رئیس سازمان توسعه تجارت:

طبق برنامه 10 درصد در سال‌جاری از صادرات عقب مانده‌ایم

قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد که راهبرد جهش صادراتی و دستیابی به رشد حداقل ۲۰ درصدی در سال نیازمند هم‌افزایی از طریق مشارکت دست‌اندرکاران در بخش بازرگانی، استانی، وزارت امورخارجه، تشکل‌ها و شرکت‌های صادراتی است.
کد خبر: ۸۷۴۳۱۸۰
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مجتبی خسروتاج در نشست منطقه‌ای استانداران، سفیران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منتخب در تبریز اظهار داشت: صادرات 50 میلیارد دلاری کالای غیرنفتی و صادرات 15 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در سال‌جاری برنامه‌ریزی شده و برای دستیابی به صادرات 130 میلیارد دلاری کالاهای غیر نفتی تا پایان برنامه ششم، سالانه باید به طور متوسط 20 درصد رشد داشته باشیم.

وی افزود: براساس آمار 5 ماهه گمرکات کشور، صادرات تنها 10 درصد رشد داشته و طبق برنامه 10 درصد از برنامه عقب هستیم.

خسروتاج اضافه کرد: البته در حال حاضر برخی از کشورهای همسایه بالای 200 میلیارد دلار صادرات دارند و ما اگر بتوانیم در پنج سال آینده به 130 میلیارد دلار برسیم، باز رقم قابل قبولی نیست.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: البته این ارقام با توجه به ظرفیت های کشور هدف‌گذاری شده است.

وی به حضور سفیران ایران در پنج کشور روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در نشست امروز اشاره کرد و گفت: در محدوده پنج کشور که دور هم جمع شده ایم در سال گذشته و بر اساس آمار گمرکات، در بحث صادرات غیر نفتی 2 میلیارد دلار به این کشورها صادرات داشتیم که رقم چندانی نیست.

وی ادامه داد: اما این رقم در 4 ماهه اول سالجاری به 900 میلیون دلار رسیده که پیش‌بینی می‌کنیم در پایان سال به 3 میلیارد دلار برسد که نشان‌دهنده رشد 50 درصدی و رضایت‌بخش است، اما ظرفیت کشور برای صادرات به این کشورها بیش از اینهاست.

خسروتاج گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی به دلیل همفکری می‌تواند زمینه هم‌افزایی در زمینه صادرات را فراهم کند.

وی به تاثیرگذاری و نقش آفرینی چهار عنصر در صادرات اشاره کرد و گفت: عنصر اول در زمینه توسعه صادراتی 'کالا' است و باید ظرفیت های این عنصر شناسایی و براساس نیازهای کشورهای همسایه تعریف شود.

خسروتاج گفت: مقایسه تطبیقی در سازمان توسعه تجارت در این زمینه انجام شده و مشخص کرده‌ایم که نیازهای اولیه واردات کشورهای همسایه از جمله روسیه و ترکیه چیست.

وی خاطرنشان کرد: نیازها همه ساله تغییر می‌کند و اولویت‌ها عوض می‌شود از این رو همه باید در تشخیص ظرفیت‌های این بخش تلاش کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: مقصد کالا، عنصر دومی است که باید بر اساس آن طرف‌های تجاری تعریف شوند و تمام دستگاه‌ها می‌توانند این اقدام را انجام و خریداران را تشخیص دهند.

خسروتاج گفت: عنصر سوم شناسایی فعالان این صنعت است، زیرا که عده‌ای بازار را خراب می‌کنند و با تقلب اعتبار را از بین می‌برند و اگر قرار است فعالان تجاری به عنوان سفیران اقتصادی کشور در کشورهای خارج باشند، باید از سوی سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی پایش شوند و ایران باید از برند و نام و نشان مشخصی در عرصه تجارت برخوردار شود.

وی از چگونگی صدور کالا و خدمات به عنوان عنصر چهارم و مهم در عرصه صادرات نام برد و گفت: زمانی که کالا، مقصد و فعال مشخص است باید نحوه مشخص شدن بستر مقرراتی انجام شود و متولی مذاکره کننده در باره تعرفه‌ها، ترانزیت و تسهیلات روادید مشخص شود.

شایان ذکر است این نشست با حضور استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، معاونان وزرای امور خارجه، کشور، صنعت و معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی چهار استان شمال‌غرب کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظرات