دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج»:

اشراف زدگی و تجمل گرایی جامعه را در مسیر وابستگی فرهنگی قرار می‌دهد

مدرس دانشگاه گفت: اشراف زدگی رفتاری است که غیر از تحمیل هزینه سنگین بر فرد، جامعه را نیز در مسیر وابستگی اقتصادی و فرهنگی قرار می دهد.
کد خبر: ۸۷۴۶۰۶۰
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به افزایش تجمل گرایی و تبعات آن در جامعه اظهار داشت: سبک زندگی بستر ساز نوع و شکل زندگی افراد بوده و ساده زیستی و یا اشرافی گری و تجمل گرایی ارتباط مستقیمی با شیوه زندگی افراد دارد.

وی تصریح کرد: اشراف زدگی رفتاری است که غیر از تحمیل هزینه سنگین بر فرد، جامعه را نیز در مسیر وابستگی اقتصادی و فرهنگی قرار می دهد و متأسفانه در دو دهه اخیر تبلیغات گسترده کالاهای خارجی و اقلام لوکس داخلی توسط رسانه ها به ویژه صدا و سیما نوعی از زندگی را به مردم تحمیل کرده که تهیه کالا مازاد بر نیاز و یا بیشتر از احتیاط و یا اینکه اصولاً در فکر خرید این کالا نباشند را به فرد منتقل می کند.

این جامعه شناس افزود: ایجاد انواع مال ها به سبک فروشگاه های خارجی مصرف گرایی را به جامعه تزریق کرده و لوکس گرایی و برند گرایی عوارض ناشی از همین روحیه هستند. وابستگی اقتصادی نیز به وسیله تبلیغات انجام می شود که قطعاً این مسئله وابستگی فرهنگی و سیاسی را نیز به دنبال خواهد داشت.

ابهری ساده زیستی را بهترین روش زندگی برای قطع وابستگی از بیگانگان دانست و خاطر نشان کرد: برای قطع وابستگی هم، تبلیغات در داخل کشور باید تحت کنترل نهاد های فرهنگی باشد، زیرا 85 درصد از تبلیغات، کالاهای مصرفی و غیر ضروری بوده که نبود آنها هیچ گونه زیانی به خانواده ها و مردم وارد نمی کند.


ارسال نظرات