاتی در ادامه، آداب خواندن نقشه در جهت تشخیص بلوک ها، میدان ها و خیابان ها و… و نحوه انتخاب مخاطبان پرسشنامه را تشریح کرد و در ادامه گفت: انتخاب مخاطب در مکان های مختلف دارای اصول خاصی است که همه این اصول باید رعایت شود .

وی همچنین نحوه پرسیدن سوال در مکان های مختلف را شرح داده و اصول و نکات مهم را بیان نمود .

در ادامه برنامه؛ نوع ایستادن پرسشگر و نوع قرارگیری در مقابل مخاطب و نحوه شروع پرسشگری، بصورت عملی مورد بررسی قرار گرفت.

بیاتی در این بخش ضمن اشاره به نکاتی درباره نوع پوشش و ظاهر پرسشگر به تشریح نحوه برخورد با افراد مختلف و عکس العمل های مختلف به پرسشگر را مطرح کرد و گفت: نباید کسی را با اصرارمجبور به پاسخگویی به سوالات کرد و پرسشگر باید دقت کند که در پرسیدن سوال دچار جهت گیری و خارج شدن از حالت بی طرفی نشود.

در بخش عملی این کارگاه نیز با حضور دو نفر از کارآموزان حاضر در جلسه نحوه پرسشگری از مخاطبان مختلف آموزش داده شد، به نحوی که دو نفر خانم یکی پرسشگر و دیگری خانم خانه داری که مخاطب پرسشگر قرار گرفته است به ارائه روش های آموزشی پرداخته و بعد حالت های ممکن دیگر هم بررسی شد و در نهایت ایرادات توسط خود کارآموزان مطرح شد.

منبع: سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان چهارمحال و بختیاری

 
ارسال نظرات