خبرهای داغ:

بررسی کارنامه سعودی در برگزاری حج از زبان رسانه‌های عرب زبان

تعدادی از رسانه‌های عرب زبان از جمله روزنامه السفیر و الاخبار با اشاره به کارنامه سیاه عربستان سعودی در مدیریت حج، ضمن انتقاد از این وضعیت بازنگری در مدیریت مراسم حج را خواستار شدند.
کد خبر: ۸۷۴۴۸۶۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، چند رسانه عرب زبان با رصد عملکرد عربستان سعودی در مدیریت حج از کارنامه سیاه این کشور انتقاد کرده و لزوم بازنگری در مدیریت مراسم حج را خواستار شدند.

سلسله فاجعه‌های انسانی در مراسم  حج؛ بحران سیاسی عربستان

روزنامه السفیر دو هفته پیش با اشاره به فاجعه های متعددی که حجاج در سال های گذشته در عربستان شاهد بودند، نوشت: این فاجعه ها به بحران سیاسی و دیپلماتیک بین عربستان و کشورهای اسلامی دامن زده است.

به نوشته این منبع، درخواست های اسلامی شدن حج و تجدید نظر در مدیریت این مراسم عربستان را دچار چالش کرده است به ویژه اینکه مسئولان سیاسی و مذهبی این کشور به این درخواست ها واکنش مناسبی نداشته اند و بدترین نمونه این واکنش ها موضع گیری سران سعودی در قبال ایران بود تا جایی که ایرانی ها را خارج از دین و کافر توصیف کردند و حتی عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی ایرانی ها را تکفیر و دشمن اسلام برشمرد.

فهرست طولانی محرومان از حج

السفیر همچنین به فهرست طولانی محرومان از حج در سال جاری اشاره کرده و نوشت: ریاض بت دستاویز قراردادن مسائل مختلف از جمله جلوگیری از ورود تروریست ها و نبود توافق در مورد حضور حجاج از برخی کشورها و بهانه هایی از همین دست از ورود تعدادی از حجاج از جمله اتباع ایرانی، یمنی و سوری جلوگیری کرد.

فتنه انگیزی عربستان در سوریه و جنگ افروزی در یمن

این در حالی است که سوری ها زیر آتش فتنه ای قرار دارند که عربستان با پول و سلاح و صدور فتواها آتش آن را شعله ور کرده است و ایرانی ها نیز پس از جان باختن صدها تن از حجاج خود در حادثه سال گذشته منا، لزوم ضمانت های اجرایی و تکرار نشدن حوادث خونین مشابه را خواستار شده اند.

اما یمنی ها نیز با جنگی که عربستان به راه انداخته است، دست به گریبان هستند.

در همین ارتباط روزنامه رای الیوم چند روز پیش با اشاره به مواضع سران سعودی در قبال انتقاد از سوء مدیریت حج نوشت: بی تردید سران سعودی با هرتلاشی برای مشارکت دیگران در مدیریت حج مخالفت خواهند کرد و به این ترتیب چه بسا تلاش آنان برای حفظ حاکمیت مناطق مقدس به جنگ منتهی شود.

این روزنامه با اشاره به اینکه خزانه داری عربستان با کسر بودجه روبه رو است ادامه داد: پرداخت هزینه های حج دهها میلیارد دلار برای خزانه عربستان درآمد زایی می کند از همین رو در شرایط بحرانی کنونی از دست دادن این درآمدها برای این کشور خطرناک و نگران کننده خواهد بود.

محرومیت برخی حجاج، لیاقت عربستان را زیر سوال برده است

رای الیوم با بیان اینکه غیبت زائران ایرانی، یمنی ها و عراقی که دولت هایشان از نظر سیاسی با عربستان اختلاف دارند، لیاقت و شایستگی عربستان در برگزاری این مراسم را زیر سوال برده است و مهر تاییدی بر رویکرد عربستان به سمت سیاسی سازی مراسم حج است.

این اقدام عربستان و محروم کردن شیعیان از مراسم حج موجب شده است مراسم امسال فقط به حجاج اهل تسنن محدود بماند که این اقدم همبستگی اسلامی را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهد.

سهل انگاری مسئولان سعودی و اتهام زنی علیه حجاج ایرانی

رای الیوم در بخش دیگری از این مطلب به اتهام زنی ریاض علیه حجاج ایرانی اشاره کرده و نوشت: دقت در حادثه هایی که در جریان مناسک حج رخ داده است، نشان می دهد که زائران ایرانی هیچ نقشی در این حوادث نداشتند بلکه چنین رخدادهایی ناشی از سهل انگاری و مدیریت نامناسب مسئولان سعودی بود.

این روزنامه تاکید کرد، صرف نظر از مذهب موضع سیاسی کشورهایی که زایران آن عازم حج می شوند،  زیارت مکان های مقدس حق مشروع هر مسلمانی است.

چه کسی مدیریت حج را به عربستان سپرده است؟

اما پایگاه خبری المنار نیز این سوال را مطرح کرد : چه کسی به عربستان که تعداد شهروندان وهابی آن ده میلیون نفر است اجازه داده است نظارت مناسک یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان را در اختیار بگیرد؟

المنار تاکید کرد: گذشته از اختلافات عربستان با ایران بر سر مدیریت امور حج، باید گفت قدمت حکومت پادشاهی سعودی از80 سال فراتر نمی رود و سران آن شایستگی مدیریت امور زائران خانه خدا را ندارند.

واکنش ریاض به حادثه سفارت که هیچ تلفات جانی نداشت

این منبع یادآور شد که عربستان در پی حادثه سفارت خود در تهران روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، حال آنکه این حادثه هیچ آسیب جانی نداشت اما بیش از 450 زایر ایرانی در حادثه منا به شهادت رسیدند بدون اینکه عربستان تا این لحظه در این خصوص توضیحی ارائه کرده باشد.

جانبداری الحیات و القدس العربی از عربستان

در این میان دو روزنامه الحیات و القدس العربی چاپ لندن با انتشار گزارش هایی ضمن  نادیده گرفتن حوادث سال های گذشته در جریان مراسم حج و نیز نقش عربستان در بحران های منطقه ای، در دفاع از کارنامه سیاه این کشور قلم فرسایی کردند.

در همین راستا الحیات مدعی شد که ایران از انجام شعائر مسلمانان در آرامش و به دور از سیاسی سازی و نبود شعارهای سیاسی و طایفه‌ای ناخرسند است.

از سوی دیگر القدس العربی در شماره روز شنبه خود نوشت: درخواست ایران مبنی بر تشکیل شورایی شدن مدیریت حج، به طور مستقیم حاکمیت عربستان را نشانه رفته است حال آنکه این درخواست نه در شرایط کنونی منطقه که بسیاری از کشورهای آن با ناآرامی دست به گریبان هستند، بلکه در شرایط عادی نیز قابل اجرا نخواهد بود.

این روزنامه ضمن اذعان به حق ایرانی ها و غیر ایرانی ها برای به جا آرودن فریضه حج، افزود: مسولان عربستان در طول چند دهه گذشته با این موضوع مخالفت نداشته‌اند و امنیت حاجیان از جمله ایرانیان را تضمین کردند اما ایرانی ها نیز باید مانند سایر حجاج به قوانین عربستان و آداب و مراسم مذهبی آن پایبند باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها